0 antall prosjekter

ERA-Reforming and enhancing the European R&I System

STE(A)M Learning Ecologies

STE(A)M Learning Ecologies

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Be-Prox. An effectiveness study of a bullying intervention in Norwegian kindergartens.

Bullying can destroy lives. Approximately 40,000 children are bullied in Norwegian primary schools yearly. We know that these negative acts start already in kindergarten. In this project, we will examine how an anti-bullying intervention contributes to prevent and handle bullying in Norwegian kin...

Tildelt: kr 20,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Child-cultures; landscapes for play and exploration Barnekulturer; landskap for lek og utforskning

Barnekultur-konferansens relevans underbygges med den økende interessen for tverrfaglige og transfaglige tilnærminger til barns lek og utforskning. Behovet for kreative og nytenkende løsninger på problemer den etablerte tenkemåten ikke har klart å løse - for eksempel mer bærekraftig forvaltning a...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Vestland

CL3-Civil Security for Society

Design and evaluation of technological support tools to empower stakeholders in digital education

Design and evaluation of technological support tools to empower stakeholders in digital education

Tildelt: kr 7,5 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Skolens forebyggende arbeid mot vold i nære relasjoner. Et kvalitativt forskningsprosjekt.

Forskningsprosjektet har som mål å få innsikt i hvordan lærere og helsesykepleiere i ungdomsskoler kan bidra til å forebygge vold i nære relasjoner, herunder ulike former for vold som kan skje i familien mellom voksne, og mellom voksne og barn. Først skal prosjektet undersøke responser og tilnær...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Inkluderande praksis i klasserommet

I dette doktorgradsprosjektet ønskjer ein å undersøka det profesjonelle læringsfellesskapet til lærarane og korleis ein arbeidar og underviser for å oppnå inkluderande praksis i klasserommet. Inkluderande praksis vil i prosjektet bli forstått slik at alle elevar skal oppleva deltaking og kjenna...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Kommunal tverrfagleg praksis for betre medverknad og samhandling med born og unge - Offentleg ph.d.

Phd’n er ein del av prosjektet Berekraft i Sogn som i sin heilskap skal styrke samspelet mellom utdanning, samfunn og arbeidsliv gjennom tverrfagleg samarbeid, medverknad og samskaping. Den offenlege Phd’en skal særleg utvikle kunnskap om korleis tverrfagleg medverknad og samhandling med born og...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Vestland

MSCA-Marie Sklodowska-Curie Actions (MSCA)

Moral residue - epistemological ramifications, ethical implications and didactic opportunities

Moral residue - epistemological ramifications, ethical implications and didactic opportunities

Tildelt: kr 11,7 mill.

Prosjektperiode: 2022-2027

Sted: Oslo

CL3-Civil Security for Society

Extending Design Thinking with Emerging Digital Technologies

Extending Design Thinking with Emerging Digital Technologies

Tildelt: kr 5,1 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Inconsistencies in grading, is co-grading the answer?

Å sikre høy kvalitet i karaktersettingen er en viktig del av høyere utdanning. For å sikre høy grad av tillit til systemet må studenter, beslutningstakere og fremtidige arbeidsgivere være trygge på at karakterene i tilstrekkelig grad reflekterer studentenes kvalifikasjoner og kompetansenivå. Vari...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Viken

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Utvikling av språk- og fagkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen

Tidligere forskning har pekt på utilstrekkelige norskspråklige ferdigheter som ett av flere hindre for sysselsetting av innvandrergrupper. Formell kompetanse, for eksempel i form av fagbrev, har vist seg å gi mer varig tilknytning til arbeidslivet og bedre integrering. Dette doktorgradsprosjekt...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Viken

CL3-Civil Security for Society

Integrating Adaptive Learning in Maritime Simulator-Based Education and Training with Intelligent Learning System

Integrating Adaptive Learning in Maritime Simulator-Based Education and Training with Intelligent Learning System

Tildelt: kr 18,5 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Rogaland og 3 andre

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

EDUCATE: Livsmestring og digital kompetanse i videregående skole i lys av Fagfornyelsen

Doktorgradsprosjektet har som hovedmål å utvikle kunnskap om gjennomføringen av Fagfornyelsen i fellesfagene i videregående skole, knyttet til digital kompetanse og livsmestring og samspillet mellom de to. Prosjektet sammenligner undervisning på yrkesfag og studiespesialiserende program, og vil f...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Viken

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

SE-metodikk i elevtjenesten: Implementering og effektmåling av et levekårstiltak i videregående skoler på Agder.

Hovedmålet med innovasjonsprosjektet er å sørge for gode og virkningsfulle tjenester på videregående skoler i Agder, spesielt rettet mot unge i risiko for å falle utenfor både skole og arbeidsliv. Prosjektet følger fire spor: 1) Undersøke hvordan såkalt SE-metodikk, som gir individuelt rettet og ...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2027

Sted: Agder

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Reading instructions for children with intellectual disabilities who use augmentative and alternative communication

En av hovedårsakene til at elever med intellektuelle funksjonsnedsettelser ikke får mulighet til å delta i leseopplæring eller tilegne seg leseferdigheter er ofte mangel på evidensbaserte leseprogram som er tilpasset deres behov. De fleste leseprogrammer er utviklet for barn som kan benytte sitt ...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Viken

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Livsmestring på ungdomstrinnet. En sammenligning av utdanning og kompetanse fra ulike perspektiv.

Doktorgradsprosjektet har som hovedmål å utvikle kunnskap om læreres implementering av den nye læreplanen, LK20. Da den nye læreplanen ble tatt i bruk på norske skoler fikk lærere en ny begrepsbank til bruk i undervisningen. Prosjektet vil i størst grad undersøke innføringen av livsmestring i fa...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Oslo

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Move-play-explore in early childhood education

Tidleg innsats er viktig for å fremme sosial likskap, barn sine framtidige moglegheiter og eit berekraftig samfunn. “Skulifisering” av barnehagen og auka grad av inaktivitet hjå barn er to uheldige trendar som ikkje er til det beste for barna. I MoveEarly vil me gjennomføre tverrfagleg intervensj...

Tildelt: kr 12,5 mill.

Prosjektperiode: 2022-2027

Sted: Vestland

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Supporting teachers’ enactment of classroom practices critical to students’ learning engagement

Tverrfaglig forskning på engasjerende læringsmiljø Det er kjent at å være engasjert i undervisningen er viktig for trivsel og god læring, men i løpet av barne- og ungdomsskolen dabber elevenes engasjement av. Problemet med dalende elevengasjement en stor utfordring for skoler og utdanningsmyndig...

Tildelt: kr 6,2 mill.

Prosjektperiode: 2022-2028

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Learning Conversations as Assessment in the subject English

Prosjektet utforsker hvordan lærere bruker fagsamtaler som vurdering av norske ungdomsskoleelevers kompetanse i engelsk. Hovedmålet med prosjektet er å bidra med økt kunnskap om fagsamtaler som en dynamisk vurderingsmetode i kartlegging av engelskkunnskaper. Med fagsamtaler forstås utvidede elevs...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Innlandet

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Norwegian Research School of Social Work and Child Welfare

NORWEL er den første forskerskolen i sitt slag til å tilby en fordypning innen sosialt arbeid og barnevern. Skolen har som mål å bli en betydelig kraft i arbeidet med å styrke forskningskapasiteten innen disse områdene. Skolen er basert på prinsipper om arbeidslivsrelevans, forskningsintegritet,...

Tildelt: kr 15,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku - Tromssa ja Finmarkku

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

HySchool - Norwegian research school on hydrogen and hydrogen-based fuels

HySchool ? "Norsk forskerskole for hydrogen og hydrogenbaserte brensler" er et felles initiativ fra syv norske universiteter: Universitetet i Bergen (UiB), Universitetet i Oslo (UiO), Universitetet i Tromsø (UiT), Universitetet i Stavanger (UiS), Universitetet i Sørøst-Norge (USN), Norges miljø- ...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Vestland

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Norwegian Research School for Early Childhood Education (NORCHILD)

Som et svar på utfordringen med å forbedre kvalitet og skape kontinuerlig faglig utvikling i barnehagesektoren, tilbyr NORBARN et opplæringsprogram på ph. d. nivå i verdensklasse innen tidlig barndoms- og utdanningsforskning. NORBARN øker dermed kvaliteten på både doktorgradsutdanninger, på barne...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Vestland

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Implementering av utforskende matematikkundervisning i videregående skole

Prosjektet ønsker å lage en modell for utforskende matematikkundervisning i videregående skole. I den nye læreplanen som følge av Kunnskapsløftet 2020 (Fagfornyelsen) brukes begreper som problemløsing, utforskning, kritisk tenkning og matematisk kommunikasjon. I Fagfornyelsen er det lagt stor v...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2022-2022

Sted: Oslo

BEDREHELSE-Bedre helse og livskvalitet

Neurocognitive dynamics of word learning in developmental language disorder

Utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) er en av de vanligste utviklingsforstyrrelsene og rammer omtrent 7% av alle barn. DLD har en stor negativ innvirkning og på helse og livskvalitet hos de barna og ungdommene som er rammet. De behandlingene som finnes for DLD har bare moderate effekter, og...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2027

Sted: Oslo

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

PROFRES 2.0: The Interdisciplinary, Interprofessional and Practice-Near Research School - Shaping Future Welfare

PROFRES 2.0 er en nasjonal forskerskole for praksisnær forskning innenfor tre sentrale felt i velferdsstaten: helse, velferd og utdanning. Vi rekrutterer inntil 60 ph.d.-kandidater fra et nettverk bestående av åtte høyere utdannings-institusjoner i Norge. Forskerskolen tilbyr kandidatene en sosia...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Rogaland

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Norwegian Graduate School in Mathematics and Science Education

Norsk forskerskole i matematikk- og naturfagdidaktikk (Forskerskolen) vil fokusere på forskning knyttet til lærerutdanning i matematikk og naturfag. I Forskerskolen vil vi samle eksisterende ekspertise i matematikk- og naturfagdidaktikk i Norge i et felles miljø, til beste for både PhD-studenter ...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Agder

FORSTERK-Forsterkningsmidler

Digital Generation

I Horizon 2020 prosjektet DigiGen er det utviklet viktig kunnskap om hvordan barn og unge bruker og påvirkes av teknologi i hverdagen. Dette inkluderer et fokus på viktige oppvekstarenaer som familie, utdanningsinstitusjoner, fritid og barn og unges samfunnsdeltagelse. I Forsterkningsprosjektet D...

Tildelt: kr 0,80 mill.

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Oslo

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Research School for Training the Next Generation of Micro- and Nanotechnology Researchers in Norway (TNNN)

Forskerskole for utdanning av den neste generasjonen av mikro- og nanoteknologiforskere i Norge (TNNN) vil adressere nåværende mangeler i mikro- og nanovitenskap og teknologi (MNST)-utdanning på PhD-nivå i Norge. TNNN skal bidra både til å heve kvaliteten på norsk mikro- og nanoforskning, og til ...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Natur og livsmestring i barnehagen. Hvordan kan ansatte bruke naturen i arbeidet med barns livsglede, mestring og sosiale kompetanse?

Målet med doktorgradsprosjektet er å undersøke hvordan barnehagen kan styrke barns opplevelse av trivsel, livsglede og mestring gjennom bruk av naturen som leke- og læringsarena. Bruk av naturen er positivt for barns helse og utvikling, men det er behov for å vite mer om hvordan ansatte i barneha...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Skriv som du vil

Norskfaget i skolen er ifølge læreplanen også et kunstfag. Norskfaget skal gi elevene litterære opplevelser, og mulighet til å uttrykke seg kreativt og skapende. I tillegg slår vurderingsforskriften fast at vurderingen i fag også skal fremme lærelyst. Disse signalene fra læreplanen og vurderings...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Agder