Tilbake til søkeresultatene

IMER-Innvandring/intern. migr/etn. relasj

Forholdet mellom kulturbestemte opplæringsmål og interne mentale prosesser, med særlig vekt på minoritetselevers læreforutsetninger

Tildelt: kr 0,27 mill.

Prosjektet tar utgangspunkt i hvilke faglige mål samfunnet har formulert for opplæringa i grunnskolen, beskriver deres relasjon til elevforutsetninger på ulike alderstrinn allment, og til minoritetselevers forutsetninger spesielt. For å analysere denne re lasjonen med tanke på tilpasset opplæring, nytter prosjektet hovedbegreper og tilnærmingsmåte fra Lev S. Vygotskys arbeider. Prosjektet tar sikte på å vise hvordan disse begrepene kan utnyttes av læreren til å identifisere elevers læreforutsetninger på ul ike alderstrinn og til å legge til rette fruktbar opplæring. Prosjektet tar videre sikte på å videreutvikle disse begrepene substansielt, og operasjonalisere dem, slik at de skal kunne tas i bruk i skolen. Videreutvikling og operasjonalisering av begrepen e som hovedmål innebærer nærmere bestemt å etablere ei teoretisk ramme og begrepsmessige redskaper som læreren (skolen) kan nytte for å identifisere og avgrense elevers nærmeste utviklingssone på ulike utviklingstrinn, både individuelt i opplæringssituasj onen og generelt i planleggingssituasjonen. I tillegg er det formulert fire delmål. Prosjektet er planlagt som en teoretisk analyse basert på litteratur, både Vygotskys originalbidrag, bidrag som bygger videre på Vygotskys tenkning, nyere utviklingspsykol ogisk litteratur om kognitiv utvikling og språkutvikling og nyere lingvistisk litteratur, inkludert tospråklighetsforskning. Metoden innebærer å ta utgangspunkt i faglige krav i læreplanen, og identifisere hvilke mentale prosesser disse målene forutsetter . Analysen starter på ungdomstrinnet og i ungdomsalderen, og arbeider seg via mellomtrinet til begynnertrinnet.

Budsjettformål:

IMER-Innvandring/intern. migr/etn. relasj

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet