0 antall prosjekter

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Mitt fag, ditt fag eller vårt fag? Religionsundervisning og profesjonsutøvelse i et pluralistisk Rogland.

...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2003-2006

Sted: Rogaland

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Profesjonsutdanning i bevegelse? Kroppslig dannelse, estetisk bevegelseskultur og kjønn.

Det er et stort behov for forskningsbasert kunnskap om forholdet mellom kroppslig dannelse, estetisk bevegelseskultur og kjønnsidentitet. Skolen aktualiserer dette temaet særlig gjennom det allmenndannende og obligatoriske faget kroppsøving. De feministis ke strømningene siden 1970-tallet har før...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2003-2006

Sted: Oslo

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Fag i praksis. Praksisforståelse, yrkesidentitet og yrkesutøvelse hos realfaglærere på ungdomstrinnet.

...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2003-2006

Sted: Telemark

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Elevers kunnskaper og holdninger til matematikk etter innføringen av L-97.

Norges forskningsråd har av KUF fått i oppdrag å etablere et program for en forskningsbasert evaluering av Reform 97. Ett av prosjektene i programmet er "Endringer og utvikling ved R97 - matematikk som kasus". I samarbeid med dette prosjektet, vil en utd ype elevers holdninger til og kunnskap...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2003-2005

Sted: Oslo

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Elevaktiv læring - dramafagets pedagogiske potensial i møte med undervisningens fagdidaktiske utfordringer.

Prosjektets utgangspunkt er elevaktiv læring i vanlig klasseromsundervisning. Det er lenge siden Dewey introduserte begrepet "learning by doing", men ennå domineres det norske klasserom av elevenes stillesittende individuelle lese- og skrivearbeid og fell essamtalen. Teorigrunnlaget vil være kje...

Tildelt: kr 0,89 mill.

Prosjektperiode: 2002-2005

Sted: Ukjent Fylke

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Inkludering og ekskludering i lys av profesjonsutøvelse i sosiokulturelt perspektiv. En studie av institusjonelle relasjoner og ............

Prosjektet vil studere inkludering/ekskludering i skolen ved å rette fokus mot skolens institusjonelle relasjoner i form av tekstlig og sosial praksis. En vil prøve å undersøke og utvikle teori om hvordan elevproblemer blir innrammet og konstruert i samsp ill mellom ulike aktører og formelle teks...

Tildelt: kr 1,1 mill.

Prosjektperiode: 2002-2007

Sted: Oslo

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Profesjonsfaget norsk i endringstid. Norsk på ungdomstrinnet: Å konstruere mening, selvforståelse og identitet gjennom språket. Fagets .....

Et utgangspunkt er å kartlegge hva norskfaget har vært, og hva det er i dag? Norskfagets rolle som identitetsfag er framhevet i gjeldende fagplaner. Samtidig er "identitetsutvikling" et nøkkelord for utvikling i det senmoderne samfunnet. Norskfaget som mo rsmålsfag har et språklig aspekt, et este...

Tildelt: kr 1,1 mill.

Prosjektperiode: 2002-2006

Sted: Oslo

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Pluraritet som utfordring i spenningsfeltet mellom planer og praksis - en analyse av hvordan pluralitet reflekteres i grunnskolens KRL-.....

Prosjektet skal gjennom aksjonsforskning i to grunnskoler i Oslo og en grunnskole på Stord undersøke hvordan pluralitet kommer til uttrykk i klassesituasjonen, med særlig vekt på KRL-timene. Prosjektet vil sammenholde resultatene av undersøkelsen med plur alitetsfilosofien i L97 og KRL-læreverken...

Tildelt: kr 0,80 mill.

Prosjektperiode: 2002-2005

Sted: Oslo

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Elevsamtalen som plan- og utviklingsdialog - videreutvikling og analyse av utviklingssamtaler, planbok og samtaleportefølje

Læreplanen antyder et verdisyn som tar sikte mot å utvikle og utnytte ressursene og talentene hos den enkelte elev, samtidig som den minner om bevisstgjøring og styrke sjølbildet og sjøltilliten hos barn og unge. Prosjektet setter eleven i sentrum, som a ktiv deltaker i sin egen læring og utvikl...

Tildelt: kr 1,2 mill.

Prosjektperiode: 2002-2005

Sted: Innlandet

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Læring og fornyelse i videregående opplæring, studier av elever og lærere.

Prosjektet setter søkelyset på skolen og arbeidsplassen som arbeids- og læringsarena i et skoleutviklingsperspektiv. Gjennom følgende delprosjekter belyses lærings- og fornyelsesprosesser i videregående opplæring: 1. Skolen som yrkesfaglig læringsaren a for elever. 2. Arbeidsplassen som l...

Tildelt: kr 1,6 mill.

Prosjektperiode: 2002-2007

Sted: Trøndelag - Trööndelage

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Historieundervisning og interkulturell læring.

Prosjektet omfatter 4 faser: 1. Kort oversikt over sentrale problemstillinger knyttet til interkulturell historisk læring i vest-europeiske samfunn etter ca. 1990. Analyse av synet på interkulturell læring i Læreplan, generell del, for grunnskole, videregående opplæring og voksenopplæring...

Tildelt: kr 0,59 mill.

Prosjektperiode: 2002-2004

Sted: Vestfold

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Begynnaropplæring og tilpassa undervisning. Eit paraplyprosjekt ved Høgskolen i Volda.

Forskingsprosjektet sitt hovudtema er begynnaropplæringa sett ut frå prinsippet om tilpassa opplæring. Begynnaropplæring er gitt ei vid tyding, i prinsippet femner den om all opplæring elevane får dei tre til fire første åra i grunnskulen. Omgrepet tilpas sa opplæring er gitt den tydinga som er n...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2002-2005

Sted: Møre og Romsdal

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Poetry: Prima Vista - Reader-response Research on Poetry in a Foreign Language Context.

...

Tildelt: kr 0,60 mill.

Prosjektperiode: 2002-2005

Sted: Agder

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Brukermedvirkning og profesjonell praksis i barne- og ungdomsvernet

Tema for prosjektet er kollektiv og individuell brukermedvirkning i profesjonell praksis i barne- og ungdomsvernet. I sosialpolitiske dokumenter og ny lovgivning legges det stor vekt på at brukerne kollektivt og individuelt skal delta og ha innflytelse på utforming av tiltak. Formålet med prosj...

Tildelt: kr 2,3 mill.

Prosjektperiode: 2001-2004

Sted: Oslo

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

I krysningsfeltet mellom utdanning og praksisfeltets krav - En studie av sosial konstruksjoner av profesjonelt handlingsgrunnlag

Hovedproblemstilling: Er profesjonsutdanningene innen helse- og sosialfag i utakt med de krav som stilles til yrkesutøvernes arbeid med å ivareta barns og unges behov for forebyggende innsatser, utredning og dokumentasjon, omsorg, behandling og ha bilitering - i så fall på hvilke områder?...

Tildelt: kr 2,9 mill.

Prosjektperiode: 2001-2004

Sted: Innlandet

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Informasjonsarbeid i sosialsektoren. Inkl. utenlandsstipend 152134/530 for 2003.

Sosialtjenestelovens § 3-5 pålegger sosialtjenesten å "spre kunnskap" om sosiale forhold i kommunen, og om de sosiale tjenestete i kommunen. Kanskje er betegnelsen å "spre kunnskap" ikke lengre dekkende for de utfordringene sosialarbeiderne møter i praksi s? Mange mener at en er i ferd med å utvi...

Tildelt: kr 1,4 mill.

Prosjektperiode: 2001-2004

Sted: Nordland - Nordlánnda

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Profesjonell identitet mellom tradisjon og fornying

Prosjektet rettar seg mot nokre av dei største profesjonsgruppene i velferdsstaten. Korleis den profesjonelle yrkesutøvaren blir danna og korleis profesjonen blir oppfatta har mykje å seie for utøvinga av yrket og for evna til å endre seg i forhold til ny e oppgåver og utfordringar. Desse spørsmå...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2001-2004

Sted: Møre og Romsdal

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Erfaringskunnskap og fortellinger i barnevernet

Prosjektet vil utforske hvordan eksempler og fortellinger kan brukes for å løfte fram profesjonsutøverens erfaringskunnskap. Dette er i stor grad personlig (taus) kunnskap hos den enkelte profesjonsutøver uten at dette bearbeides og formidles i en form so m kan bidra til utvikling av felles profe...

Tildelt: kr 1,3 mill.

Prosjektperiode: 2001-2004

Sted: Ukjent Fylke

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Kvalitetsutvikling i pleie- og omsorgstjenestene - muligheter og begrensninger

Prosjektets må1 er å styrke kvalitetsutviklingen i pleie- og omsorgstjenestene gjennom å implementere intensjonene i Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene for tjenesteyting etter lov om helsetjenesten i kommunene (Kvalitetsforskriften) i et pleie- og omsorgsdistrikt. Forskningens o...

Tildelt: kr 1,3 mill.

Prosjektperiode: 2000-2006

Sted: Buskerud

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Tverrfaglig samarbeid og profesjonsutøvelse. En studie av tverrfaglig samarbeid med utgangspunkt i barnevern...(dr.grad: E. Willumsen, 75%)

Samarbeid om barn og unge har vært et prioritert område i offentlig helse- og sosialpolitikk de siste 20 årene. Vi har likevel kommet forholdsvis kort i arbeidet med å utvikle gode måter å organisere det tverrfaglige samarbeidet på og å utforme samspillet mellom de profesjonelle og de profesjone...

Tildelt: kr 1,5 mill.

Prosjektperiode: 2000-2006

Sted: Rogaland

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Database for studiar av rekruttering og kvalifisering til velferdsstatens yrke

Etter den andre verdenskrigen har det vokse fram mange nye utdanningar og yrkesgrupper, noko som har ført til sterk vekst i den offentlege sysselsettinga. Desse yrkesutøvarane spelar ei sentral rolle i å realisere velferdsstatlege mål, og dei har vorte om tala som "velferdsstatens yrker". Deira o...

Tildelt: kr 3,2 mill.

Prosjektperiode: 2000-2005

Sted: Oslo