0 antall prosjekter

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

DigiBygg – AI for automated production of digital building models and smart building analyses.

Prosjektet DigiBygg har som mål å oppnå rask og kostnadseffektiv produksjon av detaljerte digitale bygningsmodeller, som vil fremme bredere bruk av digitale prosesser i byggesektoren. For å oppnå dette vil nye metoder basert på kunstige nevrale nettverk utvikles for å behandle skannet data fra by...

Tildelt: kr 11,1 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Ukjent Fylke

TRANSPORT-Transport 2025

Lavere miljøutslipp på norske flyplasser gjennom effektive bakketjenester

Prosjektet vil analysere og simulere hvordan bruk av moderne teknologi på flyplassene kan bidra til å endre rutiner og prosedyrer for bakkeoperasjoner, spesielt vinteroperasjoner. Dette vil bli vurdert hvordan det er mulig å kombinere den software som SINTEF har utviklet gjennom SESAR programmet ...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Telemark

TEKNOKONVERGENS-Teknologikonvergens - grensesprengende forskning og radikal innovasjon

LUBRIBOT: A sustainable soft robot facilitating non-contact adhesion and directed locomotion by vibration induced lubrication flow

Roboter er i dag direkte eller indirekte en del av de fleste menneskers liv; de rengjør boliger, flytter og behandler biologisk materiale til næringsmiddelindustrien, bidrar til å øke livskvaliteten til eldre og sorterer avfall beregnet på gjenvinning, for å nevne noen få eksempler. De teknologis...

Tildelt: kr 15,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Oslo

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Fast uncertainty estimation in deep learning applied to object recognition in sonar images

I dagens samfunn øker mengden av data raskt, samtidig som datamaskinene har blitt stadig mer effektive og nå kan analysere og utnytte slike store datamengder i sann tid. Dette har ført til mange nye hjelpemiddel i hverdagen som for eksempel selvkjørende biler, beslutningsstøtte for leger, automat...

Tildelt: kr 4,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

SoundVision - An ultrasonic 3D distance sensor for autonomous robots

I SoundVision skal Sonair AS utvikle et nytt produkt, en 3D-avstandssensor som gir autonome roboter 180-graders dybdeinformasjon om omgivelsene. Autonome roboter er et stort og voksende marked. For roboter som samhandler med mennesker er det kritisk og muliggjørende at roboten har pålitelig kontr...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Oslo

NAERINGSPH-Nærings-phd

Methods for enhanced utilization of the regional distribution grid system (DSO) in the interplay with the transmission system (TSO)

Med økende etterspørsel etter elektrisk kraft i Norges strømnett, står vi overfor utfordringer knyttet til kapasiteten i det eksisterende nettet. Elektrifiseringen av transportsektoren, støtte til kraftkrevende industriprosjekter og bygging av batterifabrikker og datasentre legger press på vårt k...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Telemark

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Enabling Flexible Conversational AI by Integrating Large Language Models

I en stadig mer hektisk verden, hvor sektorer som bank, forsikring og telekom i økende grad støtter seg på teknologi, har samtalebasert AI etablert seg som en sentral komponent innen kundeservice. Til tross for teknologiens enorme potensial, gjenstår det betydelige utfordringer. Samtalebasert AI ...

Tildelt: kr 15,6 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Rogaland

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Megawatt charging infrastructure for electric heavy-duty transport

Transportsektoren og tungtransporten bidrar til store klimagassutslipp og lokal luftforurensing. For en raskere overgang til nullutslippsløsninger i transportsektoren kreves tilgjengelige og effektive lademuligheter med høy effekt for tungtransporten langs veiene. Mangel på god nok ladeinfrastruk...

Tildelt: kr 37,4 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

Sharing and recycling shale mechanical data to enable gigaton CO2 storage

Lagring av CO2 under bakken fremstår som en lovende løsning for å redusere utslipp av klimagasser. Ved geologisk lagring spiller skiferstein en kritisk rolle; den fungerer som et beskyttende lokk som forsegler den lagrede CO2-en, og holder den trygt nede i bakken. Men hvordan kan vi stole på dett...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

Field studies for de-risking existing wells and CCS site geology

Eldre brønner, også kjent som legacy-brønner, representerer gamle lete- og produksjonsbrønner som går gjennom bergformasjonene i undergrunnen. For å muliggjøre storskala lagring av CO2 og energi, må disse brønnene vurderes nøye og i tillegg konstant overvåkes for å unngå lekkasje fra lagringsrese...

Tildelt: kr 13,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

TRANSPORT-Transport 2025

Building a legitimate logistics and document system for e-Fuel in Norway

Aviation is a hard-to-abate industry, meaning it is an industry where it is particularly challenging to reduce fossil emissions. The European Union has recognized the challenges related to reducing emissions in aviation, and as a response have developed a comprehensive framework detailing technol...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Oslo

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

Risk-based framework for assessing CO2 storage monitoring

Det er et stort behov for oppskalering av CO2 storage utover kapasiteten til viktige CCS-flaggskipprosjekter. Å akselerere CCS for å gi betydelige CO2-utslippsreduksjoner innen 2030 krever tett integrasjon av tekniske, økonomiske, samfunnsmessige og miljømessige disipliner for å støtte beslutning...

Tildelt: kr 11,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Vestland

TRANSPORT-Transport 2025

Exploring preconditions for an integrated safe and smart traffic environment system - for Wildlife collision avoidance.

Norge har et stort antall områder med viltfare langs veier hvor det ikke er kostnadseffektivt å bygge store gjerder eller viltkryssinger. Tilstedeværelsen av dyreliv langs åpne veier kan forårsake trafikkkollisjoner med dyreliv, skape stress og skape farlige situasjoner for sikkerheten til både m...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

Sorbent Assisted Carbon Capture Tailored for Low CO2 Concentrations from Air and Low Industrial CO2 Emissions

Målet med prosjektet er å utvikle en ny fangstteknologi for lave CO2-konsentrasjoner fra luft og lave industrielle CO2-utslipp. Hovedutfordringene med lavkonsentrasjon CO2-fangst er høye kostnader og at de vanlige industrielle metodene ikke er energieffektive nok. På grunn av dette er det for tid...

Tildelt: kr 15,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Potensialet for null- og lavutslippsteknologier i norsk innenriks luftfart

Norsk luftfart er et stort økosystem der mange ulike aktører samarbeider for å frakte passasjerer og gods trygt, punktlig og effektivt gjennom luften. Helt fra sin spede start, har luftfarten vært avhengig av fossilt flydrivstoff. I 2020 ble norske luftfartsaktører enige om å gjøre luftfarten i N...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Unlocking the Full Potential of Electrolysis with Next-Generation Proton Exchange Membrane Stacks (UNICORN)

Et viktig resultat av UNICORN-prosjektet vil være en trinnvis endring i utviklingen av proton ledende membraner vann elektrolyse (PEMWE) med potensial til å forstyrre det nåværende elektrolyse markedene som nå utelukkende er avhengig av perfluorerte membraner, platinabelagte titan bipolare plater...

Tildelt: kr 9,1 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Akershus

TRANSPORT-Transport 2025

Etablere Additiv tilvirkning av flymotorkomponenter i Norge

GKN Aerospace Norway ønsker å etablere en produksjonslinje for additiv tilvirkning (AM) av store emner for jetmotorkomponenter. For å komme dit må vi bygge kompetanse, utvikle prosessen og anskaffe riktig industriell infrastruktur. Dette er ikke gjort før i verden, og det er derfor viktig med til...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Buskerud

ENERGIX-Stort program energi

Microbial risks associated with hydrogen underground storage in Europe

For å redusere utslipp av klimagasser til atmosfæren, må vi gå bort fra fossilt brensel til et grønt og bærekraftig samfunn. Hydrogen kan spille en stor rolle i dette, siden det er en universell energibærer og kan brukes til drivstoff for biler eller skip, varme opp bygninger, smelte stål eller l...

Tildelt: kr 5,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Vestland

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

CO2 Transport and Storage directly from a ship: flexible and cost-effective solutions for European offshore storage.

Det er bredt akseptert at CCUS (karbonfangst, transport, utnyttelse og lagring) er nødvendig for å håndtere utslippene fra industrier der utslipp er vanskelige å redusere. Dette er en nøkkelteknologi som gjør det mulig å de-karbonisere et bredt spekter av industrielle anvendelser. I mange regione...

Tildelt: kr 7,3 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Vestland

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

Advanced Membrane-based solutions for CCUS in Shipping

De globale CO2 utslippene fortsetter å øke og en økende implementeringsgrad for nye utslippsreduserende teknologier i alle sektorer behøves for å bekjempe klimaendringene. Skipsfart og sjøgående transport bidrar med ca 3% av verdens totale CO2 utslipp noe som i 2018 betydde 1076 millioner tonn CO...

Tildelt: kr 10,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Impact of switched voltage waveforms on power components and grids

For å nå målene i EUs Green Deal vil det være behov for storstilt elektrifisering av samfunnet. Dette inkluderer massiv utbygging av fornybar energiproduksjon fra sol/vind/vann, elektrifisering av transport, avkarbonisering av industriprosesser og effektiv transmisjon av elektrisk kraft. Kraftele...

Tildelt: kr 14,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

Adapting hydropower to future climate extremes

Nedbør og temperatur vil endre seg i framtidas klima, noe som gir nye utfordringer og muligheter for norsk vannkraft. Vi forventer en økning i frekvens og alvorlighet av ekstreme hendelser som flom, tørke og høye vanntemperaturer. Forskningsprosjektet ReAdapt skal studere hvordan vi kan tilpasse ...

Tildelt: kr 7,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Resipientorientert analyse for å redusere urban vannforurensning – et analyse- og beslutningsstøtteverktøy

Rent vann er helt essensielt for menneskets og samfunnets funksjon. Samtidig er vannforekomstene i Europa under kraftig press fra flere hold. Kun ca. 40 % av vannforekomstene i Europa oppfyller kravene i EUs Vannrammedirektiv om god økologisk status. Tilstanden er spesielt dårlig i vannforekomste...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

TEKNOKONVERGENS-Teknologikonvergens - grensesprengende forskning og radikal innovasjon

Tunable and Durable Seawater Adhesives

Det er en utfordring å lime ting sammen under vann. I sjøvann er dette enda vanskeligere på grunn av saltinnholdet, noe som resulterer i at styrken og holdbarheten til undervannslim er begrenset. Dette er et problem for bruksområder i maritim industri som undervannsrobotikk, undervannsreparasjon ...

Tildelt: kr 14,3 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Østfold

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Infrastructure for low- and zero-emission solutions in coastal shipping

I REFUEL-prosjektet har forskning, industri og statlige institusjoner gått sammen for å gjøre lavkarbon- og nullutslippsløsninger til et realistisk alternativ for kystflåten. Fyllestasjoner for disse drivstoffene er ennå ikke tilgjengelige. Å konvertere fartøyene fra fossilt brensel til nullutsli...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

TRANSPORT-Transport 2025

Resilience and Reliability Improvement of CORS Network Based Services for Automated and Autonomous Transportation Operations

GNSS korreksjonstjenester må stadig tilpasse seg nye krav og behov fra massemarkedet, drevet av en eksplosiv vekst av bruksområder for autonomi innenfor samferdsel, maritim sektor og luftfart. Mange eksisterende operasjoner i transportsektoren drar nytte av høy-presisjons korreksjonstjenester som...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

TEKNOKONVERGENS-Teknologikonvergens - grensesprengende forskning og radikal innovasjon

Enabling natural photonics through genetic manipulation of diatoms

Fotonikk, dvs. manipulering av lys på nanoskala, er en muliggjørende teknologi med potensial til å bidra til løsning av en rekke samfunnsutfordringer. Fotoniske krystaller (PhC) er nøkkelkomponenter i fontoniske teknologier som er i stand til å manipulere lys i opp til tre dimensjoner. Et stort p...

Tildelt: kr 15,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

BIONÆR-Bionæringsprogram

From Awareness to Engagement: Young Consumers in a Sustainable Food System

FATE vil følge unge forbrukere og skolekantiner som skal over til mer bærekraftig drift, for å studere hvordan best fasilitere overgangen og oppfordre til bærekraftig engasjement. Matsystemene trenger en omveltning og unge forbrukere kan spille en viktig rolle ved å gå foran som eksempler for re...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

ENERGIX-Stort program energi

Reliability of eco-friendly cables in future power grids

Den storstilte elektrifiseringen av samfunnet og økende bruken av fornybar energi stiller høyere krav til kabelnettet. For å realisere økt overføringskapasitet til lavere kostnader, kombinert med kommende krav til sirkulær økonomi og miljøvennlige materialer, kan kabler med isolasjon av polypropy...

Tildelt: kr 14,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Safe and Resilient Control Systems for Autonomous Ships

Bruk av digitale løsninger kan være med på å muliggjøre bærekraftig sjøtransport. For å sikre et vellykket grønt skifte, må vi utnytte de mulighetene teknologien gir oss, slik som beslutningsstøttesystemer og autonome skip, for energisparing og utslippsreduksjon. Det er også, imidlertid slik, at ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage