0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Screening Early and Adaptively for Language Skills

Selv i Norge, et av de mer egalitære samfunnene i Europa, begrenser sosiale ulikheter i tidlig språkutvikling hos barn sterkt deres potensiale for senere suksess i utdanning og arbeidsliv. Derfor er det nødvendig med gode diagnostiske kartleggingsprøver for å oppdage og adressere disse ulikhetene...

Tildelt: kr 7,6 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Human Reading Assessment

Kunstig intelligens (KI) er på full fart inn i skolen, og har med seg en rekke muligheter, men også problemer. Human Reading Assessment (HUMAN) har som mål å undersøke hvordan teknologien kan tas i bruk i skolen på en måte som setter eleven i sentrum. Prosjektet tar utgangspunkt i leseprøvene s...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Bridging Education and Future Work: Reframing Education and Competence Model for Remote Maritime Operations (REFRAME)

Fremveksten av fjernstyrte og autonome fartøy representerer en grunnleggende endring i sjøfartsoperasjoner, noe som nødvendiggjør en ny vurdering av menneskelige operatørers rolle og funksjon i denne nye konteksten. REFRAME-prosjektet forsøker å forklare endringene innenfor kunnskap, ferdigheter ...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Developing Human Rights Values in Mathematics Teacher Education: Education with and by Youth (ViMTE)

Forskingstema for ViMTE-prosjektet er integreringa av menneskerettsverdiar i norske lærarutdanningsprogram for matematikklærarar, og dermed i praksisen til framtidige matematikklærarar i skulen. Integrering av verdiar (spesifikt: etisk medvit, menneskeleg vyrdnad og demokratisk deltaking) i under...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Buskerud

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning across boundaries in elderly care (LABCare): Enabling expansive learning in and across vocational education and workplace practices

LABCare er et forskningsprosjekt som skal bidra med kunnskap om hvordan kompetansen til helsefagarbeidere som jobber i eldreomsorgen kan styrkes gjennom gode læringsmiljø i og mellom utdanninger og kommuner. Helsefagarbeidere er en yrkesgruppe som utgjør nøkkelpersonell i omsorgen for eldre, men ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Nordland - Nordlánnda

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Sustainability through food literacy in early childhood education and care institutions

Prosjektet FOOD4kids har som mål å forbedre barnehagens kunnskap om mat og hvordan den påvirker både helsen vår og naturen. Prosjektet er et samarbeid mellom norske (Dronning Mauds Minne Høyskole og Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet), svenske (Universitetet i Dalarna) og italienske (...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Online video training for teachers to improve reading skills in children using augmentative and alternative communication

Nettbasert videopplæring til lærere for å forbedre leseferdigheter hos barn som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon: Lesing for alle intervensjon Leseferdigheter gir tilgang på informasjon, sosial samhandling, utdanning og sysselsetting. For elever med intellektuelle funksjonsnedsette...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Østfold

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Vocational Teachers as Facilitators in the School-to-Work Transition

Frafall i videregående opplæring regnes som en av de største utfordringene i norsk skole og har i mange år fått mye oppmerksomhet, både blant politikere og i media. Frafallet er størst innenfor yrkesfaglige utdanningsprogram, og det er særlig overgangen fra den skolebaserte delen av opplæringen t...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Rising to the challenge: Academic resilience in mathematics and science among disadvantaged students (ARISE)

Utdanning åpner dører til en lysere fremtid. For mange elever er imidlertid veien til suksess utfordrende, særlig gitt utfordringene som pandemien og energikrisen har medført. Dette er enda vanskeligere for elever fra lavinntektsfamilier. Likevel, selv med begrensede ressurser, er det noen eleve...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Designing incentive systems in higher education

Studiestøtten som gis gjennom Lånekassen har gitt mange mulighet til å studere og har dermed bidratt til å gi økt tilgang til høyere utdanning for alle. Samtidig er det viktig for staten å holde kostnadene til studiestøtte på et rimelig nivå. De siste par tiårene har det i økende grad blitt knytt...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

TASTE Didactics - Food and Critical Thinking

Dette fireårige prosjektet, TASTE er et forskningssamarbeid mellom Høgskulen på Vestlandet (HVL), Universitet i Sørøst-Norge (USN), Aarhus Universitet (DPU) og Københavns Professionshøjskole (KP). SMAK har som mål å endre skole- og barnehagebarns evne til å ta informerte og reflekterte matvalg. M...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Why do educational difficulties run in families? Genetically sensitive observational and intervention research on home learning environment

Dysleksi, dyskalkuli og ADHD er de mest vanlige vanskene hos barn. Å ha dysleksi innebærer å streve med rask og nøyaktig lesing, de som har dyskalkuli strever med aritmetikk og matematikk, mens de som har ADHD har oppmerksomhetsvansker og hyperaktivitet. Barn som har slike vansker får ofte dår...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2029

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Transloyalties in Citizenship Education

På skolen lærer man om det å være en medborger. Hvordan foregikk undervisning i medborgerskap i historietimene i Norge etter andre verdenskrig? I Sør-Afrika etter apartheid? På Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden? Og hvordan kan man undervise i medborgerskap i dag, når mange av elevene i kl...

Tildelt: kr 12,1 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Ethical risks assessmeNt of Artificial intelligenCe in pracTice

Bruk av kunstig intelligens i arbeidslivet reiser en rekke kompliserte etiske utfordringer, som per i dag i stor grad er håndtert gjennom overordnede retningslinjer og organisatoriske policies. Disse retningslinjene er imidlertid ofte generelle og abstrakte og med liten praktisk verdi for de som ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Distributed Learning and Cooperative Optimization for Multi-agent Autonomous Wireless Access Points

DISCO vil designe en ny generasjon av desentraliserte maskinlæring (ML)-baserte metoder for distribuert læring og samarbeidsoptimalisering over storskala autonome samarbeidende trådløse tilgangspunkter (AP), som representerer intelligente agenter. Wi-Fi-nettverk er det primære mediet for global i...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Økt inkludering av personer i utenforskap. Utprøving av VR som muliggjørende teknologi. VRINK prosjektet

Mange personer, både unge og voksne kan oppleve utenforskap, at de av ulike grunner og i ulik grad ikke deltar på vanlige sosiale arenaer som arbeid, skole og fritidsaktiviteter. For barn og unge kan dette få konsekvenser i framtiden, ved at manglende deltagelse i skole har betydning for deltagel...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Møre og Romsdal

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Researching platform use in families: an international methods workshop

'Researching platform use in families: an international methods workshop' ble avholdet 2-4 mai 2023 i Oslo. Tematisk fokus er familiers håndtering av den digitale utviklingen med spesiell fokus på de digitale plattformene der vi lever paralelle liv. Hovedmål for denne workshoppen var å bringe sam...

Tildelt: kr 0,14 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Hydrodynamic Aspects of Green Shipping

Nasjonale og internasjonale myndigheter har satt ambisiøse mål for reduksjon av skadelige utslipp fra skip. International Maritime Organization (IMO) har etablert "Energy Efficiency Design Index" (EEDI) som et viktig tiltak for å redusere utslipp av drivhusgasser fra skipsfart. EEDI bestemmer mak...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Reading instructions for children with intellectual disabilities who use augmentative and alternative communication

En av hovedårsakene til at elever med intellektuelle funksjonsnedsettelser ikke får mulighet til å delta i leseopplæring eller tilegne seg leseferdigheter er ofte mangel på evidensbaserte leseprogram som er tilpasset deres behov. De fleste leseprogrammer er utviklet for barn som kan benytte sitt ...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Østfold

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Supporting teachers’ enactment of classroom practices critical to students’ learning engagement

Tverrfaglig forskning på engasjerende læringsmiljø Det er kjent at å være engasjert i undervisningen er viktig for trivsel og god læring, men i løpet av barne- og ungdomsskolen dabber elevenes engasjement av. Problemet med dalende elevengasjement en stor utfordring for skoler og utdanningsmyndig...

Tildelt: kr 6,2 mill.

Prosjektperiode: 2022-2028

Sted: Rogaland

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Move-play-explore in early childhood education

Tidleg innsats er viktig for å fremme sosial likskap, barn sine framtidige moglegheiter og eit berekraftig samfunn. “Skulifisering” av barnehagen og auka grad av inaktivitet hjå barn er to uheldige trendar som ikkje er til det beste for barna. I MoveEarly vil me gjennomføre tverrfagleg intervensj...

Tildelt: kr 12,5 mill.

Prosjektperiode: 2022-2027

Sted: Vestland

BEDREHELSE-Bedre helse og livskvalitet

Neurocognitive dynamics of word learning in developmental language disorder

Utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) er en av de vanligste utviklingsforstyrrelsene og rammer omtrent 7% av alle barn. DLD har en stor negativ innvirkning og på helse og livskvalitet hos de barna og ungdommene som er rammet. De behandlingene som finnes for DLD har bare moderate effekter, og...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2027

Sted: Oslo

FORSTERK-Forsterkningsmidler

Digital Generation

I Horizon 2020 prosjektet DigiGen er det utviklet viktig kunnskap om hvordan barn og unge bruker og påvirkes av teknologi i hverdagen. Dette inkluderer et fokus på viktige oppvekstarenaer som familie, utdanningsinstitusjoner, fritid og barn og unges samfunnsdeltagelse. I Forsterkningsprosjektet D...

Tildelt: kr 0,80 mill.

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Oslo

FORNY20-FORNY2020

STUD: EdYou - Scaling Individualized Learning

EdYou er et læringsteknologiselskap som utvikler en digital plattform for individuelt tilpasset læring i storskala. Hensikten med løsningen vår er å samle strukturert data fra sentrale aktiviteter i undervisningen, analysere og bearbeide informasjonen, for deretter å kunne presentere verdifull in...

Tildelt: kr 1,00 mill.

Prosjektperiode: 2021-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Hvordan kommuner kan utvikle lokale modeller for arbeidslivsfaget for å styrke elevers motivasjon og mestringstro for å forhindre frafall

Forskningen søker å finne svar på hvordan en lokal modell for arbeidslivsfaget kan utvikles på en slik måte at det fører til økt motivasjon og mestringstro for elever som risikerer frafall. De aller fleste barn og unge klarer seg bra i skolen og i livet, men det er likevel en stadig større gruppe...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Agder

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Young people transitioning from out-of-home care in Norway and Australia: Interrelationships between policies, pathways, and outcomes

Dette forskningsprosjektet vil fremskaffe ny kunnskap om hvilken policy, praksis og støtte som kan gi økt livskvalitet og bedre utfall i voksenlivet for unge som har vært under barnevernets omsorg. Internasjonal forskning finner at de som har vært under barnevernets omsorg har dårligere utfall i ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Youth with Neurobiological Diagnoses; Living Conditions, Public Services and Prognoses for Inclusion

Prosjektet NEUROLIFE kartlegger erfaringer med og perspektiver på levekår, deltakelse og offentlige tjenester hos ungdom og unge voksne med nevroutviklingsdiagnosene ADHD, Autisme og Tourette Syndrom. Uforholdsmessig mange unge voksne med disse diagnosene strever psykisk, fysisk, sosialt og økono...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Social and Emotional Learning and Life Mastery in Early Childhood Education and Care

Forskningsprosjektet SELMA har som mål å utvikle og prøve ut et opplegg for å støtte opp om barns sosiale og emosjonelle læring og utvikling i barnehagen. Det finnes få kartleggingsverktøy for forskning innen sosiale og emosjonell utvikling blant barn, og dette vil utvikles og piloteres i første ...

Tildelt: kr 20,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

NORGLOBAL2-Norge - global partner

Inclusive Hearing Care for School Children in Tanzania

Vår visjon er å bidra til inkluderende utdanning og deltakelse for barn med hørselsnedsettelser, i Tanzania og Etiopia. Dette bygger opp under FNs bærekraftsmål nr. 3, 4, 10, 17 og 1, og WHO sier klart at for å redusere fattigdom så må vi inkludere personer med funksjonsnedsettelser. Vi ønsker å ...

Tildelt: kr 6,6 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

SUn in Norway: POtential and INTegration of the solar energy resource

SUNPOINT skal gjere norske aktørar betre utstyrt for å gripe vekstmoglegheitane som ligg i den norske solenergibransjen. Ved å utvikle betre datagrunnlag, verktøy og analysar for evaluering av den norske solressursen, vil prosjektet tilrettelegge for meir presise og tilgjengelege energiutrekninga...

Tildelt: kr 5,7 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Akershus