0 antall prosjekter

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Læring i algoritmenes tidsalder (LAT) – En innovasjon for didaktisk bruk av kunstig intelligens.

Kunstig intelligens brukes stadig mer på en rekke områder i samfunnet. Dette berører i økende grad også læring og undervisning i skolen. Fremtidens utdanning og arbeidsliv vil trolig være preget av at vi arbeider med programmer som tar i bruk kunstig intelligens (KI) på ulike måter. Læring i alg...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Viken

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

SEMPER: Self-Efficacy in Mathematics, Pathways in Education and Research

Om elever tenker at de ikke kan lære matematikk, er det vanskelig for lærere å overbevise dem om noe annet. Derfor trenger vi bedre kunnskap om hvorfor elever begynner å tro at de ikke kan lære matematikk, og om hvordan lærere kan tilrettelegge undervisningen for elever med forskjellige oppfatnin...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Partners in practice: Establishing a system for educational development towards student participation

«Partners in practice» er et partnerskap mellom lærerutdanning, forskere og skoler. Prosjektet har en ambisjon om å utvikle undervisningspraksis som fremmer elevmedvirkning. Mange tidligere forsøk på å utvikle praksis indikerer at det ikke fins noen raske løsninger på denne utfordringen, så prosj...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Sosial bærekraft og samskaping av læringsaktiviteter mellom skole og museum.

For å stimulere til sosial bærekraft, hindre utenforskap og sørge for at flere unge fullfører videregående opplæring, skal det utvikles samskaping av sosial læring mellom lærere og relevante kulturarvansatte. I barne- og ungdomsårene er utviklingen av et positivt selvbilde og en trygg identitet s...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Vestfold og Telemark

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

TASTE Didactics - Food and Critical Thinking

Dette fireårige prosjektet, SMAK [TASTE] er et forskningssamarbeid mellom HVL, Bergen og DPU, Aarhus Universitet, København. SMAK har som mål å endre skole- og barnehagebarns evne til å ta informerte og reflekterte matvalg. Matopplæringsaktiviteter i den vestlige verden har nesten utelukkende fok...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Why do educational difficulties run in families? Genetically sensitive observational and intervention research on home learning environment

Dysleksi, dyskalkuli og ADHD er de mest vanlige vanskene hos barn. Å ha dysleksi innebærer å streve med rask og nøyaktig lesing, de som har dyskalkuli strever med aritmetikk og matematikk, mens de som har ADHD har oppmerksomhetsvansker og hyperaktivitet. Barn som har slike vansker får ofte dår...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2029

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Leadership and Learning for the Development of Teachers’ Professional Digital Competence

Ideen for forskningsprosjektet Ledelse og læring for utvikling av læreres profesjonelle digitale kompetanse (LeadDig), er å utvikle skoler som lærer ved å fokusere på profesjonell digital kompetanse for å styrke elevenes læringsmiljø og læring i seks skoler. Hulsbos et al. (2016) oversiktsstudie ...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Vibrant Connection. Perpetuation and Transformation of Musical Cultural Heritage in Early Childhood Professions

Barnehagen er en viktig kulturarena for små barn som vokser opp i dagens flerkulturelle samfunn. I prosjektet Levende Kulturarv er vi særlig opptatt av hvordan musikk, i form av tradisjonelle og nye sanger, kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehagen og i barnehagelær...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

YourMove! Developing an App-Delivered Motivation Programme for Physical Activity Education in High Schools (Upper Secondary/VGS)

Verdens helseorganisasjon anbefaler at ungdom utfører mer enn 150 minutter fysisk aktivitet av moderat intensitet per uke, eller minst 75 minutter med kraftig fysisk aktivitet per uke. Globalt er det mer enn 80 % av ungdommene (i alderen 11-17 år) som ikke oppfyller disse kriteriene, og ungdom i ...

Tildelt: kr 12,9 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

New perspectives on inclusion as a process in diverse school environments

Forskningsprosjektet INCLUSCHOOL har som mål å utvikle ny kunnskap om inkludering og inkluderende praksiser i skolen. Prosjektet har et brukersentrert design og gjennomføres i nært samarbeid med en skole med et særlig stort og variert elevmangfold. Inkluderende utdanning står høyt på den global...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

SFF-Sentre for fremragende forskn

CREATE - Centre for Research on Equality in Education

Utdanning kan endre liv. I en global sammenheng er det imidlertid en betydelig andel av barn som ikke får muligheten til å realisere sitt potensial gjennom utdanning. Ulikheter i utdanning kan skyldes mange forhold, som for eksempel elevens kjønn, sosioøkonomiske familiebakgrunn, eller skolekvali...

Tildelt: kr 155,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2033

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Researching platform use in families: an international methods workshop

This project aims to organize an international workshop in Oslo that brings together two unique and innovative initiatives targeting a new and evolving field of research – on family life in the digital age. One a the European project, led by Professor Ola Erstad (UiO) called ‘Platforming Families...

Tildelt: kr 0,14 mill.

Prosjektperiode: 2023-2023

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

SUKIP og Kompetanseløftet. Partnerskapssamarbeid mellom UH-sektor, Statped og kommuner om utvikling av kompetanse for inkluderende praksis.

Det arrangeres et fagseminar der erfaringer og innsikt fra prosjektet Samarbeid om utvikling av kompetanse for inkluderende praksis (SUKIP) blir delt og koplet til aktuelle problemstillinger knyttet til igangsatt samarbeid mellom kommuner, UH-sektor og Statped innenfor den nye nasjonale strategie...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2023-2023

Sted: Vestland

FORNY20-FORNY2020

UiT Norges arktiske universitet- tidligfase teknologioverføring 2023-2024

UiT Norges arktiske universitet (UiT) har fra etableringen på 70-tallet bidratt til forskningsbasert innovasjon og kommersialisering. I starten særlig innen utnyttelse av marint "restavfall" og senere innen fagområder som marin bioteknologi, datateknologi, enzymteknologi, rom-jord teknologi, biop...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku - Tromssa ja Finmarkku

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Be-Prox. An effectiveness study of a bullying intervention in Norwegian kindergartens.

Bullying can destroy lives. Approximately 40,000 children are bullied in Norwegian primary schools yearly. We know that these negative acts start already in kindergarten. In this project, we will examine how an anti-bullying intervention contributes to prevent and handle bullying in Norwegian kin...

Tildelt: kr 20,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Vestland

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

Publiesringsfond

Publiseringsfondet ble opprettet som et ettårs pilotprosjekt høsten 2014. Fondets størrelse var i begynnelsen 150 000, og er nå økt til 2 000 000 i tillegg til Stim-OA. Totalt ble det utbetalt 2 270 000 i 2021, en økning på 670 000 fra året før. Det totale antallet innvilgede søknader steg fra 89...

Tildelt: kr 0,38 mill.

Prosjektperiode: 2022-2022

Sted: Vestland

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

Støtte til åpen publisering for regnskapsåret 2021

Det søkes om å få dekket kostnader til artikkelavgifter ved åpen publisering (Open Access) for 3 publiseringer i 2021. Tilsammen var kostnadene for DMMH 46.890. Det søkes om å få dekke 50% av dette, tilsammen kr. 23.445.

Tildelt: kr 11 000

Prosjektperiode: 2022-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Skolens forebyggende arbeid mot vold i nære relasjoner. Et kvalitativt forskningsprosjekt.

Forskningsprosjektet har som mål å få innsikt i hvordan lærere og helsesykepleiere i ungdomsskoler kan bidra til å forebygge vold i nære relasjoner, herunder ulike former for vold som kan skje i familien mellom voksne, og mellom voksne og barn. Først skal prosjektet undersøke responser og tilnær...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Inconsistencies in grading, is co-grading the answer?

Å sikre høy kvalitet i karaktersettingen er en viktig del av høyere utdanning. For å sikre høy grad av tillit til systemet må studenter, beslutningstakere og fremtidige arbeidsgivere være trygge på at karakterene i tilstrekkelig grad reflekterer studentenes kvalifikasjoner og kompetansenivå. Vari...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Viken

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Utvikling av språk- og fagkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen

Tidligere forskning har pekt på utilstrekkelige norskspråklige ferdigheter som ett av flere hindre for sysselsetting av innvandrergrupper. Formell kompetanse, for eksempel i form av fagbrev, har vist seg å gi mer varig tilknytning til arbeidslivet og bedre integrering. Dette doktorgradsprosjekt...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Viken

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Inkluderande praksis i klasserommet

I dette doktorgradsprosjektet ønskjer ein å undersøka det profesjonelle læringsfellesskapet til lærarane og korleis ein arbeidar og underviser for å oppnå inkluderande praksis i klasserommet. Inkluderande praksis vil i prosjektet bli forstått slik at alle elevar skal oppleva deltaking og kjenna...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Kommunal tverrfagleg praksis for betre medverknad og samhandling med born og unge - Offentleg ph.d.

Phd’n er ein del av prosjektet Berekraft i Sogn som i sin heilskap skal styrke samspelet mellom utdanning, samfunn og arbeidsliv gjennom tverrfagleg samarbeid, medverknad og samskaping. Den offenlege Phd’en skal særleg utvikle kunnskap om korleis tverrfagleg medverknad og samhandling med born og...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Vestland

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Supporting teachers’ enactment of classroom practices critical to students’ learning engagement

Tverrfaglig forskning på engasjerende læringsmiljø Det er kjent at å være engasjert i undervisningen er viktig for trivsel og god læring, men i løpet av barne- og ungdomsskolen dabber elevenes engasjement av. Problemet med dalende elevengasjement en stor utfordring for skoler og utdanningsmyndig...

Tildelt: kr 6,2 mill.

Prosjektperiode: 2022-2028

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Livsmestring på ungdomstrinnet. En sammenligning av utdanning og kompetanse fra ulike perspektiv.

Doktorgradsprosjektet har som hovedmål å utvikle kunnskap om læreres implementering av den nye læreplanen, LK20. Da den nye læreplanen ble tatt i bruk på norske skoler fikk lærere en ny begrepsbank til bruk i undervisningen. Prosjektet vil i størst grad undersøke innføringen av livsmestring i fa...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Oslo

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Move-play-explore in early childhood education

Tidleg innsats er viktig for å fremme sosial likskap, barn sine framtidige moglegheiter og eit berekraftig samfunn. “Skulifisering” av barnehagen og auka grad av inaktivitet hjå barn er to uheldige trendar som ikkje er til det beste for barna. I MoveEarly vil me gjennomføre tverrfagleg intervensj...

Tildelt: kr 12,5 mill.

Prosjektperiode: 2022-2027

Sted: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Learning Conversations as Assessment in the subject English

Prosjektet utforsker hvordan lærere bruker fagsamtaler som vurdering av norske ungdomsskoleelevers kompetanse i engelsk. Hovedmålet med prosjektet er å bidra med økt kunnskap om fagsamtaler som en dynamisk vurderingsmetode i kartlegging av engelskkunnskaper. Med fagsamtaler forstås utvidede elevs...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Innlandet

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Reading instructions for children with intellectual disabilities who use augmentative and alternative communication.

En av hovedårsakene til at elever med intellektuelle funksjonsnedsettelser ikke får mulighet til å delta i leseopplæring eller tilegne seg leseferdigheter er ofte mangel på evidensbaserte leseprogram som er tilpasset deres behov. De fleste leseprogrammer er utviklet for barn som kan benytte sitt ...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Viken

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Norwegian Research School for Early Childhood Education (NORCHILD)

Som et svar på utfordringen med å forbedre kvalitet og skape kontinuerlig faglig utvikling i barnehagesektoren, tilbyr NORBARN et opplæringsprogram på ph. d. nivå i verdensklasse innen tidlig barndoms- og utdanningsforskning. NORBARN øker dermed kvaliteten på både doktorgradsutdanninger, på barne...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Vestland

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Implementering av utforskende matematikkundervisning i videregående skole

Prosjektet ønsker å lage en modell for utforskende matematikkundervisning i videregående skole. I den nye læreplanen som følge av Kunnskapsløftet 2020 (Fagfornyelsen) brukes begreper som problemløsing, utforskning, kritisk tenkning og matematisk kommunikasjon. I Fagfornyelsen er det lagt stor v...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2022-2022

Sted: Oslo

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

PROFRES 2.0: The Interdisciplinary, Interprofessional and Practice-Near Research School - Shaping Future Welfare

PROFRES 2.0 er en nasjonal forskerskole for praksisnær forskning innenfor tre sentrale felt i velferdsstaten: helse, velferd og utdanning. Vi rekrutterer inntil 60 ph.d.-kandidater fra et nettverk bestående av åtte høyere utdannings-institusjoner i Norge. Forskerskolen tilbyr kandidatene en sosia...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Rogaland