0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Pubertal Timing and Inequalities in Education

I et typisk norsk klasserom går det fire år mellom tidspunktet når den tidligst utviklede jenta og den senest utviklede gutten kommer i puberteten. Til tross for disse store forskjellene mellom elever vet vi lite om hvordan pubertetsutvikling påvirker skoleresultater og videre utdanning, og tidli...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Oslo

NAERINGSPH-Nærings-phd

Student Voice and Participation - Developing and Enabling Student Agency and Potential in Schools

Dette doktorgradprosjektet vil undersøke forholdet mellom skoleledere som kulturbyggere og elevers medvirkning, for å fremme elevers handlekraft (Student Agency) og potensiale i skolen. Student Agency, eller elevers handlekraft, forstås her som elevers kapasitet til å sette et mål, reflektere ove...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Training better clinical psychologists: new methods based on machine learning, AI, and deliberate practice

For å møte økte utfordringer innen psykisk helse, trenger vi å utdanne bedre psykologer. KI og maskinlæring tas nå i bruk i ferdighetstrening. I tillegg trengs mer forskning på målbevisst ferdighetstrening. De siste tiårene er ikke pasienters utfall i terapi blitt bedre, viser psykoterapistudier....

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2029

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Life skills in theory and practice. Knowledge base, perceptions and implementation of an interdisciplinary topic in Norwegian schools

Prosjektet LIFE ønsker å utvikle en ny forståelse av livsmestring i skolen som et svar på de utfordringer som allerede har vist seg når dette tverrfaglige tema skal finne sin form i skolens planer og praksis. "Folkehelse og livsmestring" ble introdusert i 2020 som et av tre tverrfaglige tema, men...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Rogaland

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Revising work time flexibility policies to promote work inclusion (REFLEX)

I REFLEX undersøker vi sammenhengen mellom arbeidstidsfleksibilitet og arbeidsinkludering. Kombinasjonen av arbeidstidsfleksibilitet og ny informasjonsteknologi som smarttelefoner og bærbare PC-er har gjort det lettere for mange arbeidstakere å sjonglere jobb og hjem. Dette er viktigere enn noen ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Designing incentive systems in higher education

Studiestøtten som gis gjennom Lånekassen har gitt mange mulighet til å studere og har dermed bidratt til å gi økt tilgang til høyere utdanning for alle. Samtidig er det viktig for staten å holde kostnadene til studiestøtte på et rimelig nivå. De siste par tiårene har det i økende grad blitt knytt...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Persistence or change? Lessons from the introduction of enhetsskolen in Denmark and Norway

Prosjektet bidrar til den globale debatten om hvordan man kan overvinne dagens samfunnsutfordringer når det gjelder utdanningsforskjeller og begrensede utdanningssystemer. Norge og Danmark har en høy grad av sosial likhet i samfunnet, og vi vil levere nøkkelkunnskap om hvilken rolle landenes utda...

Tildelt: kr 10,1 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Student Employment: Does it Affect Academic Performance and Later Labour Market Success?

Formålet med dette doktorgradsprosjektet er å få mer kunnskap om det å jobbe ved siden av studiene. Påvirker det studentenes akademiske resultater, som fullføring, gjennomføringstid og karakterer? Hva med resultater senere i arbeidslivet, som fremtidig lønn og jobbmuligheter? Spiller det noen rol...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Emosjonell kompetanse i skolen: Hvordan implementere kompetanseheving og fremme samarbeid på best mulig måte i laget rundt eleven?

Målet med dette prosjektet (TIKiS) er å øke den emosjonelle kompetansen til de voksne i skolen (slik at de kan bli bedre på å oppdage, forstå og håndtere elevenes emosjonelle behov. Utvikling av emosjonell kompetanse skjer gjennom samspill med emosjonelt kompetente voksne, og tiltakene i TIKiS re...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

SFF-Sentre for fremragende forskn

CREATE - Centre for Research on Equality in Education

Utdanning kan endre liv. I en global sammenheng er det imidlertid en betydelig andel av barn som ikke får muligheten til å realisere sitt potensial gjennom utdanning. Ulikheter i utdanning kan skyldes mange forhold, som for eksempel elevens kjønn, sosioøkonomiske familiebakgrunn, eller skolekvali...

Tildelt: kr 155,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2033

Sted: Oslo

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - NIFU

...

Tildelt: kr 37,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - NTNU Samfunnsforskning

...

Tildelt: kr 30,1 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - Telemarksforsking

...

Tildelt: kr 16,5 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Telemark

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - NORCE Norwegian Research Centre AS (Samfunn)

...

Tildelt: kr 71,1 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Vestland

RETUR-EU-Retur-EU

RETUR-EU FAFO

...

Tildelt: kr 1,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2030

Sted: Oslo

RETUR-EU-Retur-EU

RETUR-EU NTNU SAMFUNNSFORSKNING

...

Tildelt: kr 1,1 mill.

Prosjektperiode: 2023-2030

Sted: Trøndelag - Trööndelage

RETUR-EU-Retur-EU

RETUR-EU Nordlandsforskning

...

Tildelt: kr 5,7 mill.

Prosjektperiode: 2023-2030

Sted: Nordland - Nordlánnda

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - FAFO

...

Tildelt: kr 49,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - Nordlandsforskning

...

Tildelt: kr 13,2 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Nordland - Nordlánnda

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Comparing the Organization of Durable Inequalities in Childhood: Inequality in childhoods, schools and associated welfare systems

CODIC har to prosjektmål: (1) en komparativ studie av skoler og tilknyttede velferdssystemers betydning for å analysere sosial inkludering og elevers velferd i tre nordiske byer, Trondheim, Norrköping, Tampere samt Berkeley i California, og (2) forskningssamarbeid og Ph.D. kurs med fokus sosial u...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

RETUR-EU-Retur-EU

RETUR-EU NIFU

...

Tildelt: kr 1,2 mill.

Prosjektperiode: 2023-2030

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Child-cultures; landscapes for play and exploration Barnekulturer; landskap for lek og utforskning

Barnekultur-konferansens relevans underbygges med den økende interessen for tverrfaglige og transfaglige tilnærminger til barns lek og utforskning. Behovet for kreative og nytenkende løsninger på problemer den etablerte tenkemåten ikke har klart å løse - for eksempel mer bærekraftig forvaltning a...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2022-2024

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Academic Hospitality in Interdisciplinary Education

Mens vi gjennom de siste femti år har fått en økende forståelse av behov for tverrfaglige tilnærminger i utdanning, forskning og arbeid for å løse samfunnsutfordringer, for eksempel klimaendringer, pandemier og økende sosial ulikhet. Likevel rapporterer forskning at de som driver samarbeid om tve...

Tildelt: kr 11,6 mill.

Prosjektperiode: 2021-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Sustainable design in kindergarten sector through ‘Exploration and Pedagogical Innovation Laboratory’ [EX-PED-LAB]

EX-PED-LAB skal vise hvordan bruk av verkstedsmetoden kan skape innovasjon i pedagogisk praksis i barnehage og barnehagelærerutdanning. I våre verksteder bringer vi sammen lærere, ledere og forskere - noen ganger sammen med kunstnere, designere, studenter, barn og familier - for felles utforsking...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better equipped for school: Identifying children who needs extra language support in preschool

Forskningsprosjektet “Bedre rustet” har som mål å hjelpe barnehagelærere med å identifisere barn som kan ha utbytte av ekstra støtte til språkutviklingen. Noen barn strever med språkforståelse allerede i barnehagealder og dette kan få negative konsekvenser for videre utvikling dersom det ikke opp...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The Choice Architecture of Admission to Education (ArcEd)

Utdanningssystemer streber etter å være rettferdige og inkluderende slik at hver enkelt kan nå sitt utdanningspotensial uavhengig av bakgrunn. Europa har imidlertid opplevd en rask økning i økonomisk ulikheten det siste tiåret, og utdanningsulikhet er en viktig bidragsyter. Finnes det utdanningsp...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

School absence in Norwegian primary schools – institutional understandings and responses (SCANSchoolAbsence)

Alle barn har rett til tilpasset opplæring i et inkluderende miljø. Imidlertid representerer det økende problemet med skolefravær i grunnskolen en stor trussel mot å nå målet om inkluderende utdanning. Selv om skolefravær og frafall fra videregående opplæring har fått mye oppmerksomhet de siste 1...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Nordland - Nordlánnda

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MULTIWRITE - Interactions Between First, Second and Third Languages

Elever i norsk skole skriver mange tekster i språkfagene i løpet av et skoleår. Hvordan påvirkes skrivingen av at elevene har inntil tre språkfag samtidig? Hvordan utvikles elevenes språkferdigheter i språkfagene over tid, og i hvilken grad gir lærere tilbakemeldinger som fremmer læring i og på t...

Tildelt: kr 12,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Policy capacity of interest groups

Interesseorganisasjoner representerer forskjellige grupper – arbeidstakere, profesjoner, brukere, leverandører av offentlig tjenester – som har interesse i hvordan offentlig sektor fungerer og hva slags politikk som blir utviklet. Det forventes at disse organisasjonene bidrar til offentlig politi...

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Quality Development through Participation in ECEC Institutions in Norway

Prosjektet 'Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen' (KUMBA) ledes av Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) og gjennomføres i samarbeid med barnehagekjeden Espira, Levanger kommune, Nord universitet, Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager samt to internasj...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage