0 antall prosjekter

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Wireless high power battery charging for ships

In the coming years, significant reduction of emissions from maritime transportation will be required to fulfil national and international regulations, particularly for operation in costal and emission-sensitive areas. Successful application of battery s torage systems for zero-emission and plug...

Tildelt: kr 14,5 mill.

Prosjektperiode: 2013-2015

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Development of a Cost-Efficient Solution for LNG Transfer between Ship and Shore for Bunkering and Small Scale LNG Distribution

The R&D project concerns the development of a technical concept that seeks to solve some of the main challenges facing the small scale LNG industry today. As stated in the research and innovation strategy report Maritim21, some of the core challenges are: - Too high investment cost for LNG term...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2013-2014

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

"Gunnerus" - Et fullskalalaboratorie for testing av framtidens marine teknologi i tett samarbeid mellom næring og akademia. Noen bedre?

Reduksjon av brennstoffforbruk og utslipp samt mer effeftive styresystemer krever nye og innovative løsninger innenfor propulsjon og fremdriftssystemer.Rolls Royce har utviklet et elektromagnetisk fremdriftssystem med betydelig potensiale mht. forbedri nger av både brennstoffforbruk og effekti...

Tildelt: kr 6,7 mill.

Prosjektperiode: 2013-2015

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Sea Trials and Model Tests for Validation of Shiphandling Simulation Models

Hovedmålet for prosjektet har vært å utvikle og anvende en metode for å validere numeriske skipsmodeller. Numeriske skipsmodeller danner grunnlag for ingeniørverktøy som kan anvendes for flere formål, alt fra å studere skips manøveregenskaper i dypt åpent farvann til merking av seilingsleder og u...

Tildelt: kr 13,6 mill.

Prosjektperiode: 2013-2016

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Extreme waves and climate change: Accounting for uncertainties in design of marine structures

The underlying idea of ExWaCli is to enable stakeholders within the marine related industries to adapt to climate change by improving risk management of their activities. The project will contribute to increased safety at sea by expanding the knowledge o f how climate change may impact the desig...

Tildelt: kr 4,3 mill.

Prosjektperiode: 2013-2016

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Arrangementstøtte til Scandinavian Maritime Conference (SMC)

Den internasjonale maritime konferansen SMC er et tiltak for formidle ny viten, ny teknologi og kompetanse overfor maritimt næringsliv og utdanning- og forskningsmiljøer i Skandinavia. Struktur og organisering Konferansen vil ha fem temaer organisert i egne arenaer. Felles for alle temaene er...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2012-2013

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Utvikling av Maritime Environmental Web (MEW) - Miljøportal for rederier og maritim virksomhet.

Bakgrunn: Omlag 2/3 av varetransporten i verden foregår på kjøl. Skip bidrar derfor med en betydelig andel av de globale utslipp av NOx, SOx og CO2. Tradisjonelt har ikke skipsfarten hatt strenge miljøkrav, men i dag er imidlertid miljøkrav for internasjo nal skipsfart høyt oppe på den politiske ...

Tildelt: kr 0,12 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Pre-project for Efficient power system for marine vessels on renewable fuel

Prototech will establish a MAROFF project, which will focus on development of an APU and propulsion system for marine vessels based on HTPEM fuel cells. The planned project will combine the ideas from REMKOF and BioHTPEM projects in order to demonstrate an efficient and reliable low-emission po...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2013

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Forprosjekt - utvikling av bargesystem for bruk til bunkring av LNG til skip

NLI Innovation AS har i samarbeid i samarbeid med flere partnere i perioden 2009-2011 gjennomført et MAROFF støttet prosjekt med sikte på å utvikle et LNG tank konsept for bruk som drivstofftanker for skip med LNG framdrift. Dette prosjektet "LNG Fuel T ank for ships and other marine applicatio...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Bedre sjøveis transporttjenester? Hvordan kan ny teknologi bistå i bedre renommé for maritim transport?

Helt overordnet skal hovedprosjektet bidra til bedre kontroll av selve transport tjenesten, og hvor det i så måte vil være naturlig å fremheve følgende elementer: Enkelhet i bestilling av transport o Innovative løsninger for transportplanlegging o Resourc e management and market hub Effektiv hånd...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Daglig godstransport langs kysten av Sør-Norge

Det kjøres i dag 12- 15 millioner tonn last per år med lastebil mellom kystfylkene i Sør-Norge. Norske myndigheter og transportaktører ønsker å overføre disse volumer til sjøveien. Dagens transporttilbud på sjøen tilfredsstiller imidlertid ikke de krav og ønsker transportkjøper har om pris, tran...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Mobilisering av sensordata for styring av miljø og sikkerhet

Ved å i sann tid sammenstille data fra lokale datakilder (sensordata) kan man fremskaffe bedre beslutningsgrunnlag for trafikkstyring, øvelser og kriseberedskap. Ved å benytte sensorer fra mindre lokale aktører kan man senke investeringskostnaden for havn er siden de mindre aktørene vil stå for s...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2013

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Highly efficient, safe and stable hull form design for next generation pilot boats.

The project will look to develop a new lightweight hull design for the pilot boat segment. A new adapted version of the "Air Support Vessel" ASV technology will be developed and it will be characterised by operational efficiency through a new modified hul l cavity and air support design. Accor...

Tildelt: kr 0,14 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

VIMS - Vessel Information & Monitoring System

Hovedprosjektet VIMS skal bidra til bedre måledata for utvalgte case som demonstrerer bedre datagrunnlag for miljøvennlig og effektiv drift av skip. De viktigste aktivitetene i hovedprosjektet er: A) Informasjonsbehov skal identifiseres, basert på et utv alg case innenfor områdene teknisk tilsta...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Project establishment: NOx and soot removal from diesel engine exhaust

In the MAROFF innovation project, technologies that use cool flame to remove particulate matter (PM) and NOx from diesel engine exhaust will be optimized. The target is to remove 100% of PM and reduce NOx emission by at least 70% from diesel engines. The ultimate objective is to commercialize th...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Condition and operation monitoring for performance and ship safety

Prosjektet skal utvikle infrastruktur for å hente inn målinger av driftsparametre1 fra forskjellige systemer ombord,både ved hjelp av sensorer som allerede finnes i skipet og ved hjelp av sensorer som installeres spesielt for dette formålet. Slike målinge r kan brukes til å beregne KCIer (key con...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Ukjent Fylke

NORRUSS-Nordområdene og Russland

Asian countries's interest in the High North: Security/foreign policy, energy, shipping and research/climate change

Innledende nettverksbygging og forskning identifiserte syv hovedområder for asiatiske lands interesser i Arktis: i) den overordnede politiske og geopolitiske betydningen av å være på høyde med utviklingen i et av verdens for tiden mest dynamiske politikk-områder, ii) behovet for å forstå Arktis r...

Tildelt: kr 15,0 mill.

Prosjektperiode: 2012-2016

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Shipping- og offshorelogistikk 2012

Utvalgte foredragstema vil være: - Design i kjedeperspektiv, simulering som verktøy - Optimalisering av flåtestørrelse og sammensetning, optimering som verktøy - Effektivisering av logistikk-kjeder, metoder for beslutningsstøtte - Utfordringer i nordområ dene, behovet for ny kompetanse og løsnin...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Havnesikkerhet - En Felles Tilnærming til ISPS

I rapporten fra Kystverket, "Havnesikringstiltak i Norge, sammenlignet med Sverige, Island og Danmark" pekes det på at bruken av uavhengige og ulike Recognised Security Organisations (RSOs) i sårbarhetsvurderinger, samt ulik praksis i utarbeidelse av Port Facility Security Plan (PFSP) mellom lan...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2013

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Forprosjekt - Innovativ bruk av ny teknologi for effektiv informasjonsinnhenting og elektronisk merking av farleder.

Hovedmålet med hovedprosjektet er: Utvikle og demonstrere bruk av ny teknologi for elektronisk oppmerking og informasjonsinnhenting i farleder basert på risikovurdering og internasjonale krav. Den foreslåtte utviklingen vil bidra til - Optimal utnyttels e av ressurser for planlegging, utbygging...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Forprosjekt maritim offshore logistikk optimering

I dette forprosjektet ønsker vi å danne grunnlaget for et hovedprosjekt hvor det skal utvikles kvantitative modellbeskrivelser av avanserte transport- og logistikkoperasjoner. Disse modellbeskrivelsene vil så benyttes som beslutningsstøtteverktøy for å si kre en ressurseffektiv utnyttelse av fart...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Reducing energy consumption for heat processes in engine room and for cargo heating and tank cleaning

Several Norwegian ship owners employ their ships in the trade and transport of chemicals. Chemical carriers are one of the most complicated areas within cargo handling, with thousands of different cargoes/commodities transported, with treatment and cleani ng of cargoes into segregation of more th...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Beslutningsstøtte for tonnasje-allokering og planlegging

Dette forprosjektet skal legge grunnlaget for et hovedprosjekt hvor man ønsker å utvikle innovative løsninger for å kunne ta hensyn til disse aspektene (og andre) i en helhetlig planleggingsprosess, slik at man i langt større grad enn i dag kan utnytte po tensialet som ligger i flåten. Man vil få...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Sikrere og mer miljøvennlig oppankring av skip

I forprosjektet ønsker vi å ha møter med alle i Norge som kan tenkes å være med å bidra faglig og /eller økonomisk i et hovedprosjekt som har som hovedmål å oppgradere ankersystemene om bord i skip til større sikkerhet og mer miljøvennlighet. Vi skal ha møter med Det norske Veritas og Marintek ...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

MACS: Maritime Control System of the Future

Developments in ship bridges and machine control rooms have to a large extent taken place according to an addition principle - control systems have been acquired after market introduction and added to older solutions. As a result different interfaces and equipment systems of different generation...

Tildelt: kr 5,2 mill.

Prosjektperiode: 2012-2015

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Utvikling av teknologi for miljøvennlig fjerning av påvekstorganismer på skip - forprosjekt

Vasking av skipsskrog med påfølgende oppsamling av avfallet er viktig av følgende grunner: 1) For å redusere rederienes bunkerskostnader og spare miljøet for betydelige mengder CO2, NOx og SOx, 2) for å redusere påvekstorganismer og derved minimere muligh etene for å spre arter til nye områder, o...

Tildelt: kr 0,12 mill.

Prosjektperiode: 2012-2013

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Hydroelastic effects and dynamic response of propellers and thrusters

The project aims at solving the in-service problems of azimuthing thrusters related to failure of bevel gears, shaft bearings and seals, which are believed to be caused by large dynamic loads occurring in extreme waves, during intermittent propeller venti lation, and strongly oblique flow. The na...

Tildelt: kr 4,0 mill.

Prosjektperiode: 2012-2015

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Maritime radiosystemers egenskaper i nordområdene

Hovedmålet med MARENOR er å vurdere og kvantifisere ytelsen til navigasjons- og kommunikasjonssystemer for bruk i arktiske områder. Dette vil gjøres ved innsamling og analyse av data fra måleoppsett i felt. Atmosfæriske fenomener (ising, sludd, tåke osv.), elektromagnetisk aktivitet (Aurora Bore...

Tildelt: kr 8,4 mill.

Prosjektperiode: 2012-2015

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Energy and emission technology for improving vessel operations

IMO, EU and other political bodys have established regulations for emissions from ships and put forward targets for energy efficiency in international shipping industry. New emission controlled area are developing and will require accurate reporting and u nderstanding of the total energy use and ...

Tildelt: kr 9,3 mill.

Prosjektperiode: 2012-2015

Sted: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Low Energy and Emission Design for Ships

Hvordan kan sivilingeniør studenter i marin teknikk bidra til skipsdesign og løsninger for fremtidens energieffektive sjøtransport? Studenter fra Institutt for marin teknikk ved NTNU, støttet av Low Energy and Emission Design of Ships, LEEDS prosjektet deltar i samarbeid med HydroContest (www.hyd...

Tildelt: kr 15,9 mill.

Prosjektperiode: 2012-2019

Sted: Ukjent Fylke