0 antall prosjekter

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Skolens forebyggende arbeid mot vold i nære relasjoner. Et kvalitativt forskningsprosjekt.

Forskningsprosjektet har som mål å få innsikt i hvordan lærere og helsesykepleiere i ungdomsskoler kan bidra til å forebygge vold i nære relasjoner, herunder ulike former for vold som kan skje i familien mellom voksne, og mellom voksne og barn. Først skal prosjektet undersøke responser og tilnær...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Livsmestring på ungdomstrinnet. En sammenligning av utdanning og kompetanse fra ulike perspektiv.

Doktorgradsprosjektet har som hovedmål å utvikle kunnskap om læreres implementering av den nye læreplanen, LK20. Da den nye læreplanen ble tatt i bruk på norske skoler fikk lærere en ny begrepsbank til bruk i undervisningen. Prosjektet vil i størst grad undersøke innføringen av livsmestring i fa...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Oslo

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Implementering av utforskende matematikkundervisning i videregående skole

Prosjektet ønsker å lage en modell for utforskende matematikkundervisning i videregående skole. I den nye læreplanen som følge av Kunnskapsløftet 2020 (Fagfornyelsen) brukes begreper som problemløsing, utforskning, kritisk tenkning og matematisk kommunikasjon. I Fagfornyelsen er det lagt stor v...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2022-2022

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Ledelse og organisasjonskultur i Osloskolen- Et kvalitativt forskningsprosjekt om ledelsesstrategier for økt opplevd tilhørighet hos lærere

Det overordnede målet med forskningsprosjektet er å bidra til økt kunnskap om hvordan skoleledere kan bidra til en lærende organisasjonskultur i Osloskolen. En sentral del av prosjektet er å undersøke forhold som blir avgjørende for god skoleledelse slik at læreres opplevde tilhørighet og sosiale...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Gameplay prediction of reading difficulties (GAMEPLAY). A machine learning approach based on school starters serious gameplay

Å kunne lese og skrive regnes som en grunnleggende ferdighet både for å lykkes i utdanning, opplæring og jobb, og for å kunne ha god livskvalitet. Mange elever strever imidlertid med å lære seg å lese. Selv om det er velkjent at tidlige tiltak er helt avgjørende for å hjelpe elever som står i far...

Tildelt: kr 5,5 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Digital teknologi og livsmestring i fremtidens skole (DigiLiv)

Målet med prosjektet er å utvikle tverrfaglige undervisning hvor nye digitale visualiseringsteknologier utnyttes for å skape mer engasjerende, relevant og dybdeorientert læring for elevene. Skolen må gjøre alle elever i stand til å forstå komplekse sammenhenger og utvikle kompetanser slik at d...

Tildelt: kr 5,3 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Ledelse av reformarbeid i videregående skole- endringsverksted som metode (ChangeLead)

I innovasjonsprosjektet Ledelse av reformarbeid i videregående skole- endringsverksted som metode (ChangeLead), er formålet at skoleledere skal utvikle kunnskap og ferdigheter i ledelse av fagfornyelsen (LK20) av reformen Kunnskapsløftet (LK06). Det arrangeres endringsverksteder jevnlig på de tre...

Tildelt: kr 6,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

KriT - Kritisk tenkning i barneskolen: Utvikling av en didaktikk for elever på barnetrinnet med vekt på nyheter og barnelitteratur

Kritisk tenkning har fått økt fokus i skolen, og i det tverrfaglige prosjektet KriT, Kritisk tenkning i barneskolen, har forskere og lærere jobbet sammen for å konkretisere hva kritisk tenkning innebærer og hvordan man kan jobbe med det i barneskolen. Prosjektet har vært et samarbeid mellom Utdan...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Oslo

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

ADAPTVURDER - Adaptive vurderingsverktøy for bedre læring

Adaptvurder - adaptive vurderingsverktøy for bedre læring Prosjektet Adaptvurder - adaptive vurderingsverktøy for bedre læring ble startet opp i 2018 og avsluttet i 2023. Målet med prosjektet var å utvikle adaptive digitale vurderingsverktøy i lesing og regning for 3. trinn med utgangspunkt i l...

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Oslo

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Press Run to Increase Mathematical Expertise (PRIME)

PRIME (Press Run to Increase Mathematical Expertise) undersøker hvordan elevene kan lære matematikk ved hjelp av programmering. Programmering i matematikken i skolen er et mye diskutert tema, spesielt siden programmering en del av fagfornyelsen i matematikkfaget i tillegg til andre realfag. Det e...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Oslo

DIP-Design Pilot

Tjenestedesign for en bedre skole - DP114

...

Tildelt: kr 0,28 mill.

Prosjektperiode: 2012-2014

Sted: Oslo