0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning across boundaries in elderly care (LABCare): Enabling expansive learning in and across vocational education and workplace practices

LABCare er et forskningsprosjekt som skal bidra med kunnskap om hvordan kompetansen til helsefagarbeidere som jobber i eldreomsorgen kan styrkes gjennom gode læringsmiljø i og mellom utdanninger og kommuner. Helsefagarbeidere er en yrkesgruppe som utgjør nøkkelpersonell i omsorgen for eldre, men ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Nordland - Nordlánnda

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

TASTE Didactics - Food and Critical Thinking

Dette fireårige prosjektet, SMAK [TASTE] er et forskningssamarbeid mellom HVL, Bergen og DPU, Aarhus Universitet, København. SMAK har som mål å endre skole- og barnehagebarns evne til å ta informerte og reflekterte matvalg. Matopplæringsaktiviteter i den vestlige verden har nesten utelukkende fok...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Transloyalties in Citizenship Education

På skolen lærer man om det å være en medborger. Hvordan foregikk undervisning i medborgerskap i historietimene i Norge etter andre verdenskrig? I Sør-Afrika etter apartheid? På Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden? Og hvordan kan man undervise i medborgerskap i dag, når mange av elevene i kl...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Utvikling av språk- og fagkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen

Tidligere forskning har pekt på utilstrekkelige norskspråklige ferdigheter som ett av flere hindre for sysselsetting av innvandrergrupper. Formell kompetanse, for eksempel i form av fagbrev, har vist seg å gi mer varig tilknytning til arbeidslivet og bedre integrering. Dette doktorgradsprosjekt...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Viken

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Supporting teachers’ enactment of classroom practices critical to students’ learning engagement

Tverrfaglig forskning på engasjerende læringsmiljø Det er kjent at å være engasjert i undervisningen er viktig for trivsel og god læring, men i løpet av barne- og ungdomsskolen dabber elevenes engasjement av. Problemet med dalende elevengasjement en stor utfordring for skoler og utdanningsmyndig...

Tildelt: kr 6,3 mill.

Prosjektperiode: 2022-2028

Sted: Rogaland

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Norwegian Research School for Early Childhood Education (NORCHILD)

Som et svar på utfordringen med å forbedre kvalitet og skape kontinuerlig faglig utvikling i barnehagesektoren, tilbyr NORBARN et opplæringsprogram på ph. d. nivå i verdensklasse innen tidlig barndoms- og utdanningsforskning. NORBARN øker dermed kvaliteten på både doktorgradsutdanninger, på barne...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Vestland

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

HySchool - Norwegian research school on hydrogen and hydrogen-based fuels

HySchool ? "Norsk forskerskole for hydrogen og hydrogenbaserte brensler" er et felles initiativ fra syv norske universiteter: Universitetet i Bergen (UiB), Universitetet i Oslo (UiO), Universitetet i Tromsø (UiT), Universitetet i Stavanger (UiS), Universitetet i Sørøst-Norge (USN), Norges miljø- ...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Vestland

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Norwegian Research School of Social Work and Child Welfare

NORWEL er den første forskerskolen i sitt slag til å tilby en fordypning innen sosialt arbeid og barnevern. Skolen har som mål å bli en betydelig kraft i arbeidet med å styrke forskningskapasiteten innen disse områdene. Skolen er basert på prinsipper om arbeidslivsrelevans, forskningsintegritet,...

Tildelt: kr 15,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku - Tromssa ja Finmarkku

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

PROFRES 2.0: The Interdisciplinary, Interprofessional and Practice-Near Research School - Shaping Future Welfare

PROFRES 2.0 er en nasjonal forskerskole for praksisnær forskning innenfor tre sentrale felt i velferdsstaten: helse, velferd og utdanning. Vi rekrutterer inntil 60 ph.d.-kandidater fra et nettverk bestående av åtte høyere utdannings-institusjoner i Norge. Forskerskolen tilbyr kandidatene en sosia...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Rogaland

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Norwegian Graduate School in Mathematics and Science Education

Norsk forskerskole i matematikk- og naturfagdidaktikk (Forskerskolen) vil fokusere på forskning knyttet til lærerutdanning i matematikk og naturfag. I Forskerskolen vil vi samle eksisterende ekspertise i matematikk- og naturfagdidaktikk i Norge i et felles miljø, til beste for både PhD-studenter ...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Agder

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Research School for Training the Next Generation of Micro- and Nanotechnology Researchers in Norway (TNNN)

Forskerskole for utdanning av den neste generasjonen av mikro- og nanoteknologiforskere i Norge (TNNN) vil adressere nåværende mangeler i mikro- og nanovitenskap og teknologi (MNST)-utdanning på PhD-nivå i Norge. TNNN skal bidra både til å heve kvaliteten på norsk mikro- og nanoforskning, og til ...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

WRITE TO ME - A teacher and student based platform for creative writing

Norskfaget i skolen er ifølge læreplanen også et kunstfag. Norskfaget skal gi elevene litterære opplevelser, og mulighet til å uttrykke seg kreativt og skapende. I tillegg slår vurderingsforskriften fast at vurderingen i fag også skal fremme lærelyst. Disse signalene fra læreplanen og vurderings...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Agder

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Maker-Centered Learning: cultivating creativity in tomorrow’s schools

Barna våre lever i en stadig mer kompleks verden og står overfor enorme kulturelle, samfunnsmessige og miljømessige utfordringer. For å hjelpe dem trenger skolene en utdanningspraksis som støtter det 21. århundrets kompetansekrav, som kreativ problemløsning, samarbeidsevner, teknologi- og program...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Viken

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better equipped for school: Identifying children who needs extra language support in preschool

Forskningsprosjektet “Bedre rustet” har som mål å hjelpe barnehagelærere med å identifisere barn som kan ha utbytte av ekstra støtte til språkutviklingen. Noen barn strever med språkforståelse allerede i barnehagealder og dette kan få negative konsekvenser for videre utvikling dersom det ikke opp...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teamwork analytics for training collaborative problem solving in professional higher education

Problemløsning i samarbeid med andre og effektivt teamarbeid er viktige kompetanser i et utdannings-og arbeidsliv i stadig endring. Et sentralt spørsmål er hvordan utdanning og etterutdanning kan bidra til å forberede og videreutvikle lærende til slike arbeidsformer. I TeamLearn prosjektet vil v...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

School absence in Norwegian primary schools – institutional understandings and responses (SCANSchoolAbsence)

Alle barn har rett til tilpasset opplæring i et inkluderende miljø. Imidlertid representerer det økende problemet med skolefravær i grunnskolen en stor trussel mot å nå målet om inkluderende utdanning. Selv om skolefravær og frafall fra videregående opplæring har fått mye oppmerksomhet de siste 1...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Nordland - Nordlánnda

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

DiCoTe: Increasing professional Digital Competence in ECTE with focus on enriching and supporting children’s play with coding toys

Prosjektet har som hovedmål å øke norske barnehagelærerstudenter og barnehagelærerutdanneres profesjonelle digitale kompetanse ved å utvikle ressurser til barnehagelærerutdanningene og implementere disse ressursene i alle institusjoner som tilbyr slik utdanning i Norge. Disse ressursene skal utvi...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Sustainable design in kindergarten sector through ‘Exploration and Pedagogical Innovation Laboratory’ [EX-PED-LAB]

EX-PED-LAB skal vise hvordan bruk av verkstedsmetoden kan skape innovasjon i pedagogisk praksis i barnehage og barnehagelærerutdanning. I våre verksteder bringer vi sammen lærere, ledere og forskere - noen ganger sammen med kunstnere, designere, studenter, barn og familier - for felles utforsking...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MULTIWRITE - Interactions Between First, Second and Third Languages

Elever i norsk skole skriver mange tekster i språkfagene i løpet av et skoleår. Hvordan påvirkes skrivingen av at elevene har inntil tre språkfag samtidig? Hvordan utvikles elevenes språkferdigheter i språkfagene over tid, og i hvilken grad gir lærere tilbakemeldinger som fremmer læring i og på t...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

READ TO ME – enhancing teachers engaging progress monitoring of struggling readers

Vil styrke leseferdighet og motivasjon for lesing i første klasse Read to me –handlar om å vurdere barns lesing mens de leser engasjerande tekster høyt. Leseferdigheter og motivasjon henger tett sammen. Elever som strever med lesing, kan oppleve nederlagsfølelser og utvikle lav mestringstro. Å ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Quality Development through Participation in ECEC Institutions in Norway

Prosjektet 'Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen' (KUMBA) ledes av Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) og gjennomføres i samarbeid med barnehagekjeden Espira, Levanger kommune, Nord universitet, Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager samt to internasj...

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Artificial Intelligence (AI) for Assessment for Learning (AfL) to Improve Learning and Teaching in 21st Century (AI4AfL)

Målet med prosjektet Kunstig intelligens (KI) for vurdering for læring (VfL) for å styrke læring og undervisning i det 21. århundre (KI4VfL) er å utvikle kunstig intelligens-teknologi som kan analysere elevers tekster og gi semantiske, syntaktiske og sentimentale tilbakemeldinger tilpasset hver e...

Tildelt: kr 11,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Viken

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Multilingualism in Transitions

Å lære seg nye språk kan få stor betydning for individers liv både på kort og lang sikt. Formålet i MultiTrans er å undersøke samspillet mellom individuelle språkvalg, språkpolitiske føringer og sosiale kontekster ved å se på hvordan individer begrunner og opplever valgene de tar i utdanningsløpe...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku - Tromssa ja Finmarkku

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Student athlete learning, psychosocial development, mental and physical health and well-being in secondary school sport classes

Å gi muligheter for talentutvikling i skolen har blitt en populær tilnærming i utdanningssektoren. I Norge er det vanligste eksemplet å tilby talentutvikling i idrett. En ny, spesialisert sektor av norske ungdomsskoler tilbyr nå idrettsklasser til unge idrettsutøvere. Utdanningsdirektoratet har g...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Critical Examination of Race and Racism in Teacher Education (CERiTE)

Rasisme er et vedvarende samfunnsproblem som også kommer til uttrykk i barnehager og skoler. Forskning peker på hvordan det å snakke om rase i Norge er tabubelagt, og at lærere, lærerstudenter og lærerutdannere unngår å snakke om temaer knyttet til rase og rasisme fordi det skaper ubehag. Samtidi...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Innlandet

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Virtual Risk Management - exploring effects of childhood risk experiences through innovative methods (ViRMa)

Målet med ViRMa er å undersøke hvordan barn utvikler kompetanse i risikovurdering og risikohåndtering gjennom risikofylt lek og andre barndomserfaringer. I ViRMa skal dette skal undersøkes på en trygg og etisk forsvarlig måte ved bruk av virtuell virkelighet (VR), eye tracking og bevegelsessenso...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Speaking up for the quiet ones: Voicing the perspectives of shy students in middle schools

Formålet med forskningsprosjektet er å belyse hvordan elever som strever med stille og innadvendt atferd opplever ungdomsskolen. Det kan være ulike årsaker til at barn og unge er stille og innadvendt. I prosjektet handler det om ungdommer som er engstelige, tilbaketrukket og selvbevisste i situ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Effects of the interdisciplinary subject “Health and life skills”, a naturalistic experiment using registry data

Som del av en ny norsk skolereform blir det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring» gradvis innført i læreplanene for grunn- og videregående skoler fra høsten 2020. Målsetningen med temaet er å gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse gjennom livsløpet og gir mulighe...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

LANGUAGES: Comparing language use and instruction across contexts

I LANGUAGES søker vi å identifisere likheter og forskjeller i hvordan to av verdens mest talte og underviste språk – engelsk og fransk – undervises i europeiske klasserom. Ved å sammenligne ulike kontekster, gir LANGUAGES et innovativt blikk på språkundervisning. Prosjektet studerer språkundervis...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Coming back to our senses to transform children’s digital reading

Duft gir unik informasjon om miljøet, skaper nysgjerrighet, engasjement og aktiverer minner. På tross av duftens rolle i kognisjonen, baserer utdanningssystemet seg på audiovisuelt innhold. Duftens betydning i barns læring forsømmes. I dag øker bruken av antiseptiske midler og sanitærprodukter....

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland