Tilbake til søkeresultatene

MAT-Næringsmidler

Tillit til mat 2002

Tildelt: kr 2,0 mill.

Forbrukertillit til mat har vært et viktig tema over hele Europa de siste årene. Det er imidlertid stor variasjon i tillitsnivå og tillitsrelasjoner både mellom land og innen land. Sammenlignet med forbrukere i andre land, har norske forbrukere høy tillit til maten og høy tillit til de nasjonale myndighetenes kontroll av mat, men relativt liten tillit til markedsaktørene. Dette prosjektet søker å utdype og finne forklaringer på dette gjennom i) kvalitative intervjuer med forbrukere ii) kvalitative intervj uer med markedsaktører, samt iii) kvantitative, komparative, analyser basert på eksisterende datamateriale som inneholder data om forbrukeres tillit til mat i Norge, Belgia, England, Russland og Danmark. Generaliserbarheten av funn fra de kvalitative int ervjuene testes avslutningsvis gjennom å stille en del spørsmål i omnibus. Hovedproblemstillingene er : ? Hvorfor har norske forbrukere så stor tillit til det offentlige og så liten tillit til markedet? ? H vor plasserer forbrukere i Norge sin tillit til mat? til markedet? ? Hvordan vurderer henholdsvis representanter for forbrukere og næringsliv ansvarsfordelingen mellom det offentlige og næringsliv i arbeidet med å sikre at maten som produseres og o msettes i Norge skal være helsemessig sikker? ? Hvilke tillits-fremmede strategier benytter næringslivet? ? Hvordan kan næringslivet vinne forbrukernes tillit?

Budsjettformål:

MAT-Næringsmidler

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet