0 antall prosjekter

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Maritim ITS: Digitalisering, sikkerhet og effektiv samhandling i transportsektoren

Vi ønsker gjennom en serie med arrangement å belyse hvordan nye digitale løsninger, automatisering og standardiserte operasjoner kan skape en tryggere, mer effektiv og mer bærekraftig transportsektor, med vekt på kommunikasjon mellom skip og havn, og havner som knutepunkt i transportkjeden. Arang...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2025-2025

Sted: Oslo

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Advanced Prognostic Condition Monitoring System for Rotating Machinery using Contactless Sensors Integrated with Operational Modal Analysis

«Torsion»-prosjektet har som mål å gjøre det enklere å overvåke tilstanden til roterende maskineri i marine miljøer ved å bruke avanserte, kontaktløse sensorer. Ved å analysere dataene kan vi oppdage endringer i systemet for å diagnostisere og forutsi feil. Tidligere tester har vist at måling av ...

Tildelt: kr 9,1 mill.

Prosjektperiode: 2025-2029

Sted: Buskerud

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Plattform for autonome KI-agenter i maritim næring

Kunstig intelligens endrer hvordan vi jobber på sjøen, og norsk maritim sektor må følge med i utviklingen for å beholde sin sterke posisjon. DNV Maritime, som sertifiserer og klassifiserer skip over hele verden, har allerede tatt flere skritt inn i KI-alderen. De har utviklet systemer som kan for...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2029

Sted: Akershus

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

LNGameChanger - Making LNG a Permanently Viable Fuel Under the 2050 Maritime Transport Emission Constraints

Internasjonal skipsfart transporterer rundt 80 prosent av alle handelsvarer, og står for rundt tre prosent av verdens totale utslipp av drivhusgasser. Mens etterspørselen av flytende naturgass (LNG) bare utgjør omtrent 4 prosent av alt drivstoff, er antallet LNG-drevne skip spådd å øke med overga...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Møre og Romsdal

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

COntinuous, Modular and adaPtive Assurance of complex SystemS

Med stadig mer omfattende bruk av integrert programvare, automatisering og kommunikasjon får moderne produkter stadig mer kompleks oppførsel. Det er nødvendig for ønsket funksjonalitet, men introduserer også ny risiko som må ivaretas på nye måter. Dette blir en enda større utfordring for systemer...

Tildelt: kr 15,7 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Akershus

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

BZERO - Periodically Unattended Bridge

BZERO-prosjektet har som mål å transformere fergeoperasjoner ved å utforske gjennomførbarheten av et et periodisk ubemannet brokonsept. Denne innovasjonen lar ferger navigere uten konstant menneskelig tilsyn under verifiserte sikre forhold, samtidig som de opprettholder eller overgår dagens sikke...

Tildelt: kr 13,6 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Akershus

PETROLEUM-PETROLEUM

Green water - phenomena, loads and response

Intensjonen med Green Water IPN prosjektet er å øke sikkerheten for flytende offshore-enheter med hensyn på grønn sjø. Store bølger som treffer over dekk på offshore-enheter kan utgjøre en trussel for sikkerheten til personell ombord, og for strukturell integritet og miljøet. Erfaring fra norsk ...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Akershus

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

BærEkraftig HAVbrukslogistikk gjennom Effektiv fôrdistribusjon og miljøvennlige skip

BeHAVE skal utvikle bærekraftige logistikkløsninger for fremtidens havbruksnæring, med fokus på hvordan fôrdistribusjon kan gjøres mer effektivt enn det som er tilfelle i dag. Prosjektpartnerne har identifisert et tydelig behov og ønske om å utvikle et helt nytt verktøy for logistikkoptimering....

Tildelt: kr 7,6 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Nor-Shipping ettermiddagsarrangement om nye løsninger innen maritim IKT og effektivisering av maritime operasjoner.

Bedre planlegging og koordinering med bruk av standardiserte digitaliserte løsninger for informasjonsdeling mellom havner og skip kan redusere drivstofforbruk med rundt 10 prosent. Digitale løsninger vil gjøre maritime operasjoner langt mer effektive, og vil kunne effektivisere den multimodale tr...

Tildelt: kr 92 999

Prosjektperiode: 2025-2025

Sted: Oslo

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

SALT25 - Support of 1st International Symposium on Air Lubrication Technologies

Upon successful two closed workshops on air lubrication in cooperation with NTNU and UC Berkeley, it became evident that there is a need for an open symposium where academia and research institutes that are working on the topic can present their findings. The results of several projects supported...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2025-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

Battery-Grade Carbon for Sodium-ion batteries

Natrium-ion-batterier (NIB) fungerer på en lignende måte som litium-ion-batterier (LIB) som finnes i bærbare PC-er, mobiltelefoner og elbiler. I motsetning til LIB-er kan NIB-er lages med billige og lett tilgjengelige materialer. Selv om de ikke kan lagre like mye energi som en LIB av samme størr...

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektperiode: 2025-2029

Sted: Akershus

TEKNOLOGIKONVER-TEKNOLOGIKONVER

Automatic super agile small-satellite operations

I dette prosjektet vil vi utvikle og teste teknologi for å automatisere operasjonen av småsatelliter. Flere satellitter kan koordineres for å utføre et oppdrag, men gitt at det er begrensninger i både tilgjengelig tid, energi, kommuniskasjonskapasitet og styring av pekeretningen for satelittene, ...

Tildelt: kr 15,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

DREAMS: Diagnostic Requirements for Evaluating and Advancing Module Safety

Litium-ion batterier er mer utsatt for branner enn andre batteriteknologier på grunn av deres høyere energitetthet samt brennbarheten til spesielt elektrodematerialer, separator og elektrolytt. Aldring og degradering kan bidra til å redusere sikkerheten til litium-ion-batterier betydelig, men den...

Tildelt: kr 11,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Akershus

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

NextShiPP - Next Generation Ship Power Prediction

Det grønne skiftet med overgangen fra fossilt drivstoff til nullutslipp har økt viktigheten av nøyaktige effektberegninger for skip. For eksempel så vil et skip med batteridrift ha lavere rekkevidde enn et skip med tradisjonelt drivstoff, da er det viktig å ha nøyaktige estimater på effektbehov i...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Nuclear Propulsion for Merchant Ships II

Å løse dekarbonisering utfordringen for store skip krever en tverrfaglig innsats. NuProShip II adresserer derfor forskingen fra forskjellige vinkler og forskningsmål. Fra det første prosjektet, NuProShip I, har vi identifiser en rekke nukleære reaktorer som tilfredsstiller en lang rekke kriterier...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Ship Efficiency Assessment through Performance in Realistic Marine Environments

På samme måte som elektriske husholdningsapparater har en obligatorisk energieffektivitetsvurdering, trenger skip også en måte å måle energieffektiviteten på en måte som muliggjør sammenligning mellom forskjellige, men lignende skip, og for å overvåke endringer i energieffektivitet over tid. Effe...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Machine vision, AI and control for explainable reasoning systems in maritime remote operations

For å gjennomføre marine operasjoner offshore er det et ønske om å utvikle teknologier for å redusere behovet for personell offshore og muliggjøre fjernstyring av flere oppgaver. Dette kan gi mer effektive, sikre og kostnadsbesparende operasjoner. Seaonics AS, en leverandør av dekksmaskineri som...

Tildelt: kr 2,1 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Møre og Romsdal

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Safe and flexible marine infrastructure for ammonia transfer and storage

ECOnnect har utviklet system (IQuay) for overføring av flytende naturgass, som bruker fleksible flytende slanger. Mens tradisjonelle løsninger for dette krever enorme havneanlegg, reduserer IQuay kostnader med opptil 50-80%, og eliminerer miljøbelastningen ved å bygge storsilt havneinfrastruktur....

Tildelt: kr 5,9 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Oslo

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

BLUE SHIFT—Transforming Efficiency of Aquaculture Vessel Operations through Interpretable Decision Support

Akvakulturservicefartøy spiller en nøkkelrolle i sjømatnæringen og utfører varierte oppgaver, fra transport av fisk til behandling og rengjøring. Disse fartøyene står imidlertid overfor store utfordringer med å håndtere energiforbruket effektivt, særlig under skiftende vær- og driftsforhold. BLUE...

Tildelt: kr 11,4 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Møre og Romsdal

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Application of artificial intelligence and machine learning in critical marine automation and control systems.

Kompleksiteten i moderne automasjonssystemer har økt betydelig gjennom det siste tiår, mens kravene til feilfri funksjon er som før eller økt. Dette er en trend som også gjelder i maritime sektor. Digitalisering, bærekraft, og autonomitet står sentralt i utviklingen av maritim bransje. Slike komp...

Tildelt: kr 2,2 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Buskerud

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Batteri i Havbruksflåten

Elektrifiseringen av havbruksnæringen er godt i gang, men det er fortsatt langt igjen før lokalitetsbåter og servicefartøy er omstilt til fornybar energi. Batteridrift er en løsning for økt andel fornybar energi, men kort rekkevidde og mangel på ladeinfrastruktur er hindringer. Prosjektet Batte...

Tildelt: kr 8,6 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

Bærekraftig kraftdistribusjon i Norge

Samtidig som samfunnet elektrifiseres og klimaendringer bekjempes, må vi minimere naturpåvirkningen. Utbygging og vedlikehold av det norske strømnettet medfører utfordringer som naturinngrep og miljøbelastninger. Prosjektet «Bærekraftig kraftdistribusjon i Norge» skal bidra til mer bærekraftig u...

Tildelt: kr 7,1 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Innlandet

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

WAPS-IT: Wind-Assisted Propulsion Systems International Training Program

Vindassistert propulsjonssystemer (WAPS) utnytter vind gjennom seil på skip. WAPS tilby pålitelig alternativ fremdrift som kan bidra vesentlig til reduksjon av energiforbruk og assosierte klimagassutslipp, men også til effektivt opptak av grønnere drivstoff ved å senke deres kostnad- og volum-byr...

Tildelt: kr 10,2 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Vestland

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Causal Inference for root Cause Analysis in Drydocking Activities

En av de mest kritiske operasjonene for et skip er når det dokkes på et verft. Prosjektene er ekstremt kostbare og komplekse. Uforutsette forsinkelser kan lamme et rederis timeplan og bunnlinje. Derfor har skipseierne ikke råd til å være uten VesselMan, en ledende leverandør av skybaserte løsning...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Akershus

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Collaborative User-centred Engineering of Digital navigational tools

CUED-prosjektet er dedikert til å takle problemet med skipskollisjoner ved å rekonstruere digitale brosystemer for å tilpasse seg den virkelige praksisen og menneskelige ytelsesvariasjoner til vaktholdere. Dette initiativet fokuserer på å styrke menneskelige faktorer og integrere beste praksis fo...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Vestland

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

FME MarTrans - Norwegian R&D centre for Maritime Energy Transition

Den maritime sektoren står i dag for ni prosent av Norges klimagassutslipp og 12 prosent av globale transportutslipp. Skal vi få til å kutte utslippene i sjøtransporten må vi løse fire hovedutfordringer: - Miljøvennlig drivstoff er dyrt, og tilgangen knapp. Dermed må forbruket reduseres drastisk ...

Tildelt: kr 150,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2032

Sted: Trøndelag - Trööndelage

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Vurdering av utslipp og faktorer som påvirker innsamling og bruk av fiskeslam fra flytende lukket akvakulturteknologi

Mye medieoppmerksomhet den siste tiden har blitt rettet mot de negative miljøpåvirkningene av akvakulturnæringen. Det er avgjørende for dagens oppdrettsnæring å finne en løsning på dette for å opprettholde den sosiale lisensen til å drive. Et av de viktigste tiltakene er å skape optimale forhold ...

Tildelt: kr 2,1 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Vestland

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

Ice, Wind and Structures

Utviklingen av havvind er et viktig element i det grønne skiftet og det forventes å ekspandere betraktelig, også i områder med sjøis i særdeleshet Østersjøen. Her er relativt grunt vann slik at det i hovedsak planlegges og bygges bunnfaste konstruksjoner. EU har mål om å produsere 60GW fra havvin...

Tildelt: kr 11,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Fusing AI and Ship Hydrodynamics for Next-Gen Voyage Optimization

Målet for FUSE er å utvikle kunnskap og metoder for energieffektive og trygge skipsoperasjoner ved å kombinere KI og skips hydrodynamikk som muliggjør raske utslippsreduksjoner fra den globale flåten gjennom neste generasjons ruteoptimalisering. Hovedideen er å utvikle metoder for mer nøyaktige...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Predicting Lithology in Mineral Systems

Utforskning og utvinning av dyphavsmineraler vokser frem som en industri på norsk kontinentalsokkel. Kunnskapen og tilgjengelige data om geologien i de øvre lag av havbunnen i dyphavet, den geologiske sammenhengen hvor mineralforekomster finnes, er imidlertid svært begrenset. Hovedmålet med dette...

Tildelt: kr 2,1 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Vestland