0 antall prosjekter

FLINSTUD-Forskerlinjen/Studentstipend

Rammebevilgning til studentforskning i psykologi, UiO

Rammebevilgning for studentforskning og forskerlinjer ble opprettet for å motvirke svikten i rekruttering av medisinere, odontologer og psykologer til forskning. Forskningsrådet bidrar med midler til finansiering av studentforskning i medisin (fire fakulteter), odontologi (to fakulteter) og psyko...

Tildelt: kr 4,8 mill.

Prosjektperiode: 2017-2026

Sted: Ukjent Fylke

FLINSTUD-Forskerlinjen/Studentstipend

Rammebevilgning til studentforskning i psykologi, UiT

Rammebevilgning for studentforskning og forskerlinjer ble opprettet for å motvirke svikten i rekruttering av medisinere, odontologer og psykologer til forskning. Forskningsrådet bidrar med midler til finansiering av studentforskning i medisin (fire fakulteter), odontologi (to fakulteter) og psyko...

Tildelt: kr 0,40 mill.

Prosjektperiode: 2017-2019

Sted: Ukjent Fylke

PUBL-Publisering/prosjektinform

Tracking opportunities and problems from infancy to adulthood: A 20-year longitudinal study of mental health in children and their families

Tracking Opportunities and Problems (henceforth the TOPP study) is a longitudinal study that has followed a community-based sample of nearly 1000 Norwegian children and their families from child age 18 months to age 18 years. Information from questionnaires in 8 waves of data collection, includin...

Tildelt: kr 39 380

Prosjektperiode: 2016-2017

Sted: Ukjent Fylke

BEHANDLING-God og treffsikker diagnostikk, behandling og rehabilitering

Forprosjekt for utvikling av mhelse for bedre mestring av psykiske plager blant ungdom 18-25 år

Formålet med prosjektet er å bidra til økt mestring blant ungdom som sliter med psykiske plager og samtidig redusere bruken av anti-depressiva. For å oppnå dette vil prosjektet utvikle en mhelse-tjeneste som bidrar til et bedre og mer målrettet opplegg for behandling, oppfølging og samarbeid m...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2016-2017

Sted: Ukjent Fylke

NAERINGSPH-Nærings-phd

Hvordan virker sanntidsdata inn på forbrukeratferd?

Doktorgradsarbeidet utforsker tre aspekter ved forbrukeratferd i kraftmarkedet: Bakgrunn: De neste ti årene vil vi se større variasjon i strømprisen. Elektrifisering av transportsektoren vil føre til større variasjoner i strømforbruk. Når alle elbilene blir ladet samtidig om ettermiddagen bli...

Tildelt: kr 1,6 mill.

Prosjektperiode: 2016-2021

Sted: Ukjent Fylke

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Mobbing og barn med spesielle behov - kartlegging av forekomst, forløp og risiko i barnehager og skoler, og en beskrivelse av tiltak

Erting og krenkelser blant barn med utviklingsvansker emosjonelle vansker og atferdsvansker I dette forskningsprosjektet ønsket vi å undersøke om barn med utviklingsvansker, emosjonelle vansker og atferdsvansker var mer sårbare for å oppleve erting og krenkelser. Først ønsket vi å undersøke...

Tildelt: kr 1,6 mill.

Prosjektperiode: 2016-2021

Sted: Ukjent Fylke

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Eldre arbeidstakere og virksomheters håndtering av pensjonsalder og aldersgrense

Hvordan få eldre til å stå lenger i arbeid, er et sentralt spørsmål i tiden fremover. Et virkemiddel er å heve aldersgrensen for stillingsvernet, noe regjeringen valgte å gjøre i 2015. Endringen var kontroversiell. En rekke sentrale arbeidslivsorganisasjoner var imot. Oppfatningene om hvilke kons...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2019

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Supporting shy students: A national study of teaching practices

Bakgrunn Hovedmål med prosjektet har vært å oppnå kunnskap om gunstige pedagogiske tilnærminger som skoler og lærere på barnetrinnet benytter overfor elever som strever med stille og innadvendt atferd. Det vil si barn som framstår som sjenerte, engstelige og tilbaketrukket. Skolehverdagen for b...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2022

Sted: Ukjent Fylke

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Kompetanseprosjekt "Mangfold på arbeidsplassen"

Stadig flere personer under 40 år står utenfor arbeidslivet. Psykisk sykdom er den vanligste årsaken til uføretrygd i denne aldersgruppen, selv om man vet at arbeid kan ha en positiv effekt på både helse og funksjon. Det trengs kunnskap om hvordan vi kan redusere barrierene som unge arbeidssøkere...

Tildelt: kr 5,6 mill.

Prosjektperiode: 2016-2020

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Norwegian Tuning in to Kids: Adaptation, piloting and dissemination of a parenting program assisting children's transition to primary school

The transition to school is a highly stressful and emotionally challenging event for many children and their families. Preschool children who fail to understand and regulate their emotions are more likely to have difficulties during this transition, and are at greater risk for mental health probl...

Tildelt: kr 0,34 mill.

Prosjektperiode: 2016-2016

Sted: Ukjent Fylke

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Hjelpere og hjelpesøkendes rollespill til daglig: En kulturpsykologisk belysning av NAVs rollemessige utfordringer

Norges arbeids- og velferdsforvaltning består av 19 000 medarbeidere. De fleste av disse har i en eller annen form det vi kaller for brukerkontakt. For at vi skal lykkes med vårt arbeid for å få brukere ut i aktivitet og arbeid er det særs viktig å ha fokus på hva som skjer i grensesnittet mellom...

Tildelt: kr 1,3 mill.

Prosjektperiode: 2015-2023

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

A Comparative Study of Disruptive Behavior Between Schools in Norway and the United States

Project summary, "A Comparative Study of Disruptive Behavior Between Schools in Norway and the United States". Research problem What do students say about their experience of disruptive behavior in school in Norway and the United States? Objectives of the project The objectives of the project a...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2015-2016

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Didactical presence - presence in esthetical learning-processes with children

This is a pedagogical and philosophical project aiming to broaden and deepen our understanding of presence in esthetical and emotional learning-processes with kindergarten-children. In the project I elaborate on the meaning of presence, as it presents itself in ongoing pedagogical and philosophic...

Tildelt: kr 0,41 mill.

Prosjektperiode: 2015-2016

Sted: Ukjent Fylke

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Sick leave and disability pensioning. Demographic, social, and genetic risk factors

Noen personer har en høyere risiko for sykefravær og uførepensjon enn andre. Denne studien undersøkte hvorfor. Datasettet inneholdt opplysninger om nesten 30 000 norske tvillinger (inklusive mer enn 10 000 par) født mellom 1926 og 1991, som ble sammenstilt med data fra offentlige registre. Formål...

Tildelt: kr 3,5 mill.

Prosjektperiode: 2015-2020

Sted: Ukjent Fylke

IS-NORDIC-Nordic Pilot Programme for NSF

Oxytocin, Social Support, and Life-History Strategies among Norwegians - Del II

...

Tildelt: kr 15 000

Prosjektperiode: 2015-2015

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Effectiveness Study of a CBT based Adolescent Coping with Depression Course to Prevent Dropout in Upper Secondary School

Depresjonsmestring for ungdom (DU) er et kognitivt basert kurs for ungdom mellom 14 og 20 år med lette eller moderate depresjonssymptomer. Målene er å redusere og forebygge symptomer, samt forebygge tilbakefall av depresjon. Gjennom et kurs med ti sesjoner er det lagt vekt på ungdommers egne refl...

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektperiode: 2015-2019

Sted: Ukjent Fylke

KLIMAFORSK-Stort program klima

Peoples Climate Research: The Contribution of Households to Climate Change Mitigation

Nordmenn uttrykte interesse i muligheter til å redusere husholdningers karbonfotspor i en spørreundersøkelse gjennomført for forskningsrådet. Dem ønsket også mer informasjon om hvor miljøvennlig bestemte alternativer som f.eks. el-bil og kollektivtranspor t er. Dette forskningsprosjektet er utvik...

Tildelt: kr 3,7 mill.

Prosjektperiode: 2014-2017

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Modernization as Lived Experiences: Identity Construction of Three Generations of Young Men and Young Women in China and Norway

It is widely observed that due to the modernizing and globalizing forces, the contexts in which young people in contemporary societies do their ?identity work? differ fundamentally from previous generations, which may have significant implications for int ercultural contact, community building, d...

Tildelt: kr 0,12 mill.

Prosjektperiode: 2014-2015

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Special education: Effectiveness and selection processes (SPEDU-EFFECT)

18% av undervisningstiden i norsk skole brukes på spesialundervisning. Virker dette? Forskning på effekten av spesialundervisning, slik den vanligvis blir gitt, er begrenset. Grunnen til dette er at spesialundervisning er en rettighet, slik at man ikke kan utføre eksperimenter og plassere elever ...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2014-2018

Sted: Ukjent Fylke

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

The Relational Grammar of Social Life

Mennesket er ultra-sosialt. Alle barn må lære, og alle må følge med på hvem som er venner og fiender, likemenn, over- og underordnede, og hvilke normer og handlinger disse relasjoner innebærer. Når må man dele (eller ikke), når må man vente på tur (eller ikke) og når bør man gi en ordre eller re...

Tildelt: kr 7,6 mill.

Prosjektperiode: 2014-2022

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The cultural context and effects of selfregulation on early learning

In the SKOLEKLAR research project we have collected data on Norwegian children's self-regulation both in daycare and during first year of school. The project also has rich data on other relevant variables, such as characteristics of daycares and schools, parental education and income, child deve...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2014-2014

Sted: Ukjent Fylke

NAERINGSPH-Nærings-phd

Emosjonsfokusert behandling av depresjon: effekten av en spesifikk intervensjon rettet mot destruktiv selvkritikk.

Lettere psykiske lidelser er verdensomspennende problem som innebærer mye lidelse for dem som blir rammet, og det innebærer store kostnader for samfunnet. I løpet av livet vil omkring halvparten av oss oppleve lettere psykiske lidelser som setter oss ut av spill. Det finnes ulike psykoterapiforme...

Tildelt: kr 1,5 mill.

Prosjektperiode: 2014-2018

Sted: Ukjent Fylke

KLIMAFORSK-Stort program klima

Cultural valuable buildings and climate change responses in a user perspective

CulClim - Cultural valuable buildings and climate change in a user perspective, er et samarbeidsprosjekt mellom Norsk Institutt for kulturminneforskning (NIKU) og SINTEF Byggforsk. Prosjektet er en del av "Folkets klimaforskning" hvor Forskningsrådet har fått folk til å definere spørsmål knyttet ...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2014-2018

Sted: Ukjent Fylke

IS-NORDIC-Nordic Pilot Programme for NSF

Oxytocin, Social Support, and Life-History Strategies among Norwegians

...

Tildelt: kr 84 000

Prosjektperiode: 2014-2014

Sted: Ukjent Fylke

UTNAM-Mobilitetsmidler Nord-Amerika innenfor utdanningsforskning

Application for funding of a 20% position as senior researcher for Dr. Eric Dearing at the Norwegian Center for Child Behavioral Development

Etter instruks fra Cathrine Skjolden er ikke denne posten aktuell for sluttrapport av UTNAM-bevilgning. Vi leverer naturligvis en populærvitenskapelig fremstilling av resultatene hvis det skulle være behov.

Tildelt: kr 0,84 mill.

Prosjektperiode: 2014-2018

Sted: Ukjent Fylke

NOS-HS-Sekr. nord. sam.nemd. HumSam

NOP Nordic Psychology

The purpose of Nordic Psychology is to promote exchange between psychological theory and practical application, through giving access to research to a broad, international readership including researchers, practitioners and students. Empirical, theoretica l and methodological papers are welcomed,...

Tildelt: kr 55 999

Prosjektperiode: 2014-2014

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Utvikling av materiell til studenter og praksisfelt angående barns sosial utvikling og selvregulering

SKOLEKLAR prosjektet som dette prosjektet bygger videre på har hatt som hovedmål å belyse hva som kan hemme og fremme læring hos barn i overgangen mellom barnehage og skole. Det er flere delprosjekt i SKOLEKLAR, men hovedaktiviteten knytter seg til en kva ntitativ datainnsamling med 250 barn da d...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2014-2014

Sted: Ukjent Fylke

IS-MOBIL-Mobilitetsprogr.f.utl.Ph.D-stu

How L1-instruction at school impacts immigrant students' language use pattern, self development and social integration - Nanine Lilla - Ger

The planned research project aims at investigating the impact of L1-instruction at school on immigrant students' patterns of L1 and L2 language use, self development and integration in friendship networks in Norway. In studies on immigrant students in Ge rmany we could already show (a) that a co...

Tildelt: kr 0,28 mill.

Prosjektperiode: 2013-2014

Sted: Ukjent Fylke

SYKEFRAVÆR-Forskn.om årsaker til sykefrav

Youth and Working Life: Preventing Early Disability

Supported Employment & preventing Early Disability (SEED) Andelen unge som forsvinner ut av arbeidslivet med uføretrygd er et aktuelt og økende problem i Norge. Tidlig tilbaketrekking eller utstøting fra arbeidsmarkedet medfører store kostnader, både for den enkelte personen og for samfunnet s...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2013-2018

Sted: Ukjent Fylke

IS-NORDIC-Nordic Pilot Programme for NSF

A Dynamic Analysis of the Mechanisms Underlying Alcohol’s Social Rewards

...

Tildelt: kr 0,11 mill.

Prosjektperiode: 2013-2013

Sted: Ukjent Fylke