0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning across boundaries in elderly care (LABCare): Enabling expansive learning in and across vocational education and workplace practices

LABCare er et forskningsprosjekt som skal bidra med kunnskap om hvordan kompetansen til helsefagarbeidere som jobber i eldreomsorgen kan styrkes gjennom gode læringsmiljø i og mellom utdanninger og kommuner. Helsefagarbeidere er en yrkesgruppe som utgjør nøkkelpersonell i omsorgen for eldre, men ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Nordland - Nordlánnda

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

TASTE Didactics - Food and Critical Thinking

Dette fireårige prosjektet, SMAK [TASTE] er et forskningssamarbeid mellom HVL, Bergen og DPU, Aarhus Universitet, København. SMAK har som mål å endre skole- og barnehagebarns evne til å ta informerte og reflekterte matvalg. Matopplæringsaktiviteter i den vestlige verden har nesten utelukkende fok...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Why do educational difficulties run in families? Genetically sensitive observational and intervention research on home learning environment

Dysleksi, dyskalkuli og ADHD er de mest vanlige vanskene hos barn. Å ha dysleksi innebærer å streve med rask og nøyaktig lesing, de som har dyskalkuli strever med aritmetikk og matematikk, mens de som har ADHD har oppmerksomhetsvansker og hyperaktivitet. Barn som har slike vansker får ofte dår...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2029

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Tomorrow’s inequalities in the making: Processes of life chance differentiation within and outside of education (LIFECHANCES)

The wider processes that shape young people’s life chances are still poorly understood in the Norwegian context. From a societal perspective, it is crucial to understand how, when and why differentiations of life paths become inequalities in life chances and what role educational institutions and...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Transloyalties in Citizenship Education

På skolen lærer man om det å være en medborger. Hvordan foregikk undervisning i medborgerskap i historietimene i Norge etter andre verdenskrig? I Sør-Afrika etter apartheid? På Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden? Og hvordan kan man undervise i medborgerskap i dag, når mange av elevene i kl...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Child-cultures; landscapes for play and exploration Barnekulturer; landskap for lek og utforskning

Barnekultur-konferansens relevans underbygges med den økende interessen for tverrfaglige og transfaglige tilnærminger til barns lek og utforskning. Behovet for kreative og nytenkende løsninger på problemer den etablerte tenkemåten ikke har klart å løse - for eksempel mer bærekraftig forvaltning a...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

PlatFAMs: Platforming Families – tracing digital transformations in everyday life across generations

The goal of the PlatFAMs project is to understand the digital lives of families. We will do this by tracing the activities and practices of families interacting with online platforms across Europe and explore how different generations – grandparents, parents and children in each family – use digi...

Tildelt: kr 4,7 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Nasjonalt nettverk for lærerstipendiater finansiert av Offentlig sektor-ph.d-ordningen (heretter NATPRONET)

NATPRONET er et innovativt forskningssamfunn med formål om å understøtte faglighet, tilhørighet og identitet for lærerstipendiater tatt opp gjennom Offentlig sektor ph.d.-ordningen (OFFPHD), og understøtte deres rolle i radikal endring og innovasjon i utdanningssektor. NATPRONET sikrer bærekraft ...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

WRITE TO ME - A teacher and student based platform for creative writing

Norskfaget i skolen er ifølge læreplanen også et kunstfag. Norskfaget skal gi elevene litterære opplevelser, og mulighet til å uttrykke seg kreativt og skapende. I tillegg slår vurderingsforskriften fast at vurderingen i fag også skal fremme lærelyst. Disse signalene fra læreplanen og vurderings...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Agder

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MEMOROBIA: Memorialisation of Romani enslavement in territories of contemporary Romania

De færreste av oss kjenner til at i over 500 år – fra 1300-tallet til 1850-tallet - ble romer holdt som slaver i områder som i dag er en del av Romania. På Rumensk kalles slaveri Robia: romer ble behandlet som en vare som kunne kjøpes og selges, og slaveeierne sto fritt til å straffe menneskene d...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Cross-linguistic influence in multilingual acquisition

Flerspråklighet er svært utbredt, og Europakommisjonen har som mål at alle europeere skal beherske to språk i tillegg til morsmålet. I dag er det veldig vanlig å ha lært engelsk i tillegg til morsmålet sitt, men det er også nyttig, og ofte helt nødvendig, å beherske flere språk. CLIMA undersøk...

Tildelt: kr 11,6 mill.

Prosjektperiode: 2021-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Policy capacity of interest groups

Interesseorganisasjoner representerer forskjellige grupper – arbeidstakere, profesjoner, brukere, leverandører av offentlig tjenester – som har interesse i hvordan offentlig sektor fungerer og hva slags politikk som blir utviklet. Det forventes at disse organisasjonene bidrar til offentlig politi...

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Maker-Centered Learning: cultivating creativity in tomorrow’s schools

Barna våre lever i en stadig mer kompleks verden og står overfor enorme kulturelle, samfunnsmessige og miljømessige utfordringer. For å hjelpe dem trenger skolene en utdanningspraksis som støtter det 21. århundrets kompetansekrav, som kreativ problemløsning, samarbeidsevner, teknologi- og program...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Viken

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better equipped for school: Identifying children who needs extra language support in preschool

Forskningsprosjektet “Bedre rustet” har som mål å hjelpe barnehagelærere med å identifisere barn som kan ha utbytte av ekstra støtte til språkutviklingen. Noen barn strever med språkforståelse allerede i barnehagealder og dette kan få negative konsekvenser for videre utvikling dersom det ikke opp...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teamwork analytics for training collaborative problem solving in professional higher education

Problemløsning i samarbeid med andre og effektivt teamarbeid er viktige kompetanser i et utdannings-og arbeidsliv i stadig endring. Et sentralt spørsmål er hvordan utdanning og etterutdanning kan bidra til å forberede og videreutvikle lærende til slike arbeidsformer. I TeamLearn prosjektet vil v...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The Choice Architecture of Admission to Education (ArcEd)

Utdanningssystemer streber etter å være rettferdige og inkluderende slik at hver enkelt kan nå sitt utdanningspotensial uavhengig av bakgrunn. Europa har imidlertid opplevd en rask økning i økonomisk ulikheten det siste tiåret, og utdanningsulikhet er en viktig bidragsyter. Finnes det utdanningsp...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

School absence in Norwegian primary schools – institutional understandings and responses (SCANSchoolAbsence)

Alle barn har rett til tilpasset opplæring i et inkluderende miljø. Imidlertid representerer det økende problemet med skolefravær i grunnskolen en stor trussel mot å nå målet om inkluderende utdanning. Selv om skolefravær og frafall fra videregående opplæring har fått mye oppmerksomhet de siste 1...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Nordland - Nordlánnda

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Educating for the unforseen

Alle typer hendelser vil ha noe uforutsett i seg. Det kan få konsekvenser for deg og meg, de som håndterer slike hendelser og for samfunnet generelt (eks. pandemier, terror, økonomiske kriser og naturkatastrofer). Vårt hovedspørsmål er derfor: Hvordan kan vi forberede oss best mulig for det uforu...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Academic Hospitality in Interdisciplinary Education

Mens vi gjennom de siste femti år har fått en økende forståelse av behov for tverrfaglige tilnærminger i utdanning, forskning og arbeid for å løse samfunnsutfordringer, for eksempel klimaendringer, pandemier og økende sosial ulikhet. Likevel rapporterer forskning at de som driver samarbeid om tve...

Tildelt: kr 11,6 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

DiCoTe: Increasing professional Digital Competence in ECTE with focus on enriching and supporting children’s play with coding toys

Prosjektet har som hovedmål å øke norske barnehagelærerstudenter og barnehagelærerutdanneres profesjonelle digitale kompetanse ved å utvikle ressurser til barnehagelærerutdanningene og implementere disse ressursene i alle institusjoner som tilbyr slik utdanning i Norge. Disse ressursene skal utvi...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Sustainable design in kindergarten sector through ‘Exploration and Pedagogical Innovation Laboratory’ [EX-PED-LAB]

EX-PED-LAB skal vise hvordan bruk av verkstedsmetoden kan skape innovasjon i pedagogisk praksis i barnehage og barnehagelærerutdanning. I våre verksteder bringer vi sammen lærere, ledere og forskere - noen ganger sammen med kunstnere, designere, studenter, barn og familier - for felles utforsking...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MULTIWRITE - Interactions Between First, Second and Third Languages

Elever i norsk skole skriver mange tekster i språkfagene i løpet av et skoleår. Hvordan påvirkes skrivingen av at elevene har inntil tre språkfag samtidig? Hvordan utvikles elevenes språkferdigheter i språkfagene over tid, og i hvilken grad gir lærere tilbakemeldinger som fremmer læring i og på t...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

READ TO ME – enhancing teachers engaging progress monitoring of struggling readers

Vil styrke leseferdighet og motivasjon for lesing i første klasse Read to me –handlar om å vurdere barns lesing mens de leser engasjerande tekster høyt. Leseferdigheter og motivasjon henger tett sammen. Elever som strever med lesing, kan oppleve nederlagsfølelser og utvikle lav mestringstro. Å ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Quality Development through Participation in ECEC Institutions in Norway

Prosjektet 'Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen' (KUMBA) ledes av Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) og gjennomføres i samarbeid med barnehagekjeden Espira, Levanger kommune, Nord universitet, Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager samt to internasj...

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Artificial Intelligence (AI) for Assessment for Learning (AfL) to Improve Learning and Teaching in 21st Century (AI4AfL)

Målet med prosjektet Kunstig intelligens (KI) for vurdering for læring (VfL) for å styrke læring og undervisning i det 21. århundre (KI4VfL) er å utvikle kunstig intelligens-teknologi som kan analysere elevers tekster og gi semantiske, syntaktiske og sentimentale tilbakemeldinger tilpasset hver e...

Tildelt: kr 11,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Viken

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Simulering som pedagogisk metode i et livslangt læring-perspektiv.

Etter en lang periode med distanse og hjemmekontor for en del av sektoren og økt aktivitet og omlegging av aktiviteter for en annen del av sektoren, vil det være nyttig med en fot i bakken nå. Vi trenger både å se bakover på de erfaringer vi har gjort oss innen utdannings- og i helsesektoren når ...

Tildelt: kr 0,12 mill.

Prosjektperiode: 2021-2022

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Early educational experiences as a foundation for academic success (MoBaEarlyEd)

Betydning av tidlige erfaringer i barnehage og skole for senere utvikling og utdanning Lav utdanning er assosiert med høy dødelighet og dårligere helse. Kunnskap om hvordan vi best kan støtte barns utdanningsløp fra tidlig alder kan derfor ha store folkehelsefordeler. I Norge går 97% av alle barn...

Tildelt: kr 11,6 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Admission Impossible? School Choice in European Cities

Fritt skolevalg kan betraktes som en grunnleggende rettighet for foreldre som ønsker tilgang til den utdanningen som best passer barnas kunnskapsbehov og sosiale ferdigheter. Likevel er det store forskjeller i foreldres grad av selvbestemmelse over barnas utdanningsmuligheter. Foreldre med sterk ...

Tildelt: kr 12,4 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Multilingualism in Transitions

Å lære seg nye språk kan få stor betydning for individers liv både på kort og lang sikt. Formålet i MultiTrans er å undersøke samspillet mellom individuelle språkvalg, språkpolitiske føringer og sosiale kontekster ved å se på hvordan individer begrunner og opplever valgene de tar i utdanningsløpe...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku - Tromssa ja Finmarkku

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Non-formal faith education, the public school, and religious minorities in Norway

FAITHED-prosjektet studerer barn og unge med bakgrunn i religiøse minoriteter i Norge og deres forhold til religionsundervisning i eget trossamfunn og i offentlig skole. Hva karakteriserer trosopplæringen i disse trossamfunnene? Hvordan forstår og forhandler barna og de unge selv forholdet mellom...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Innlandet