0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Virtuelle arenaer i medisinsk og helsefaglig utdanning (VirSam)

I VirSam (Virtuell Samhandling) prosjektet skal vi teste ut bruken av virtuelle verdener i utdanning av helsepersonell. Virtuelle verdener er bruk av datatekniske løsninger til etterligning av den virkelige verden. Det lages dataprogram som forestiller en «verden». I dette prosjektet rom knyttet ...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2017-2021

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Nordic Research Symposium on Science Education 2017: Evidence-based development in science for schools and teacher education

NFSUN 2017 Nordisk forskersymposium i Naturfag (NFSUN) er en nordisk konferanse som avholdes hvert tredje år. Konferansen presenterer og diskuterer resultater fra naturfagdidaktisk forskning, søker å koble forskning og utvikling, og er rettet mot alle nivåer i utdanningssystemet. I tillegg fun...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Skole og konsert - fra formidling til dialog

DiSko har vært et innovasjonsprosjekt for å fornye skolekonsertpraksiser. Tidligere forskning peker på at kunstbesøk i skolen sjelden er forankret i skolehverdagen, og at lærere og elever mangler eierskap til kunstbesøkene. Gjennom DiSko ønsket forskerne å finne ut om og hvordan konserter og anne...

Tildelt: kr 5,6 mill.

Prosjektperiode: 2017-2021

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Usay: Shaping students learning expectations

Forskning i psykologi og samfunnsøkonomi viser at sosiale og emosjonelle kompetanser kan utvikles og læres, men vi har begrenset kunnskap om hva skolene kan gjøre for å fremme disse kompetansene. Dette prosjektet benytter et felteksperiment for å undersøke om skolene kan gi elevene mer tro på der...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2017-2020

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Simulator Training in Driver Education

Hovedmålet med prosjektet «Simulatortrening i trafikkopplæring» var å undersøke om kvaliteten på trafikkopplæringen kan bedres ved bruk av kjøresimulator, og dermed bidra til at vi kan oppnå regjeringens 0-visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken. Videre ble det forsket på hvordan trafik...

Tildelt: kr 4,8 mill.

Prosjektperiode: 2016-2020

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Kultur for læring - et innovasjonsprosjekt i utdanningssektoren

I prosjektet Kultur for læring er det oppnådd resultater på flere områder tilknyttet de innovasjoner som realiseres. Den nettbaserte portalen er i full drift. Lærere og skoleledere ved de 120 grunnskolene Hedmark har her tilgang til kartleggingsresultater for sin skole og klasse tilknyttet både u...

Tildelt: kr 5,7 mill.

Prosjektperiode: 2016-2021

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning from each other, ReleQuant and Einstein-First: Workshop on developing learning resources in modern physics in Norway and Australia

ReleKvant Kompetanse er et forsknings- og utviklingsprosjekt hvor fysikklærere og lektorstudenter samarbeider med forskere og lektorutdannere. Vi utvikler nettbaserte undervisningsressurser i kvantefysikk og relativitetsteori for fysikkfaget i videregående skole. Prosjektet kombinerer forskning p...

Tildelt: kr 87 999

Prosjektperiode: 2016-2017

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Visiting Research Fellowship Oxford 2016-17

There are two research agendas that I would like to pursue during my visit to Oxford. 1. The relationship between conceptual or theoretical learning and practical, work-based learning (e.g. placement) in undergraduate professional education programmes 2. The implementation of Learning Outcomes i...

Tildelt: kr 0,27 mill.

Prosjektperiode: 2016-2017

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Embracing Heterogeneity in International Surveys: Optimal Test Design and Parameter Estimation

Historisk har Norge vært en aktiv deltaker i internasjonale vurderinger som Program for International Student Assessment (PISA). Og resultatene for Norge har variert avhengig av type vurdering og deltakelsesår; Imidlertid har mye oppmerksomhet i media, publikum og beslutningstakere fokusert på PI...

Tildelt: kr 11,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2022

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

FUTURE LEARNING: Orchestrating 21st Century Learning Ecosystems using Analytics

Læringsteknologi blir stadig mer populært, og forskjellige teknologier har allerede blitt brukt for å støtte undervisnings- og læringspraksis. Å designe teknologi for å styrke menneskelig læring er en kompleks utfordring, som krever innspill fra flerfaglige felt (f.eks. Menneske-datamaskin-intera...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2020

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Educational assessments of the 21st century: Measuring and understanding students adaptability in complex problem solving situations

Hele livet handler om å løse problemer. Vi står ofte overfor situasjoner hvor informasjonen vi trenger for å løse et problem ikke er tilgjengelig der og da, og hvor ting endrer seg raskt. Tenk deg, for eksempel, at programvaren på smarttelefonen din blir oppdatert og at telefonen din har nye egen...

Tildelt: kr 6,1 mill.

Prosjektperiode: 2016-2022

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Tracing learning outcomes across policy and practice (LOaPP)

Da Kunnskapsløftet ble introdusert i 2006, varslet reformen en radikal endring i den norske skolen. Reformen innebar nye elementer som kompetansemål og vurdering. I forskningsprosjektet Læringsutbytte i politikk og praksis har vi studert hvordan denne politikken har fungert i politikk og i praksi...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2021

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Conference on "Closing the Gaps? Differential Accountability and Effectiveness as a Road to School Improvement"

Educational effectiveness, accountability, evaluation, and improvement are at the very heart of educational research and focus primarily on the interactions between students' learning outcomes, institutional settings, and classroom and school environments. But examining the effects of the school ...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2016-2019

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Moving trades: Skill formation and the role of national vocational training in transnational European labour markets

Helt siden hansatiden har håndverkere og svenner som «vandret på faget» vært en viktig kilde til læring, utvikling, dannelse og innovasjon i Europa. De siste tiårene er det europeiske markedet for arbeidskraft og tjenester på ny blitt åpnet opp, og etter EUs østutvidelse har det vært en betydelig...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2024

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Valuing the past, sustaining the future: Education, knowledge and identity across three generations in coastal communities

Kystsamfunnene langs de ytre kystlinjene i Norge, Irland, Kypros, Færøyene og Australia, har alle gjennomgått endringer fra et levebrød primært basert på fiske og andre maritime virksomheter, til en rekke nye private og offentlige næringer og arbeidsmuligheter. Lokalsamfunnene representerer små s...

Tildelt: kr 12,1 mill.

Prosjektperiode: 2016-2024

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Digitalised Dialogues Across the Curriculum: design-based interventions for developing 21st century skills

Prosjektet DiDiAC (Ditalised Dialogues Across the Curriculum) bygger på et samarbeid mellom forskere fra Universitetet i Oslo og Universitetet i Cambridge. Målet for forskningsprosjektet har vært å utvikle og forbedre klasseromsdialogen ved å bruke Talkwall til å tenke sammen. Prosjektet brukte m...

Tildelt: kr 12,2 mill.

Prosjektperiode: 2016-2022

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Pedagogicizing the 21st Century: global research into learning beyond the school - An international symposium

Prosjektet består av et internasjonalt seminar avholdt i Oslo i september 2016 og en internasjonal bokutgivelse basert på det som ble presentert på seminaret. Det tematiske fokus retter seg mot læring utenfor skolen. I dagens samfunn er mye oppmerksomhet rettet mot den læring som skjer i skolen, ...

Tildelt: kr 74 999

Prosjektperiode: 2016-2019

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Childrens Information-Seeking: Its Development and Impacts on Learning

Barn er avhengige av sosiale og kommunikative ferdigheter og strategier for å lære av andre, både for å kunne forstå informasjonen som mottas og for å innhente informasjonen de trenger til enhver tid. Den tidligste læringen skjer i samspill med nærmeste omsorgspersoner i hjemmet. Vi vet imidlerti...

Tildelt: kr 6,6 mill.

Prosjektperiode: 2016-2021

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

RUR-ED Spatial inequalities and spatial justice in education

Fokus for RUR-ED-prosjektet er geografiske utdanningsforskjeller og steders betydning for ulikhet knyttet til utdanningssystemet. Statistikk og annen empiri viser stedlige forskjeller i skoleprestasjoner og skoleerfaringer. I Norge bor 1 av 5 grunnskoleelever i rurale områder. Som gruppe prestere...

Tildelt: kr 11,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2022

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Supporting shy students: A national study of teaching practices

Bakgrunn Hovedmål med prosjektet har vært å oppnå kunnskap om gunstige pedagogiske tilnærminger som skoler og lærere på barnetrinnet benytter overfor elever som strever med stille og innadvendt atferd. Det vil si barn som framstår som sjenerte, engstelige og tilbaketrukket. Skolehverdagen for b...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2022

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Bringing Teacher Education Forward: National and International Perspectives

PRAKUT programmet bevilget høsten 2011 midler til fire forskningsprosjekter (TasS; TPQ; ECTE, CATE) med fokus på lærerutdanning for perioden 2012-2016. Med dette tok norsk forskning på lærerutdanning et stort skritt framover. ProTed - Senter for Fremragende lærerutdanning - ble opprettet senhøst...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2016-2017

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Norwegian Tuning in to Kids: Adaptation, piloting and dissemination of a parenting program assisting children's transition to primary school

The transition to school is a highly stressful and emotionally challenging event for many children and their families. Preschool children who fail to understand and regulate their emotions are more likely to have difficulties during this transition, and are at greater risk for mental health probl...

Tildelt: kr 0,34 mill.

Prosjektperiode: 2016-2016

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Representasjon og deltakelse i naturfag

REDE: Tema og fokus Det å beherske visuelle uttrykksformer som bilder, simuleringer, diagrammer og grafer utgjør en viktig naturfaglig kompetanse. REDEs overordnede mål er å styrke bruk av ulike representasjonsformer som verktøy for læring. Det overordnede temaet i REDE er knyttet til forskjelli...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2019

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

#Læringslivet (Learning life) as Symbiotic Learning System of Employee-driven Innovation in Municipal Care Work

Papirutgaven av Håndbok for medarbeiderdrevet innovasjon i omsorgsarbeid (Amble, Amundsen, Johansen, Rismark, Stiklestad & Waaler, 2018) ble lansert 13. desember. Håndboken er distribuert til partnere, deltakende kommuner og alle ansatte som var studenter i #Læringslivet i løpet av desember 2018....

Tildelt: kr 4,4 mill.

Prosjektperiode: 2016-2019

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

11th International Conference on History of Chemistry

11th International Conference on History of Chemistry (11ICHC) ?The International Conference on History of Chemistry (ICHC)? arrangeres hvert andre år, og har som mål å være et bindeledd mellom historisk interesserte kjemikere/kjemididaktikere og kjemihistorikere fra hele Europa og ellers i ve...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2016-2017

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Utdanningsbarnehager: Utvikling av barnehagen som læringsarena gjennom innovative samarbeidsformer mellom utdanning og praksisfelt

Det siste året ble innovasjonen implementert i form av Universitetsbarnehageordningen. I denne deltar fem av innovasjonsprosjektets barnehager og fem nye barnehager. I tillegg hadde prosjektet dette året særskilt fokus på utvikling av felles FoU-prosjekter. Ulike prosjekter er nå i gang i mange a...

Tildelt: kr 5,6 mill.

Prosjektperiode: 2016-2020

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Forskningsgruppen B.LOG ønsker å invitere aktuelle forskningsgrupper i Norge til et symposium angående betydningen av barns språkutvikling

En får ofte vite at elever med spesifikke behov ikke får den hjelpen de trenger i skolen, eller at hjelpen kommer så seint i skolegangen at sekundærvansker som utagerende atferd eller tilbaketrekking har fått utvikle seg. Dette gjelder svært ofte barn og ungdom med en eller annen form for språkva...

Tildelt: kr 0,12 mill.

Prosjektperiode: 2015-2015

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Inquire Competence for better Practice And Assessment

Prosjektet inquire Competence for better Practice and Assessment (iComPAss) oppstod fra behov hos to organisasjoner som begge fokuserer på opplæring. Dette gjaldt masterstudiet i Organisering og Ledelse ved Høgskolen i Sogn og Fjordane (HiSF), og opplæring av brannkonstabler organisert av Sotra B...

Tildelt: kr 7,2 mill.

Prosjektperiode: 2015-2020

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Conference on "Standard-setting: International state of research and practices in the Nordic countries"

The conference will be organized by Sigrid Blömeke, Director of the Centre for Educational Measurement, Faculty of Education, University of Oslo (CEMO), Norway, and Jan-Eric Gustafsson, Professor at the University of Gothenburg, Sweden. Main audiences of the conference are - policy makers at all ...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2015-2017

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

PALA 15, The 15th International Symposium on Processability Approaches to Language Acquistion, 18 - 19 September 2015

Det språklige og kulturelle mangfold som preger moderne samfunn, gir nye utfordringer til hele utdanningssystemet, fra barnehage til universitet. PALA-konferansene og PT gir viktige bidrag til at forskere, lærere og spesialpedagoger kan forstå og møte noen av disse utfordringene med større og fag...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2015-2017

Sted: Ukjent Fylke