0 antall prosjekter

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Pulse-jet propulsion for commercial ships

Et nytt fremdriftssystem inspirert av svømmeteknikken til blekkspruter og maneter kan føre til betydelig redusert drivstofforbruk og CO2 utslipp for moderne skip. Disse dyrene beveger seg fremover ved å først suge vann inn i et hulrom i kroppen for deretter presse det ut med høyere hastighet. Re...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Ukjent Fylke

PETROMAKS2-Stort program petroleum

Towards sustainable zero-emission offshore logistics

Plattformforsyningsskip (PSV) representerer den største klimagassutslippskilden i offshore-logistikkforsyningskjeden for olje- og gassoperatører på norsk kontinentalsokkel (NCS). Den eksisterende PSV-flåten er ung og ble utviklet med høykvalitetsspesifikasjoner. Derfor forventes overgangen til en...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Infrastructure for low- and zero-emission solutions in coastal shipping

I REFUEL-prosjektet har forskning, industri og statlige institusjoner gått sammen for å gjøre lavkarbon- og nullutslippsløsninger til et realistisk alternativ for kystflåten. Fyllestasjoner for disse drivstoffene er ennå ikke tilgjengelige. Å konvertere fartøyene fra fossilt brensel til nullutsli...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

ENERGIX-Stort program energi

CellMap: How different parameters influence cost and performance of battery cells from material to the final cell

Asiatiske produsenter leverer allerede det meste av verden med billige og store batterier. De siste årene har det imidlertid utviklet seg en rekke initiativer i Europa og Norge for å levere alternativer, med sikte på å gjøre Europa energi-uavhengig. Norges moderne produksjonssektor ønsker å høste...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

CO2 Transport and Storage directly from a ship: flexible and cost-effective solutions for European offshore storage.

Det er bredt akseptert at CCUS (karbonfangst, transport, utnyttelse og lagring) er nødvendig for å håndtere utslippene fra industrier der utslipp er vanskelige å redusere. Dette er en nøkkelteknologi som gjør det mulig å de-karbonisere et bredt spekter av industrielle anvendelser. I mange regione...

Tildelt: kr 7,3 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Ukjent Fylke

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

Advanced Membrane-based solutions for CCUS in Shipping

De globale CO2 utslippene fortsetter å øke og en økende implementeringsgrad for nye utslippsreduserende teknologier i alle sektorer behøves for å bekjempe klimaendringene. Skipsfart og sjøgående transport bidrar med ca 3% av verdens totale CO2 utslipp noe som i 2018 betydde 1076 millioner tonn CO...

Tildelt: kr 10,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Ukjent Fylke

TEKNOKONVERGENS-Teknologikonvergens - grensesprengende forskning og radikal innovasjon

Tunable and Durable Seawater Adhesives

Det er en utfordring å lime ting sammen under vann. I sjøvann er dette enda vanskeligere på grunn av saltinnholdet, noe som resulterer i at styrken og holdbarheten til undervannslim er begrenset. Dette er et problem for bruksområder i maritim industri som undervannsrobotikk, undervannsreparasjon ...

Tildelt: kr 14,3 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

ENERGIX-Stort program energi

SafeAm – Increased safety of ammonia handling for maritime operations

I dag brukes ammoniakk hovedsakelig i produksjon av gjødsel forlandbrukssektoren, men det har imidlertid blitt sett på som et lovende drivstoff for å redusere karbonutslipp. Ammoniakk er et karbonfritt molekyl som produserer ingen karbondioksidutslipp når det forbrennes. Flytende ammoniakk som dr...

Tildelt: kr 14,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Air-lubrication for oceangoing vessels

Prosjektet har som mål å redusere drivstofforbruket fra havgående fartøy, noe som er et nødvendig bidrag til nullutslippsskipsfart. Mer enn 70% av motstanden til havgående fartøy er overflatefriksjon. Påføring av effektiv luftsmøring reduserer friksjonen. Nåværende luftsmøresystemer (ALS) rapport...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenZero – Digital user interface design for energy-conscious and safe maritime operations

Den maritime sektoren må gjøre betydelige endringer for å redusere sitt karbonavtrykk. Digitale brukergrensesnitt er en kritisk komponent i denne overgangen som gjør det mulig for sjøfolk å betjene ny teknologi trygt og effektivt. Etter hvert som nye energieffektive teknologier introduseres i ind...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

WIND - Enabling Zero-Emission shipping with wind-assisted propulsion

Klimagassutslippene fra skipsfarten utgjør rundt 3 prosent av de globale utslippene. På grunn av nye forskrifter må dette reduseres drastisk de kommende årene før det når null innen 2050. Overgangen fra fossile drivstoff til andre energibærere er utfordrende. Batterier krever høye investeringsko...

Tildelt: kr 11,5 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

FORNY20-FORNY2020

Solar4Sea Technical Pilot

Solar4Sea undersøker et nytt og kostnadseffektivt flytende solenergikonsept designet for tøffe havmiljøer. Per i dag er de fleste tradisjonelle flytende solenergiløsninger ikke egnet for drift i offshoremiljøer med store bølger og sterk vind. Det foreslåtte flytende solenergikonseptet har hove...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Ukjent Fylke

FORNY20-FORNY2020

Ultrasonic polymer transducers applied to microplastics in water

-

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Ukjent Fylke

ENERGIX-Stort program energi

AMMONIA: Climate and environmental impacts of green ammonia (NH3)

Det er nødvendig med kraftige og vedvarende reduksjoner i utslipp av drivhusgasser for å oppfylle målene satt i Parisavtalen fra 2015. Politikerne og industrien mener at en overgang fra fossile brensler til hydrogen og hydrogenbaserte energibærere kan være en del av løsningen. Grønn ammoniakk pro...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

ENERGIX-Stort program energi

Seal integrity analysis of maritime battery cells for 2nd life applications

En stor innsats er utført for å muliggjøre utvidet levetid for batterier. Denne innsatsen er ofte konsentrert rundt ekstrapolering av data om syklusliv. Noen tar også hensyn til kalenderlivet, men dette er ikke tilstrekkelig. Alle Li-ion battericeller er forseglet for å forhindre elektrolyttlekka...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Ukjent Fylke

Ukjent-Ukjent

WaveFin - Baugfoiler for havgående fartøy i lav fart

Det har vært kjent siden 1800-tallet at man kan utnytte bølgeenergi til fremdrift av skip ved å installere baugfoiler. Konseptet er testet i mindre skala flere ganger, men Wavefoil™ er foreløpig det eneste baugfoil-produktet på markedet som utnytter bølgeenergi. Wavefoil™ består av stive (ikke-ro...

Tildelt: kr 3,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Ukjent Fylke

ENERGIX-Stort program energi

curbing Fisheries and Aquacultures Maritime air Emissions

Norge har som mål å redusere sine klimagassutslipp med minst 50 til 55 prosent i forhold til 1990-nivået innen 2030 og å bli et lavutslippssamfunn innen 2050. Mens Hurdalsplattformen etterspør virkemidler for å fremme en grønn omstilling av fiske- og havbruksfartøy mangler vi i dag kunnskap om hv...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

ENERGIX-Stort program energi

Conversion of BIOmass resource from forest industry into hard carbons as greener sodium ion battery ANODE (BIOANODE)

Den store bekymringen for global oppvarming og stadig økende etterspørsel etter energi har utløst et presserende skifte fra fossile brensler mot fornybare energikilder. Drevet av denne pågående overgangen til ren energi, forventes etterspørselen etter batterier å vokse raskt i de kommende årene. ...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Ukjent Fylke

ENERGIX-Stort program energi

COMposite electrolytes for solid-state BATteries by design

I framtiden er effektive energilagringsløsninger av stor samfunnsmessige betydningen ved overgang til det grønne skiftet. Oppladbare batterier har blitt en meget viktig brikke i den grønne omstillingen vi står midt i, noe som gjenspeiles i den raskt voksende batteriindustrien i Norge. Blant oppla...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Ukjent Fylke

MILJØFORSK-Miljøforskning for en grønn samfunnsomstilling

Climate Invasives --- MINIMIZING THE NEGATIVE EFFECTS OF CLIMATE CHANGE-INDUCED SPREAD OF INVASIVE ALIEN SPECIES TO MARINE PROTECTED AREAS

Akvatiske invasive arter er en av de største truslene mot biologisk mangfold i havene. Et av hovedtiltakene innenfor marine strategier for å bevare biologisk mangfold er å etablere marine verneområder (MPA). MPA er områder med høyt biologisk mangfold, og det er derfor viktig å etablere effektive ...

Tildelt: kr 3,9 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Ukjent Fylke

MARINFORSKFISK-Marine ressurser og miljø - fiskeri

Marine co-existence scenario building

Behov for energi og mat fra havet forventes å føre til betydelig vekst i bruken av våre nære havområder de neste 10-20 årene. DNVs rapport «Ocean’s Future to 2050» viser at kampen om havareal tilspisser seg, og at en vesentlig del av verdens kystsoner allerede er under sterkt press. Utbygging av ...

Tildelt: kr 8,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Ukjent Fylke

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Ocean Charger - maritim verdikjede for havvind med offshore energioverføring

Havvind er ansett som et av de raskest voksende områdene i den grønne omstillingen, og derfor er det også fokus på klimagassutslippene fra skip som er involvert i installasjon, idriftsettelse og vedlikehold av vindparkene. Siden elektrisk kraft er tilgjengelig på vindparkene, er det mulig å lade ...

Tildelt: kr 21,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Reducing ship emissions by hull performance sensing during transit

Vedlikehold av overflatene av et skrog er viktig for driftsøkonomien til et skip. I dag gjøres slike vurderinger av dykkere eller ROV piloter. Vurderingene er svært subjektive og omtrentlige. Det er ingen kvantitativ datainnsamling ut over bilder og video. Det er derfor heller ikke automatisert d...

Tildelt: kr 4,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Ukjent Fylke

RETUR-EU-Retur-EU

RETUR-EU SNF

...

Tildelt: kr 0,53 mill.

Prosjektperiode: 2023-2030

Sted: Ukjent Fylke

RBGRUNMILJ-Res.bas.grunnbev.miljøinst

Grunnbevilgning - NIVA

...

Tildelt: kr 110,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Ukjent Fylke

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Green Maritime Transportation by Hydrogen

The project coordinator will develop and deliver a strong project proposal candidate to the HORIZON-CL5-2023-D5-01-12 call for projects together with the leading partners within maritime transportion, green hydrogen production, distribution, bunkering and onboard storage, and with specialists on ...

Tildelt: kr 0,71 mill.

Prosjektperiode: 2023-2023

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Nuclear Propulsion of Merchant Ships 1

Hovedformålet med NuProShip I (Nuclear Propulsion of Merchant Ships 1) er å tilpasse en Generation IV SMR til behovene til internasjonale handelsflåten. Det tekniske startpunktet er en allerede godkjent reaktordesign på ca 25–55 MW. Prosjektet skal således analysere og vurdere gjennomførbarheten ...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Hydrodynamic Aspects of Green Shipping

Nasjonale og internasjonale myndigheter har satt ambisiøse mål for reduksjon av skadelige utslipp fra skip. International Maritime Organization (IMO) har etablert "Energy Efficiency Design Index" (EEDI) som et viktig tiltak for å redusere utslipp av drivhusgasser fra skipsfart. EEDI bestemmer mak...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Ukjent Fylke

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - Vestlandsforsking

...

Tildelt: kr 10,9 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Ukjent Fylke

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Norsk senter for berekraftig klimatilpassing - Noradapt

...

Tildelt: kr 10,7 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Ukjent Fylke