0 antall prosjekter

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Regionale konferanser - i Molde og Stavanger: Lærerkvalifisering og kvalitet i grunnskolen

...

Tildelt: kr 0,22 mill.

Prosjektperiode: 2010-2011

Sted: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Utgivelse av 2 bøker innenfor temaene: Ledelse og profesjonsutøvelse, Læring og medvirkning og Vurdering og kvalitet

...

Tildelt: kr 0,47 mill.

Prosjektperiode: 2010-2012

Sted: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

På tversrapport FoU for barnehage, grunnopplæring og lærerutdanning - grunnopplæringsdelen av programmet

...

Tildelt: kr 0,12 mill.

Prosjektperiode: 2010-2012

Sted: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene (NAFOL)

Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL) sitt hovedmål har vært å styrke kvaliteten i alle typer lærerutdanning. NAFOL ønsket å gjøre dette gjennom en målrettet, sterk og langsiktig satsing på organisert forskerutdanning og har samarbeidet med et nasjonalt nettverk av lærerutdanningsinsti...

Tildelt: kr 87,9 mill.

Prosjektperiode: 2010-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Samarbeid nasjonal konferanse i oktober - "Læring og utvikling - mangfold og fellesskap"

...

Tildelt: kr 50 000

Prosjektperiode: 2009-2010

Sted: Innlandet

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Vurdering av PraksisFoU for barnehagen, grunnopplæringen og lærerutdanningen

...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2009-2009

Sted: Oslo

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

KIP - Aksjonsforskning

...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2008-2010

Sted: Akershus

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Midler til utgivelse av vitenskapelige artkler i Tidsskriftet FoU i praksis - april og november 2009

...

Tildelt: kr 0,17 mill.

Prosjektperiode: 2008-2010

Sted: Trøndelag - Trööndelage

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

'Barn med nedsatt funksjonsevne' - praksis og verdier i barnehagen

I dette prosjektet vil vi studere kategorien 'barn med nedsatt funksjonsevne' nærmere i relasjon til personalets praksis og tilknyttede verdier i barnehagen. Det inkluderer en empirisk studie med kortere feltarbeid og intervju i omlag 4 barnehager. Med en tverrfaglig innfallsvinkel vil vi framhe...

Tildelt: kr 2,6 mill.

Prosjektperiode: 2008-2013

Sted: Trøndelag - Trööndelage

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagen - et inkluderende fellesskap

Det som presenteres her er et forskningsprosjekt om den inkluderende barnehagen med regional forankring til det flerkulturelle og flerspråklige Finnmark. De ulike delene av prosjektet dekker aktuelle problemstillinger når det gjelder ulike grupper av barn s oppvekst og læring i barnehager i Finnm...

Tildelt: kr 2,4 mill.

Prosjektperiode: 2008-2012

Sted: Finnmark - Finnmárku - Finmarkku

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagens arbeid for inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne i et profesjonsperspektiv

Prosjektets hensikt er å få fram kunnskap om grunnlag for å arbeide for inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen i et profesjonsperspektiv. Prosjektet vil prøve å besvare den overordnete problemstillingen : Hvilke forhold skaper grunnla g for barnehagens arbeid for inkludering ...

Tildelt: kr 2,7 mill.

Prosjektperiode: 2008-2012

Sted: Østfold

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Samarbeid for barnets helhetlige utbytte. Barnehagebarn med nedsatt funksjonsevne.

Den overordnede problemstillingen prosjektet søker å belyse er: Hvordan konstrueres og ivaretas samarbeidsrelasjonene i forhold til barn med nedsatt funksjonsevne mellom barnehagen og barnets hjem og mellom barnehagen og det øvrige hjelpeapparatet? For å belyse denne problemstillingen vil vi ...

Tildelt: kr 2,1 mill.

Prosjektperiode: 2008-2010

Sted: Agder

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Digitale objekts plass i barns sosiale og språklige danning i barnehagen

Det er stor interesse for å ta i bruk digitale verktøy i barnehagen, og IKT er formelt i introdusert overfor barnehagen blant anna gjennom ulike formuleringar i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Dette tross det faktum at det finns lite nors k forsking på området. Slik vi ser det e...

Tildelt: kr 5,6 mill.

Prosjektperiode: 2008-2011

Sted: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Veien inn i skriftspråket for barn med hørselshemming. Muligheter for læring gjennom samhandling i barnehage og skole.

Prosjektet har som hovedmål å frambringe kunnskap om sammenhengen mellom læringsmiljø og det hørselshemmede barnets vei inn i skriftspråket, slik at denne kunnskapen kan tilføres lærerutdanningene. De fleste hørselshemmede barn går i dag i vanlige barneha ger og skoler. Prosjektet har et design s...

Tildelt: kr 2,4 mill.

Prosjektperiode: 2008-2013

Sted: Oslo

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Styringsutfordringer, organisasjon og ledelse i barnehagesektoren

Prosjektet retter oppmerksomheten mot utfordringer knyttet til styring, ledelse og organisering i et barnehagefelt i vekst og omdanning. Politisering og ekspansjon skjer samtidig med økt mangfold i organisering og eierstruktur og endringer i styringsambis joner og innhold. Overordnet problemstill...

Tildelt: kr 6,1 mill.

Prosjektperiode: 2008-2010

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Meistring av førskulelærarrolla i eit arbeidsfelt med lekmannspreg.

Full barnehagedekning er ikkje berre eit spørsmål om å tilby barnehageplass til alle som ønskjer det. Det handlar også om å sikre barnehagane tilgang på motivert og kvalifisert personell. Førskulelærarane er sentrale i denne samanhengen, men det er også a ssistentane, som er i fleirtal blant dei ...

Tildelt: kr 7,3 mill.

Prosjektperiode: 2008-2014

Sted: Møre og Romsdal

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagens møte med barn og familier som opplever samlivsbrudd

Et stort antall norske barn i barnehagealder opplever hvert år at deres foreldre skiller lag. Vi vet fra nasjonal og internasjonal forskning at samlivsbrudd utgjør en risiko for barnets utvikling og tilpasning. I FoU-prosjektet som foreslås her ønsker vi å rette særlig fokus på barnehagens muligh...

Tildelt: kr 3,8 mill.

Prosjektperiode: 2008-2012

Sted: Rogaland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagen i endring. Inkludering i praksis

Norsk senter for barneforskning. NTNU (NOSEB) har i samarbeid med Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) etablert en tverrfaglig forskergruppe som skal framskaffe og formidle forskningsbasert og praksisnær kunnskap om barnehagen som en integrerende samfunnsin stitusjon og inkludering i praksis. Med f...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2008-2011

Sted: Trøndelag - Trööndelage

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Engasjement som faglig koordinator - PraksisFoU

...

Tildelt: kr 0,89 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Oslo

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Refleksjonsbaserte lærarmapper som reiskap for utvikling av vurderingskompetanse

Prosjektet fokuserer på korleis og i kva grad refleksjonsbaserte digitale mapper kan styrkje lærarane og lærarstudentane sin vurderingskompetanse. Prosjektet er både knytt til allmennlærarutdanninga ved HSH og til ein skuleutviklingsprosess på to Stord-s kular der målet er å betre læringsvilkåra...

Tildelt: kr 5,1 mill.

Prosjektperiode: 2007-2010

Sted: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagen som kunnskaps og læringsinstitusjon. Barns språk som grunnleggende ferdighet: Barns læring om språk og gjennom språk

I dette prosjektet skal vi studere barns læring om språk og barns læring gjennom språk i språklig interaksjoner med voksne i barnehagen. Utgangspunktet er forskning som viser at barn lærer om språk når de aktivt bruker språk. Og de lærer om ulike fag og t ema i språklige interaksjoner med andre. ...

Tildelt: kr 5,1 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Vestfold

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barns medvirkning i et relasjonelt perspektiv - fokus på de yngste i barnehagen

Prosjektet er et samarbeid mellom Høgskolene i Agder, Østfold, Troms, Oslo og Universitetet i Stavanger, og et utvalg barnehager knyttet til førskolelærerutdanninger. I nært samarbeid med praksisfeltet og gjennom et eksplorerende design vil ulike dimensjo ner og situasjoner som belyser barns medv...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Den flerkulturelle barnehagen i rurale strøk

I en surveyundersøkelse gjennomført i barnehager i sju fylker høsten 2009 er det lagt særlig vekt på å kartlegge profesjonsutøveres arbeid med minoritetsspråklige barn og deres familier, og en del kontekstuelle forhold for pedagogisk virksomhet, f.eks. hv ilke språk som er representert, hvordan b...

Tildelt: kr 5,5 mill.

Prosjektperiode: 2007-2014

Sted: Innlandet

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

LÆRINGSSAMTALEN I MATEMATIKKFAGETS PRAKSIS

Prosjektet er knyttet til matematikkstudenters praksisopplæring i Fjell kommune. Skolene samarbeider med lokalmiljø og næringsliv ved å inngå langsiktige partnerskapsavtaler med lokale bedrifter og organisasjoner. Innholdsmessig og pedagogisk blir skoleu tviklingsprosjektets undervisningsform be...

Tildelt: kr 4,1 mill.

Prosjektperiode: 2007-2012

Sted: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Elever som forskere i naturfag

Prosjektet Elever som forskere i naturfag (ElevForsk) vil analysere og utvikle hvordan elevene kan bli forskende i sin læring i naturfag. Prosjektet vil ta tak i utfordringer i Kunnskapsløftet knyttet til de to nye hovedmomentene Forskerspiren og Grunnl eggende ferdigheter . ElevForsk skal utfo...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2007-2012

Sted: Akershus

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

SKRIVING SOM GRUNNLEGGENDE FERDIGHET OG UTFORDRING. Barns og unges vei til ulike fag gjennom skolens skrivekulturer

I den nye læreplanen for det 13-årige skoleløpet, Kunnskapsløftet, legges det vekt på utvikling av skriving som en grunnleggende ferdighet i alle fag. Det betyr at alle lærere trenger mer kunnskap om skriving for ulike formål og i ulike fag, ikke bare nor skfaget. I dette prosjektet ønsker vi å s...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2007-2010

Sted: Ukjent Fylke

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Barnehagen som danningsarena

Barnehagen som danningsarena Dette forskningsprosjektet studerer og utvikler barnehagens praksis for på denne måten å kunne forstå barns vilkår for danning generelt og marginaliserte barns vilkår spesielt. Innholdet i barnehagen skal studeres ved bruk av ulike metoder for å få en bred forståelse ...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2007-2009

Sted: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Tilpasset opplæring, spesialundervisning og grunnleggende ferdigheter knyttet til innføring av Kunnskapsløftet.

Prosjektet ønsker å videreutvikle et allerede etablert samarbeid i regionen/fylket om FoU-virksomhet knyttet til praksisfeltet. De systemrettete forholdene skulle ligge til rette for å videreutvikle det samarbeidet som allerede eksisterer mellom partnerne , men det aldri tidligere har vært arbeid...

Tildelt: kr 2,5 mill.

Prosjektperiode: 2007-2012

Sted: Finnmark - Finnmárku - Finmarkku

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Bruk av digitale verktøy. Eleven som aktiv kunnskapsprodusent

Hensikten med prosjektet er å studere sammenhengen mellom elevenes digitale kompetanse og læring på grunnskolens ungdomstrinn. Vi vil prøve ut ulike måter å arbeide med digitale verktøy i fagene og forsøke å måle hvilke effekter disse arbeidsmåtene kan ha på elevenes læringsutbytte. En grunnlegg...

Tildelt: kr 3,1 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Innlandet

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Likestilling og kjønnsroller - med virkemidler fra teater, kunst og håndverk

I førskolelærerutdanningen er kunst og håndverk og teater både obligatorisk fag og fordypningsfag som en del av grunnutdanningen. Fagene er knyttet til praksis, men det kan være vanskelig for studentene å se sammenhengen mellom faget i utdanningen og utøv else i praksis. Et praksisrettet prosjekt...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2007-2007

Sted: Agder