0 antall prosjekter

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

LNGameChanger - Making LNG a Permanently Viable Fuel Under the 2050 Maritime Transport Emission Constraints

Internasjonal skipsfart transporterer rundt 80 prosent av alle handelsvarer, og står for rundt tre prosent av verdens totale utslipp av drivhusgasser. Mens etterspørselen av flytende naturgass (LNG) bare utgjør omtrent 4 prosent av alt drivstoff, er antallet LNG-drevne skip spådd å øke med overga...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Møre og Romsdal

NYSKAPNING-NYSKAPNING

Wireless AutoCharge: Capacitive Power Transfer for Autonomous Maritime Vehicles

Selvkjørende kjøretøy er konstruert for å kunne operere selvstendig, men de fleste er fortsatt avhengige av ladestasjoner eller batteribytte, noe som krever menneskelig inngripen. Denne begrensningen går på bekostning av autonomi og effektivitet. Wireless AutoCharge presenterer en innovativ løsni...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2026

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

NYSKAPNING-NYSKAPNING

Maritime route optimisation for superior fuel economy, increased safety and enhanced traffic management

...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Oslo

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Nuclear Propulsion for Merchant Ships II

Å løse dekarbonisering utfordringen for store skip krever en tverrfaglig innsats. NuProShip II adresserer derfor forskingen fra forskjellige vinkler og forskningsmål. Fra det første prosjektet, NuProShip I, har vi identifiser en rekke nukleære reaktorer som tilfredsstiller en lang rekke kriterier...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Application of artificial intelligence and machine learning in critical marine automation and control systems.

Kompleksiteten i moderne automasjonssystemer har økt betydelig gjennom det siste tiår, mens kravene til feilfri funksjon er som før eller økt. Dette er en trend som også gjelder i maritime sektor. Digitalisering, bærekraft, og autonomitet står sentralt i utviklingen av maritim bransje. Slike komp...

Tildelt: kr 2,2 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Buskerud

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

WAPS-IT: Wind-Assisted Propulsion Systems International Training Program

Vindassistert propulsjonssystemer (WAPS) utnytter vind gjennom seil på skip. WAPS tilby pålitelig alternativ fremdrift som kan bidra vesentlig til reduksjon av energiforbruk og assosierte klimagassutslipp, men også til effektivt opptak av grønnere drivstoff ved å senke deres kostnad- og volum-byr...

Tildelt: kr 10,2 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Vestland

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

FME MarTrans - Norwegian R&D centre for Maritime Energy Transition

Den maritime sektoren står i dag for ni prosent av Norges klimagassutslipp og 12 prosent av globale transportutslipp. Skal vi få til å kutte utslippene i sjøtransporten må vi løse fire hovedutfordringer: - Miljøvennlig drivstoff er dyrt, og tilgangen knapp. Dermed må forbruket reduseres drastisk ...

Tildelt: kr 150,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2032

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

Offshore wind farm wake effects on seabird flight energetics

Etter hvert som verden strever etter karbonnøytral energi, utvides offshore vindparker raskt, og mange land setter ambisiøse mål for å oppnå klimanøytralitet. Når disse vindturbinene fanger opp vindens bevegelsesenergi, skaper de imidlertid områder med reduserte middelvindhastigheter og økt turbu...

Tildelt: kr 10,1 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Fusing AI and Ship Hydrodynamics for Next-Gen Voyage Optimization

Målet for FUSE er å utvikle kunnskap og metoder for energieffektive og trygge skipsoperasjoner ved å kombinere KI og skips hydrodynamikk som muliggjør raske utslippsreduksjoner fra den globale flåten gjennom neste generasjons ruteoptimalisering. Hovedideen er å utvikle metoder for mer nøyaktige...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Sailing with wind-assisted propulsion in realistic wind conditions

Store skip (over 5000 bruttotonn), som containerskip, bulkskip og tankskip står for ca. 90% av karbondioksidutslippene (CO2) forårsaket av den maritime sektoren i dag. For denne typen fartøy er nullutslippsløsninger, som elektrifisering, ikke lett tilgjengelige. Det er derfor avgjørende å finne a...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

TWinYards – Scaling up for offshore wind at Norwegian yards: Efficient operations through digital twins and artificial intelligence

I løpet av de neste tiårene skal det bygges og driftes mange havvindmøller, noe som er viktig for å få til det grønne skiftet. Dette gir mange muligheter for norske verft. Norge er kjent for å være best i verden på design og produksjon av maritimt utstyr, og vi har gode forutsetninger for å lykke...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

NYSKAPNING-NYSKAPNING

Autonomous Hooking System (AHS): Enhancing Safety and Efficiency in Lifting and Handling Operations

...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Agder

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Physics Informed Machine Learning for Accelerated Ship Hydrodynamic Optimization

Bruken av avanserte beregningsmetoder for fluiddynamikk (CFD) for å beregne skipsmotstand under designfasen har vært vanlig praksis i mange år. Imidlertid krever disse metodene mange timer for å utføre én enkelt beregning, noe som skaper en flaskehals i skrogoptimaliseringsprosessen. Dette begren...

Tildelt: kr 2,1 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Møre og Romsdal

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

The International Association of Maritime Economists Conference 2025 hosted by NHH

The Norwegian School of Economics (NHH) is set to host the International Association of Maritime Economists (IAME) conference in 2025. This event marks an important milestone in both NHH’s and Bergen’s longstanding maritime tradition, as it will be the first time the conference is held in Norway....

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Vestland

INNO-NAERING-INNO-NAERING

6391 Collaborative Autonomous Sensing of Current Across the Depth Extent

Våre hav holder nøkkelen til å forstå alt fra klimaendringer til marine økosystemer. For å utforske disse dypene bedre, bringer dette prosjektet sammen banebrytende teknologier for å skape en smartere og mer effektiv måte å studere havet på. Kjernen i prosjektet er bruken av autonome undervannsf...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Haugesundkonferansen aktiviteter i maritim uke 2024

Haugesundkonferansen er en arena som samler en bredde innen det maritime miljø. Bedrifter, FoU miljøer, studenter, rederier, havner, tjenesteleverandører og offentlige etater møter politiske beslutningstagere. Den teknologiske utviklingen innen bærekraftige og smartere løsninger, AI og autonome s...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Rogaland

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

FME SOLAR - Norwegian PV research centre

FME SOLAR er et nasjonalt forskningssenter som samler de ledende forskningsmiljøene og en lang rekke innovative brukerpartnere som samlet står for hoveddelen av forskning, utdanning, industriell aktivitet, eksport og omsetning i den norske solenergiindustrien. • FME SOLAR bygger på partnernes sv...

Tildelt: kr 160,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2032

Sted: Akershus

NYSKAPNING-NYSKAPNING

Forecasting trends within the maritime industry

-

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Vestfold

PESORDNING-PESORDNING

Enhancing safety, security, robustness and resilience of digital ship ecosystems

The project aims to develop and demonstrate an overarching holistic framework for assuring safety, resilience, and security of waterborne cyber-physical systems considering all the phases of concept design, detailed design and lifetime operation. This entails developing and verify novel methods t...

Tildelt: kr 69 999

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Akershus

HAVBASERT-HAVBASERT

SBEP - Sustainable, Reliable and Socially Acceptable Modular Floating IslAnds for Multi-use Offshore Spaces

Den økende globale befolkningen har ført til et økende behov for bærekraftig utnyttelse av plass til sjøs. Urbane, infrastrukturelle og industrielle områder bør eksistere i harmoni. FAMOS har som mål å bidra til den bærekraftige blå økonomien ved å utvikle innovative flerbrukshavrområder, basert ...

Tildelt: kr 3,4 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Agder

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Assessment of ship hull Integrity based on a Digital Twin

Maritim- og offshoreindustrien har etterlyst en mer strukturert metode, som utnytter dagens teknologiske potensial, for å registrere og få tilgang til informasjon om fartøyets skrogtilstand. Utviklingen av en digital tvilling for vurdering av fartøyets skrogtilstand er et svar på dette som har fl...

Tildelt: kr 14,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Akershus

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

SteelWave High Volume Wireless Communication Platform for Steel Environments (HWC-SE)

Trådløs kommunikasjonsrevolusjon i maritim industri Scandinavian Reach Technologies leder et banebrytende prosjekt for trådløs kommunikasjon i stålkonstruksjoner, som skip. ScanReach fokuserer på å forbedre sitt produkt for trådløs tilkobling om bord (OWC) for å møte de økende kravene fra den ma...

Tildelt: kr 5,8 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Vestland

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Digital Fuel Passport

Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) har satt et mål om å redusere klimagassutslippene (GHG) fra skipsfarten med 50 % innen 2050 sammenlignet med 2008-nivået. For å oppnå dette, innfører IMO avkarboniseringsregler, inkludert bruk av alternative drivstoff og krav om å regne ut drivstoff...

Tildelt: kr 8,5 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Akershus

NYSKAPNING-NYSKAPNING

Commercialization of RIMARC – Next Minutes Prediction system for Ocean Waves and Vessel motions using the onboard navigation radars

Vårt RIMARC-system utviklet sammen med MIT Ocean Research predikterer nøyaktige havbølger 4-8 minutter frem i tid, kun ved hjelp av navigasjonsradaren ombord. Det er også unikt at RIMARC predikterer hele bølgeoverflaten og nøyaktige bølgehøyder, og ikke bare varsler store bølger slik konkurrenten...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Vestland

TEKNOLOGIKONVER-TEKNOLOGIKONVER

Ansvarlig Radikal Innovasjon: Nettverk og læringsArena

ARINA er en kompetanse- og læringsarena for Forskningsrådets teknologikonvergensportefølje. Nettverket fortsetter og utdyper porteføljeprosjektenes eget arbeid med ansvarlig radikal innovasjon. På denne måten koordineres og støttes arbeidet for transformative prosesser i norsk F&I, i retning av a...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Bergen International Shipping Conference

Shippingkonferansen har lang tradisjon som en viktig møteplass for den maritime næringen. Den har gjennomgått en gradvis utvikling siden oppstart. I år har vi endret navnet til Bergen International Shipping Conference. Dette gjør vi fordi vi har en visjon om å løfte den til å bli relevant for nær...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Vestland

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Autonomous Underwater System for Targeted Assessment and Repair

Prosjektet AQUASTAR søker å utvikle teknologi som muliggjør lokalisering og reparasjon av hull i oppdrettsnøter. Dette omfatter bruk av ubemannede undervannsfartøy samt utvikling av systemer for automatisk deteksjon av hull, hullreparasjonsverktøy og styringssystem for både undervannsfartøy og en...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Vestland

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Arrangementsstøtte til konferansen MTEC/ICMASS i 2024

Som del av forskningssamarbeidet mellom Norge og Singapore har MTEC-konferansen (International Maritime-Port Technology Conference) vært arrangert stort sett annethvert år i henholdsvis Singapore og Norge. Det er bestemt at MTEC 2024 skal holdes i Trondheim i dagene tirsdag 29. og onsdag 30. okto...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

GRØNNFORM-GRØNNFORM

An integrated value chain for sustainable and up-scaled production, transport and installation of offshore wind substructures.

Prosjektet WINDRISE skal samle ledende norske aktører i verdikjeden for bærekraftig og oppskalert produksjon, transport og installasjon av bunnfaste havvindunderstell. For å akselerere energiomstillingen og nå de nasjonale og globale klimamålene, er det behov for rask og storstilt utbyggi...

Tildelt: kr 44,7 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Akershus

GRØNNFORM-GRØNNFORM

Optimalisation of maintenance and repair of offshore floating wind turbines

Per i dag finnes det ingen effektive løsninger for å erstatte hovedkomponenter som blader og girkasser på flytende havvindmøller. Den eneste løsningen man har testet er å slepe turbinen til havn. Tilgjengeligheten på havner og kompleksiteten på de marine operasjonene gjør dette tidkrevende og dyr...

Tildelt: kr 17,9 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Agder