Tilbake til søkeresultatene

HUM-Fagkomiteen for humaniora

Musikalsk futurisme i Russland: Et tverrfaglig perspektiv på Nikolaj Roslavets, komponist og "klangorganisator"

Tildelt: kr 1,3 mill.

Prosjektnummer:

140544

Prosjektperiode:

2001 - 2004

Midlene er mottatt fra:

Bakgrunnen for dette prosjektet er en sterk og vedvarende interesse for den rike kulturoppblomstring i Russland på begynnelsen av 1900-tallet. Denne interessen førte til en hovedfagsavhandling med temaet Aleksander Skrjabin i lys av russisk symbolisme< /i> (Oslo 1996). Temaet for dette prosjektet er på flere måter en fortsettelse dette, idet prosjektet retter seg mot tiåret etter symbolismen, den russiske futurisme. Som en strømning innen "russisk avantgarde" var den russiske futurisme en sammensatt og i enhver forstand fargerik bevegelse som hadde sin "blomstringsperiode" ca. 1910-18, særlig innen diktning og billedkunst. Et hovedmål i undersøkelsen er å vise på hvilke premisser også musikken inngikk i russisk futurismes spekter av kunstneriske uttryk ksformer, og hvordan denne bevegelsens estetiske holdninger kom til uttrykk i klingende toner. For å belyse dette tar prosjektet utgangspunkt i musikk av den særpregede modernisten Nikolaj Roslavets (1881-1944). Det vil særlig vektlegges musikk fra period en omkring 1913-20, da han etablerte sin modernistiske og særpregede "syntetakkord-teknikk". Den vitenskapelige litteratur fra "Roslavets-renessansen" de to siste tiår er vesentlig avanalytisk karakter, noe denne musikken med sin systembyggende tendens k lart innbyr til. Denne undersøkelsen har som mål å bidra til forståelsen av Roslavets' musikk ved å drøfte den i en videre estetisk kontekst innen rammene av russisk futurisme.

Budsjettformål:

HUM-Fagkomiteen for humaniora

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet