Tilbake til søkeresultatene

SIP-Strategiske instituttprogram

Verdiskaping i norsk sjømatindustri

Tildelt: kr 10,6 mill.

Hovedmålet med dette programmet er å utvikle kunnskap om hvordan næringens omgivelser (markedsstrukturer) påvirker og nedfelles i bedriftens strategier for markedsorientering, produktutvikling, produksjon og lønnsomhet. Dette målet nås gjennom samarbeid m ellom Senter for økonomi og marked ved Fiskeriforskning og Senter for fiskeriøkonomived NHH/SNF. Fiskeriforskningens delmål er: <.zeta.> utvikle kunnskap om markedsmessige forutsetninger for økt verdiskaping gjennom markedsorientering, produktutvikling, merkestrategier og bedriftsinterne strategiske tilpasninger. For å nå dette delmålet, er fire delprosjekter identifisert: Fiskeriforskning har valgt å organisere sin del av prosjektet i fire delprosjekter. 1. Merkestrategier for å møte nye forbrukerkrav. 2. Forbrukerpreferanser for sjømat i Norge. ier for å møte nye forbrukerkrav. 3. Markedsorientering for økt verdiskaping i fiskerinæringen 4. Strategiutviklingsprosesser i fiskeindustribedrifter. inæringen NHH/SNFs delmål er: <.zeta.> utvikle kunnskap om strukturene i markedene, næringens organisering i forhold til disse og barrierer for strukturelle endringer. For å nå dette delmålet er følgende områder prioritert: 1. Market structure and market boundaries. åder prioritert: 2. The seafood value chain: Organisation, regulation and product differentitation 3. Trade Policy and trade barriers. ferentitation Innenfor programmet vil det arbeides med en rekke konkrete problemstillinger som bidrar til å styrke instituttenes kompetansebaser.

Budsjettformål:

SIP-Strategiske instituttprogram

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet