0 antall prosjekter

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Holistic risk-based design for sustainable arctic sea transport

The motivation for this project arises from the fast exploration of the arctic sea and the fact that Norwegian waters are the primary entrance to high north transport. Thus, the key decision and innovation must be made with the Norwegian maritime industry . Consequently, this project will develop...

Tildelt: kr 7,7 mill.

Prosjektperiode: 2013-2017

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

SUSPRO; decision support for SUstainable Ship PROduction in global fluctuating markets

Det overordne målet for SUSPRO var å utvikle kunnskap, metoder og livssyklus beslutningsstøtte for bærekraftig produksjon av høyt spesialiserte og kapitalkrevende offshoreskip i et usikkert og svingende marked. SUSPRO-prosjektet samlet industripartnere fra alle faser av skipets produksjon og ...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2013-2017

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

RISKOP Risk in Offshore Operations

1. Innsendte artikler; Idar Johannessen and Helen Sampson, Turning on The Tap: The benefits of using real-life vignettes in qualitative research interviews. Qualitative Research. Innsendt juli 2017. Jan R. Jonassen and Erik Hollnagel: Leading and performing good operations. Innsendt WMU Journ...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2013-2017

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Virtual Prototyping of Maritime Systems and Operations

Ideen bak ViProMa prosjeket er å introdusere simuleringsbaserte arbeidsprosesser i maritim industri; utvikle kunnskap, metoder og programvare som vil gjøre det mulig å optimere ytelsen av handelsskip, offshore skip og integrerte operasjoner - i stedet for å optimere ytelsen til del-systemer hver...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2013-2016

Sted: Trøndelag - Trööndelage

TRANSPORT-Transport 2025

Port-Ship Coordinated Planning

When optimizing in a supply chain, each optimization module has a limited task to optimize. This often leads to a myopic behaviour of the individual solver, and a sequential solving scheme. (E.g., production planning followed by distribution planning.The PoShCoP project will address the concept ...

Tildelt: kr 1,5 mill.

Prosjektperiode: 2013-2016

Sted: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OPERATIONAL LOGISTICS AND BUSINESS PROCESS MANAGEMENT IN HIGH ARCTIC OIL & GAS OPERATIONS

OPLOG-porsjektet har hatt et fokus på operasjonelle logistikk-utfordringer ved offshoreleveranser (feltlogistikk) til oljerigger og installasjoner i nordområdene, og på samspillet mellom feltlogistikk og beredskap knyttet til de fartøy som er i operasjon knyttet til et felt. Sammenlignende studie...

Tildelt: kr 5,1 mill.

Prosjektperiode: 2013-2018

Sted: Nordland - Nordlánnda

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Arrangementstøtte til Scandinavian Maritime Conference (SMC)

Den internasjonale maritime konferansen SMC er et tiltak for formidle ny viten, ny teknologi og kompetanse overfor maritimt næringsliv og utdanning- og forskningsmiljøer i Skandinavia. Struktur og organisering Konferansen vil ha fem temaer organisert i egne arenaer. Felles for alle temaene er...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2012-2013

Sted: Vestfold

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Daglig godstransport langs kysten av Sør-Norge

Det kjøres i dag 12- 15 millioner tonn last per år med lastebil mellom kystfylkene i Sør-Norge. Norske myndigheter og transportaktører ønsker å overføre disse volumer til sjøveien. Dagens transporttilbud på sjøen tilfredsstiller imidlertid ikke de krav og ønsker transportkjøper har om pris, tran...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Nøkkeltall for effektive terminaler

Havnene selv, kundene og norske myndigheter ønsker alle å bli mer effektive. Men hva er definisjonen på en effektiv havn og hvordan måler vi effektivitet? Hva er de viktigtiste nøkkeltall? Dette er hovedtema for Nøkkeltall prosjektet. Målet er å forske frem de viktigste måleparametere for effe...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Bedre sjøveis transporttjenester? Hvordan kan ny teknologi bistå i bedre renommé for maritim transport?

Helt overordnet skal hovedprosjektet bidra til bedre kontroll av selve transport tjenesten, og hvor det i så måte vil være naturlig å fremheve følgende elementer: Enkelhet i bestilling av transport o Innovative løsninger for transportplanlegging o Resourc e management and market hub Effektiv hånd...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Rogaland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Reconfiguration and maintenance of High Value Manufacturing in dynamic networks

The research community in Molde has analysed industrial cluster characteristics within the Norwegian ship industry since the end of the 1980ies. This industry has shown a remarkable ability to change and to adapt to new challenges. The ability to change a nd renewal as ?the world? changes is the ...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Formidlingskonferanse - IGLO-MP2020

Det skal gjennomføres følgende fomdilingsarrangement: Mandag 5.juni : - Avreise Trondheim - Kristiansund hurtigbåt - Presentasjoner fra prosjektene ved Westbase i Kristiansund - Ettermiddagsworkshop og middag Hurtigruten Kristiansund til Ålesund Tirsdag 6.juni: - Dagskonferanse ved H...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2012-2014

Sted: Trøndelag - Trööndelage

TRANSPORT-Transport 2025

Regulative rationalities and safety culture development.

Rescue-prosjektet ser på forholdet mellom regulering og sikkerhetskultur. Tre transportgreiner blir studert: Hurtigbåtnæringen, fraktefartøy og godstransport på jernbane. I prosjektet er det gjennomført over 100 intervjuer og spørreskjemadata er også analysert for de tre næringene. Det er også g...

Tildelt: kr 7,1 mill.

Prosjektperiode: 2011-2016

Sted: Trøndelag - Trööndelage

TRANSIKK-Transportsikkerhet - 2010

Improving the knowledge base for systematic management of fatigue and reduced vigilance in transport operators

We have looked at the ways fatigue is defined, studied thought about, and published an article proposing a new definition of fatigue. We have reviewed what has been published on fatigue in transport, in other countries and in Norway. We found that little has been published in Norway, so we talked...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2011-2015

Sted: Oslo

BIONÆR-Bionæringsprogram

Sustainable Salmon Angling Tourism in a Changing World

SALMONCHANGE-prosjektet framskaffer ny kunnskap for bærekraftig utvikling og innovasjon i norsk lakseturisme i en periode preget av regionvis nedgang i laksebestandene og usikkerhet og endringer i laksefisket. I intervjuer og spørreundersøkelser til sportsfiskere, elveeiere og andre fisketurismea...

Tildelt: kr 4,4 mill.

Prosjektperiode: 2011-2017

Sted: Akershus

TRANSPORT-Transport 2025

Safety culture and sustainable safety performance in the maritime transportation sector

Mesteparten av aktiviteten i prosjektet siden sist rapportering har vært konsentrert rundt å avslutte pågående publikasjoner og prosjekt. I 2015 og 2016 har resultat fra flere ulike delprosjekt enten blitt publisert eller sendt inn til vurdering i fagfellvurderte tidsskrift. Blant annet er to...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2011-2016

Sted: Vestland

TRANSIKK-Transportsikkerhet - 2010

Prospects for improving transport safety: analysis of safety potentials, efficiency of policy priorities and barriers to successful policy

Prosjektet består av to deler. Første del er en studie av mulighetene for å bedre sikkerheten i alle transportgrener. Denne delen av prosjektet omfatter også en studie av styringssystemer, herunder rollen til tilsynsmyndigheter. Følgende aktiviteter er ut ført siste år: En studie av muligheten...

Tildelt: kr 6,5 mill.

Prosjektperiode: 2011-2016

Sted: Oslo

FMESAMFUNN-FME - samfunn

CICEP-Strategic Challenges in International Climate and Energy Policy

Hovedmålene med CICEP har vært å identifisere internasjonale avtaler og strategier som kan bidra til omstillingen til lavkarbon-energisystemer, samt å utforske konsekvenser av sannsynlig internasjonal klimapolitkk. CICEP bidratt til å identifisere politiske tiltak som kan vedtas og implementeres ...

Tildelt: kr 64,0 mill.

Prosjektperiode: 2011-2020

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Advanced Transshipment, Logistic and Arctic Supply-base

Vardø Barents Base (VBB) ble etablert i 2009. Basen har 3 fokusområder: Forsyningsbase for Øst-Finnmark inklusiv Shtokman; potensiell omlastningsterminal for Nordvest-Russland, på sikt for shipping langs Nordøstpassasjen; samt etablere et senter for oljev ernberedskap, gitt offshore og shippingak...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2011-2011

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Forprosjekt - Miljøovervåking og ressurskartlegging med ubemanede overflatefarkoster

Robotiserte overflatefarkoster (Unmanned Surface Vehicle - USV) er en attraktiv mulighet for økt kostnadseffektivitet og risikoreduksjon i maritime operasjoner innen miljøkartlegging og ressurskartlegging. Nasjonalt har den teknologiske muligheten møtt in teresse fra potensielle brukere innen ose...

Tildelt: kr 0,12 mill.

Prosjektperiode: 2011-2011

Sted: Trøndelag - Trööndelage

NAERINGSPH-Nærings-phd

Safety Climate Assessment in Shipping (SAFE CLASS); Loss prevention through Psychological Capital assessment

Menneskelig svikt er den viktigste årsaken til de fleste maritime ulykker. Til tross for en rekke teknologiske nyvinninger i moderne shipping har antall ulykker ikke blitt vesentlig redusert. Pålitelige og velfungerende tekniske systemer er viktige, men ofte ikke tilstrekkelig til å unngå ulykker...

Tildelt: kr 0,79 mill.

Prosjektperiode: 2010-2015

Sted: Vestland

NAERINGSPH-Nærings-phd

Antecedents and Outcomes of Authentic Leadership in the Maritime Industry

Dette prosjektet fokuserer på hvordan lederskap henger sammen med sikkerhet om bord på norskeide lastefartøy bemannet av filippinske kapteiner, offiserer og mannskap. De første dataene ble samlet inn fra 486 offiserer og sjøfolk ved hjelp av en spørreskjemaundersøkelse som blant annet dekket mål ...

Tildelt: kr 1,3 mill.

Prosjektperiode: 2010-2017

Sted: Vestland

NAERINGSPH-Nærings-phd

Green logistics - Environmental perspective of offshore upstream logistics

Formålet med phd-arbeidet "Green logistics - Environmental perspective of offshore upstream logistics" er å få mer kunnskap om hvordan offshore oppstrømslogistikk kan bli mer miljøvennlig. Det studeres hvordan redusere utslipp fra forsyningsaktivitetene ved valg av transportløsninger mellom lever...

Tildelt: kr 1,3 mill.

Prosjektperiode: 2010-2015

Sted: Vestland

DIP-Design Pilot

Float Comfort - DP086

...

Tildelt: kr 0,27 mill.

Prosjektperiode: 2010-2011

Sted: Møre og Romsdal

DIP-Design Pilot

Ubemannet maritim farkost for maritim forskning og havovervåkning - DP084

...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2010-2011

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Integrated Decission support approach for ship, fleet, and maritime supply chain design

The maritime industry constantly faces a number of commercial and technological challenges. Many current challenges are closely linked to the globalization of world trade which has led to greater value chain complexity. New and demanding maritime operati ons in harsh environments like in the Arc...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2010-2011

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Forprosjekt for fremtidens utslippsfrie skip

Norge har satt som mål at den globale middeltemperatur ikke skal øke mer enn 2 °C fra førindustriell tid. Forskere har identifisert dette som en avgjørende terskel for å unngå de mest dramatiske konsekvensene av global oppvarming. En norsk studie publiser t i tidsskriftet Climatic Change i juni 2...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2010-2011

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

FINT Forretningsmodell for intermodal transport

Prosjektet målsetting skal adresseres gjennom følgende tiltak: Modellere de viktigste forretningsprosessene og behov for endringer på disse for å oppnå målsettingen der havnene og transportørene inngår. Modelleringen skal gjøres ved hjelp av standardisert e modelleringsteknikker (UML) der erfarin...

Tildelt: kr 4,7 mill.

Prosjektperiode: 2010-2012

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

New modes of collaboration in the maritime industry

The Norwegian maritime sector is a strong and complete national cluster that is globally competitive. The cluster is characterized by close local inter-firm interaction, with increasing international linkages. Linkages include foreign guest workers, forei gn ownership of maritime firms, outward f...

Tildelt: kr 6,6 mill.

Prosjektperiode: 2010-2015

Sted: Oslo

MAT-SLF-Matprogr.:Prosj.fullfin.av SLF

New statistical tools for integrating and exploiting complex genomic and phenotypic data sets (209753)

To understand the variation of food product quality caused by phenotype variations as a function of genes and environment is a tremendous challenge, since the amount of information that has to be taken into account is huge. Measurement technology for coll ecting the required data is now readily a...

Tildelt: kr 4,9 mill.

Prosjektperiode: 2010-2012

Sted: Troms - Romsa - Tromssa