0 antall prosjekter

ENERGIX-Stort program energi

Technology and building design for safe operation of battery energy storage systems

Med dagens energisituasjon og høye strømpriser samt økende behov for fornybare energikilder som vind og sol, er det en økende etterspørsel og interesse for energilagringsløsninger. Energilagring kan også bidra til å redusere effekttopper i nettet ved at energien lagres i perioder med lavt forbruk...

Tildelt: kr 14,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

NANO2021-Nanoteknologi og nye materiale

Scalable Sustainable Anodes for Li-ion Batteries by Structural Design (SUSTBATT)

SUSTBATT har som mål å utvikle Litium-ion-batterier fra rimelige, giftfrie og naturlige kilder. Disse Li-ion-batteriene vil være en teknologisk farbar vei for å redusere klimaendringer, på grunn av deres potensiale til å bidra til nullutslippsmobilitet og lagring av fornybar energi. SUSTBATT-pros...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

NANO2021-Nanoteknologi og nye materiale

Laser-based in-line sintering of adapted ceramic materials for the manufacturing of solid-state battery cells (LASIBAT)

Nye generasjoner litium-ion-batterier vil spille en viktig rolle for fremtidens energisystem ved å lagre energi fra fornybare energikilder som sol- og vindkraft. De vil også bidra til avkarbonisering av transportsektoren og være viktig for all bærbar elektronikk. Det nåværende standard litium-io...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

NANO2021-Nanoteknologi og nye materiale

Bio-Sourced Alternatives for Lithium-Silicon Anodes (BALSA)

Li-ion batterier vokser i etterspørsel for å støtte det grønne skiftet til en bærekraftig økonomi. Dette fører til at viktige materialer kan bli begrenset i forsyningen, som betyr at de kan kalles kritiske råvarer. Noen av disse kritiske råvarene kan komme fra politisk ustabile land eller fra omr...

Tildelt: kr 4,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Viken

TEKNOKONVERGENS-Teknologikonvergens - grensesprengende forskning og radikal innovasjon

Aluminum Carbon Battery as Next Generation Battery

Oppladbare batterier vil være en av kjerneteknologiene i framtidens energisystem basert på en høy andel fornybar energi. De siste årene er elektriske personbiler introdusert i et høyt tempo, og framover forventes også at batterier vil benyttes stadig mer i små og medium store stasjonære energi sy...

Tildelt: kr 12,6 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

NANO2021-Nanoteknologi og nye materiale

Plasma-modified powder materials for Li-ion battery anodes processable by water-based techniques (PLASMANODE)

Prosjektet har som mål å utvikle økovennlige negative elektroder for Li-ionebatterier ved å bruke vannbaserte teknikker. For å nå dette målet må alle materialene være kompatible med vann, det vil si at de må i) være motstansdyktige mot vann, ii) enkelt kunne dispergeres i blandinger av vann/binde...

Tildelt: kr 0,73 mill.

Prosjektperiode: 2022-2024

Sted: Vestland

NANO2021-Nanoteknologi og nye materiale

Enhancing the mechanical stability of interfaces in solid state Li batteries for energy-intensive applications

The climate conference in Glasgow 2021 emphasized the importance of reducing CO2 emissions. This endeavor requires a more significant step towards sustainable energy sources and storage. The rationale for this project is to improve the next generation of emerging solid-state Li batteries (SSLBs),...

Tildelt: kr 4,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

NAERINGSPH-Nærings-phd

Prescriptive Analytics to Optimize Power Grid Operations and Planning Based On Energy Storages and Human Energy Behaviour in Northern Norway

Dette nærings-PhD prosjektet er et samarbeid mellom Arva AS og UiT Norges Arktiske Universitet. Vi skal forske på hvordan store batterier, andre energitelagringsteknologier og dulting (eng: nudging) av menneskelig energiatferd best kan tas i bruk for å komme kraftnettet til nytte. Det grønne skif...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Nordland - Nordlánnda

NANO2021-Nanoteknologi og nye materiale

Cationic Covalent Organic Frameworks as Anion Exchange Membranes for Electrochemical Energy Applications (COFFEE)

Begrunnelse: Anionbyttermembraner (AEM) forblir plaget av enten lav stabilitet i et alkalisk miljø eller lav ionisk ledningsevne. For å overvinne disse utfordringene kreves det nøye vurdering av den kjemiske strukturen til både polymerryggraden og den kationiske hodegruppen. Mål: COFFEE-prosjekt...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Sikkert og energieffektivt rutingsystem for skip

Demonstrasjonsprosjektet skal videreutvikle, demonstrere og validere et sikkert og energieffektivt rutingsystem. Tidligere IPN prosjekt viser at det er mulig å oppnå opptil 3% reduksjon i energibruk med små korreksjoner av fart og kurs for en elektrisk bilferge. I dette prosjektet vil løsninger b...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Vestland

ENERGIX-Stort program energi

COULOMBUS: Silisiumanoder med høy Coulombisk effektivitet for neste generasjon Li-ion-batterier

Cenate A/S produserer silisiumbaserte anodematerialer for Litium-ion-batterier. I en unik reaktor utviklet i tett samarbeid mellom Cenate og Dynatec omdanner vi silangass til silisium nanopartikler, før vi pakker partiklene inn i større agglomerater, egnet for bruk i batterier. I et litium-ion-...

Tildelt: kr 15,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Viken

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Nasjonalt nettverk for batteripakking

Prosjektets mål er å sikre at Norge tar en posisjon i den globale batteriverdikjeden, og med det sikre en høyere omstillingstakt i det grønne skiftet for Norge. Vi skal legge grunnlaget for norsk, konkurransedyktig produksjon ved å utvikle ny produksjonskompetanse, nye digitale systemer og ny pro...

Tildelt: kr 5,3 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Viken

ENERGIX-Stort program energi

Upscaling of Super Activated Carbone (SAC) from laboratory scale (500 g/batch) to prototype scale (5-10 kg/batch)

Bærekraftige energikilder som sol- og vindkraft vil være svært viktig sammen med et effektivt, rimeligere og mer miljøvnnlig energilagringssystem. Beyonder (BYO) har utviklet en bærekraftig battericelle, Lithium-ion Capacitor (LiC), som er en mellomting mellom høy-energi Litium-ion Batterier (LiB...

Tildelt: kr 10,7 mill.

Prosjektperiode: 2022-2024

Sted: Rogaland

ENERGIX-Stort program energi

LongLife: in situ conversion alloying anode materials for long lifetime, high-energy density batteries

LongLife prosjektet utforsker nye, avanserte materialer til Li-ionebatterier, til bruk i fremtidige elektriske kjøretøy. Den globale utbredelsen av elektriske kjøretøy er forventet å redusere utslipp av CO2 som forårsaker de gjennomgående klimaforvandligene vi står ovenfor. Men, den globale utbre...

Tildelt: kr 12,5 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Viken

NANO2021-Nanoteknologi og nye materiale

Battery Signal Selection and Enhancement Toolbox

Batterier har en viktig rolle for det grønne skiftet fra olje og gass til fornybare energikilder. Det er et stort potensial for betydelige forbedringer av dagens batteriteknologi; høyere energikapasitet, lengre levetid/flere ladningsykluser, redusert miljømessig fotavtrykk og økt sikkerhet. BASET...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

ZeroKyst KSP - Decarbonising the fisheries and aquaculture industry through hydrogen-electric propulsion

Fiskeri- og havbrukssektoren representerer den fjerde største industrien i Norge, med over 60 000 ansatte og en årlig verdiskapning på over 100 milliarder kroner. Fartøyene i denne industrien forbruker rundt 600-800 millioner liter fossilt brennstoff hvert år, noe som utgjør en betydelig del av N...

Tildelt: kr 38,5 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

MoreIsLess – design of electrodes for Li-ion batteries with optimized balance of energy and power

Batteriteknologi har for tiden stor interesse for allmennheten og har stor innvirkning på livet til hver og en av oss. Nesten alle, iallefall i den vestlige veden, har en type forbrukerelektronikk med et oppladbart batteri i, og flere og flere går til annskaffelse av elektriske kjøretøy. Ved å...

Tildelt: kr 10,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Viken

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

QuickProd -Quick and simple assembly in automotive production enabled by a new casting technology

Bilprodusenter bruker i stadig større grad lettvekts aluminiumstrukturer for å redusere miljøpåvirkning under under en bils levetid (drivstoff-/strømforbuk) samt muliggjøre vekt av for tunge batterier i elektriske biler. Målet for dette prosjektet er å bidra til en mer miljøvennlig bilproduksjon ...

Tildelt: kr 10,5 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Agder

NANO2021-Nanoteknologi og nye materiale

Advanced Manufacturing of Zn electrodes for Rechargeable Zn-air Batteries (AMAZE)

Sink-luft batteriet er et halvåpent batteri som tar til seg luft og produserer elektrisitet ved at oksygen fra luften reagerer med vann og sinkmetallet. Batteriet er miljøvennlig ettersom det i hovedsaklig består av sink ob bruker oksygen fra luften som er tilgjengelig og gratis. Ved å bruke oksy...

Tildelt: kr 4,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FORNY20-FORNY2020

KVAL: ColShield – Novel current collector enabling next generation Li-ion battery electrolytes

Da batterirommet i MF Ytterøyningen tok fyr og deretter eksploderte i fjor, ble det dannet store mengder svært giftige kjemikalier som utgjorde en trussel mot både mennesker og omgivelsene. Nåværende høyenergi Li-ion-batterier er basert på katodematerialer som inneholder kobolt. For neste generas...

Tildelt: kr 0,45 mill.

Prosjektperiode: 2021-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage

NANO2021-Nanoteknologi og nye materiale

MOF@rGO-based cathodes for Li-S Batteries (MOGLiS)

I et voksende marked for elbiler og med den økende betydningen av fornybare energikilder, så krever det neste generasjons høyeffektive batterier. Li-ion-batterier, som dominerer det nåværende markedet, har begrenset kapasitet på grunn av at grafitt blir brukt som elektroder. Alternativt, forskes ...

Tildelt: kr 4,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2023

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

Silicon-Graphene Nanoengineered Anode for Li-ion battery (SiGNAL)

For å gå over til mer bruk av fornybar energi er vi avhengige av tilgjengeligheten av billige og pålitelige energilagringsløsninger. Her er oppladbare batterier i en særstilling når det gjelder utbredelse og brukervennlighet. Blant disse så gir Li-ion-batteriene ikke bare den høyeste energitetthe...

Tildelt: kr 6,6 mill.

Prosjektperiode: 2021-2023

Sted: Rogaland

ENERGIX-Stort program energi

Optimizing marine battery operations using 6 years’ operational data from commercially operating vessels

Det er et gap mellom insentiver og målsetninger for akselerert bruk av batterier i maritime sektor og de faktiske forbedringer som operatører og redere erfarer. Samtidig opplever flere norske skipsredere og operatører et økende økonomisk press for å gi betydelige bidrag til det grønne skiftet, ...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Møre og Romsdal

FRINATEK-Fri prosj.st. mat.,naturv.,tek

Exploiting the full potential of SiO2 anodes for Li-ion Batteries

Li-ion batterier er den dominerende teknologien for bærbar elektronikk og elektriske kjøretøy, og forventes å spille en betydelig rolle i energisystemet i nær framtid. For å kunne være en attraktiv teknologi, gitt den store veksten i etterspørsel eller teknologier for lagring av elektrisk energi,...

Tildelt: kr 8,1 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

MVO: Batteries European Partnership Association (BEPA) - Executive Board Representation

The Batteries European Partnership Association (BEPA) has been established to ensure both a focused development of battery technology to meet current demands with regard to economy, sustainability and circularity, and the timely and effective up-take of these technology developments by the indust...

Tildelt: kr 0,90 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FORSTERK-Forsterkningsmidler

Kommunikasjonsaktivitet “Transport – Advanced and Modular” (TrAM)

TrAM-prosjektet fekk i 2018 12 millionar Euro frå Horizon 2020 programmet i EU, for å innføre nye teknologi i bygging og drift av hurtigbåtar. Norske samarbeidspartnarar i prosjektet er Rogaland Fylkeskommune (koordinator), Hydro, Servogear, Wärtsilä, Leirvik og Fjellstrand, saman med NCE Ma...

Tildelt: kr 1,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2022

Sted: Vestland

ENERGIX-Stort program energi

ZEVS: enabling Zero Emission passenger Vessel Services

Regjeringens Klimaplan for 2021-2030 ønsker å innføre lav- og nullutslippskriterium i nye anbud for hurtigbåter - der det ligger til rette for det - innen 2025. Det er i dag et manglende kunnskapsgrunnlag om mulighetsrommet for slike transportløsninger og hvordan kravene bør utformes for å sikre ...

Tildelt: kr 16,4 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

MVO: Strategic participation at the EERA Secretariat

-

Tildelt: kr 0,60 mill.

Prosjektperiode: 2021-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

Network balancing from large parking facilities and commercial buildings

Andelen fornybar energi øker, både nasjonalt og globalt. Kraft fra fornybar energi er ofte væravhengig samtidig som skifte fra bruk av fossil energi til økt bruk av elektrisitet øker variasjon i etterspørsel. I prosjektet «Nettbalansering fra store parkeringsanlegg og næringsbygg»" vil vi undersø...

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Viken

ENERGIX-Stort program energi

Utslippsfrie Hurtigbåter i Oslofjorden Et helhetlig transportsystem

Mye av veinettet rundt Oslo er overbelastet. Dette gjelder spesielt for E18, Slemmestadveien og Røykenveien. Mange pendlere kjører inn og ut av Oslo, noe som fører til køer, utslipp av klimagasser, dårlig fremkommelighet for buss- og yrkestrafikk og i noen tilfeller også ulykker. Norled, Slemmest...

Tildelt: kr 17,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2023

Sted: Rogaland