0 antall prosjekter

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

What is driving the increasing youth disability insurance receipt in Norway?

En bekymringsfull trend finner sted i Norge: andelen 30-åringer som mottar uføretrygd har mer enn doblet seg de siste 25 årene. Denne økningen sammenfaller med ulike samfunnsendringer, inkludert en økning i diagnoser knyttet til mental helse blant ungdom, økt konkurranse i utdanning, reformer i t...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2029

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Missing Men: New conceptual understandings of gendered educational choices

Mens kvinner har gått inn i stadig flere utdanningsretninger og yrker, fortsetter menn i stor grad å gjøre kjønnstradisjonelle utdannings- og yrkesvalg. Andelen menn i kvinnedominerte utdanninger og yrker har endret seg veldig lite de siste tiårene. Forskning som er gjort på kjønnsdelte utdanning...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Pubertal Timing and Inequalities in Education

I et typisk norsk klasserom går det fire år mellom tidspunktet når den tidligst utviklede jenta og den senest utviklede gutten kommer i puberteten. Til tross for disse store forskjellene mellom elever vet vi lite om hvordan pubertetsutvikling påvirker skoleresultater og videre utdanning, og tidli...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Young adults’ mental health and labor market exclusion - causes, consequences, and trends

Demografiske endringer fører til at andelen av befolkningen som er arbeidsfør er fallende. I tillegg til teknologisk utvikling og import av arbeidskraft vil det å beholde unge voksne i arbeidsstyrken i flere tiår være viktig for å kunne opprettholde en sterk velferdsstat. Samtidig viser studier e...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Developing Human Rights Values in Mathematics Teacher Education: Education with and by Youth (ViMTE)

Forskingstema for ViMTE-prosjektet er integreringa av menneskerettsverdiar i norske lærarutdanningsprogram for matematikklærarar, og dermed i praksisen til framtidige matematikklærarar i skulen. Integrering av verdiar (spesifikt: etisk medvit, menneskeleg vyrdnad og demokratisk deltaking) i under...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Buskerud

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Bridging Education and Future Work: Reframing Education and Competence Model for Remote Maritime Operations (REFRAME)

Fremveksten av fjernstyrte og autonome fartøy representerer en grunnleggende endring i sjøfartsoperasjoner, noe som nødvendiggjør en ny vurdering av menneskelige operatørers rolle og funksjon i denne nye konteksten. REFRAME-prosjektet forsøker å forklare endringene innenfor kunnskap, ferdigheter ...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Training better clinical psychologists: new methods based on machine learning, AI, and deliberate practice

For å møte økte utfordringer innen psykisk helse, trenger vi å utdanne bedre psykologer. KI og maskinlæring tas nå i bruk i ferdighetstrening. I tillegg trengs mer forskning på målbevisst ferdighetstrening. De siste tiårene er ikke pasienters utfall i terapi blitt bedre, viser psykoterapistudier....

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2029

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Life skills in theory and practice. Knowledge base, perceptions and implementation of an interdisciplinary topic in Norwegian schools

Prosjektet LIFE ønsker å utvikle en ny forståelse av livsmestring i skolen som et svar på de utfordringer som allerede har vist seg når dette tverrfaglige tema skal finne sin form i skolens planer og praksis. "Folkehelse og livsmestring" ble introdusert i 2020 som et av tre tverrfaglige tema, men...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Sustainability through food literacy in early childhood education and care institutions

Prosjektet FOOD4kids har som mål å forbedre barnehagens kunnskap om mat og hvordan den påvirker både helsen vår og naturen. Prosjektet er et samarbeid mellom norske (Dronning Mauds Minne Høyskole og Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet), svenske (Universitetet i Dalarna) og italienske (...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Vocational Teachers as Facilitators in the School-to-Work Transition

Frafall i videregående opplæring regnes som en av de største utfordringene i norsk skole og har i mange år fått mye oppmerksomhet, både blant politikere og i media. Frafallet er størst innenfor yrkesfaglige utdanningsprogram, og det er særlig overgangen fra den skolebaserte delen av opplæringen t...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning across boundaries in elderly care (LABCare): Enabling expansive learning in and across vocational education and workplace practices

LABCare er et forskningsprosjekt som skal bidra med kunnskap om hvordan kompetansen til helsefagarbeidere som jobber i eldreomsorgen kan styrkes gjennom gode læringsmiljø i og mellom utdanninger og kommuner. Helsefagarbeidere er en yrkesgruppe som utgjør nøkkelpersonell i omsorgen for eldre, men ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Nordland - Nordlánnda

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Rising to the challenge: Academic resilience in mathematics and science among disadvantaged students (ARISE)

Utdanning åpner dører til en lysere fremtid. For mange elever er imidlertid veien til suksess utfordrende, særlig gitt utfordringene som pandemien og energikrisen har medført. Dette er enda vanskeligere for elever fra lavinntektsfamilier. Likevel, selv med begrensede ressurser, er det noen eleve...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Designing incentive systems in higher education

Studiestøtten som gis gjennom Lånekassen har gitt mange mulighet til å studere og har dermed bidratt til å gi økt tilgang til høyere utdanning for alle. Samtidig er det viktig for staten å holde kostnadene til studiestøtte på et rimelig nivå. De siste par tiårene har det i økende grad blitt knytt...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Why do educational difficulties run in families? Genetically sensitive observational and intervention research on home learning environment

Dysleksi, dyskalkuli og ADHD er de mest vanlige vanskene hos barn. Å ha dysleksi innebærer å streve med rask og nøyaktig lesing, de som har dyskalkuli strever med aritmetikk og matematikk, mens de som har ADHD har oppmerksomhetsvansker og hyperaktivitet. Barn som har slike vansker får ofte dår...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2029

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

YourMove! Developing an App-Delivered Motivation Programme for Physical Activity Education in High Schools (Upper Secondary/VGS)

Verdens helseorganisasjon anbefaler at ungdom utfører mer enn 150 minutter fysisk aktivitet av moderat intensitet per uke, eller minst 75 minutter med kraftig fysisk aktivitet per uke. Globalt er det mer enn 80 % av ungdommene (i alderen 11-17 år) som ikke oppfyller disse kriteriene, og ungdom i ...

Tildelt: kr 12,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Tomorrow’s inequalities in the making: Processes of life chance differentiation within and outside of education (LIFECHANCES)

The wider processes that shape young people’s life chances are still poorly understood in the Norwegian context. From a societal perspective, it is crucial to understand how, when and why differentiations of life paths become inequalities in life chances and what role educational institutions and...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

MILJØFORSK-Miljøforskning for en grønn samfunnsomstilling

Greening the economy- Facilitating Innovation, Economics and Labour Demand

GREENFIELD undersøker effekten av den grønne omstillingen på kompetansekrav og arbeidsmarkedsutfall på bedrifts- og individnivå, samt på tiltak som kan bidra til å realisere eller fremskynde den grønne omstillingen. Prosjektet er organisert rundt fire arbeidspakker, hvor vi anvender moderne økono...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Oslo

INTPART-International Partnerships for Excellent Education and Research

Sociomaterial transformations in Norway and East Asia

Vår forsking, undervisning og samarbeid fokuserer på tematiske områder innanfor vår kjernekompetanse for å forstå dagens samfunn og korleis nye vitskaplege og teknologiske transformasjonar påverkar samfunnet. SoMaT legg også vekt på undervisning og utdanning, med fleire planlagde vinterskular for...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Researching platform use in families: an international methods workshop

'Researching platform use in families: an international methods workshop' ble avholdet 2-4 mai 2023 i Oslo. Tematisk fokus er familiers håndtering av den digitale utviklingen med spesiell fokus på de digitale plattformene der vi lever paralelle liv. Hovedmål for denne workshoppen var å bringe sam...

Tildelt: kr 0,14 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Comparing the Organization of Durable Inequalities in Childhood: Inequality in childhoods, schools and associated welfare systems

CODIC har to prosjektmål: (1) en komparativ studie av skoler og tilknyttede velferdssystemers betydning for å analysere sosial inkludering og elevers velferd i tre nordiske byer, Trondheim, Norrköping, Tampere samt Berkeley i California, og (2) forskningssamarbeid og Ph.D. kurs med fokus sosial u...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

NORDFORSK samarbeid - Pandemiens konsekvenser for barn og unge i Norden

...

Tildelt: kr 4,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Oslo

RETUR-EU-Retur-EU

RETUR-EU FAFO

...

Tildelt: kr 1,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2030

Sted: Oslo

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - Nordlandsforskning

...

Tildelt: kr 13,2 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Nordland - Nordlánnda

RETUR-EU-Retur-EU

RETUR-EU Nordlandsforskning

...

Tildelt: kr 5,7 mill.

Prosjektperiode: 2023-2030

Sted: Nordland - Nordlánnda

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - NIFU

...

Tildelt: kr 37,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - ISF

...

Tildelt: kr 28,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - FAFO

...

Tildelt: kr 49,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - SNF

...

Tildelt: kr 17,3 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Vestland

RETUR-EU-Retur-EU

RETUR-EU Frischsenteret

...

Tildelt: kr 0,90 mill.

Prosjektperiode: 2023-2030

Sted: Oslo

RETUR-EU-Retur-EU

RETUR-EU SNF

...

Tildelt: kr 0,53 mill.

Prosjektperiode: 2023-2030

Sted: Vestland