Tilbake til søkeresultatene

MATPROG-Matprogrammet: Norsk mat fra sjø og land

Hvordan vil regionalt produserte nisjeprodukter mottas av forbrukerne?

Tildelt: kr 1,9 mill.

Forutsatt at dagens norske landbrukspolitikk med fokus på kvalitet og effektivitet videreføres i årene fremover, vil matvareprodusenter i mange norske regioner stå overfor betydelige omstillingsutfordringer. Skal disse kunne styre i forhold til de nye utf ordringene trenger de kunnskap om hvordan konsumentenes oppfatter ulike produkter (f.eks med hensyn til kvalitet) på et nivå som er praktisk håndterbart for dem. Den styringsinformasjonene man får fra spørreskjemaundersøkelser, enten de er generelle opini onsundersøkelser eller mer rettede markedsundersøkelser, er antakelig ikke lett overførbar til en kompleks markedssituasjon. Fra anerkjente studier i psykologi og beslutningsatferd vet vi at folks oppfatning av en markedssituasjon og de produktene som er der bestemmes av deres kunnskap og holdninger. Det er viktig for matvareprodusenter å ha kjennskap til konsumentenes oppfatning slik at man vet hvilke faktorer som spiller inn ved introduksjon av nye og kanskje vage eller uortodokse produkter slik som struts, røye og urter. I denne studien vil vi derfor se på hvordan vurderingssettet, som er en viktig kunnskapsfaktor, og holdninger til mat påvirker oppfatningen av ett nytt produkt.

Budsjettformål:

MATPROG-Matprogrammet: Norsk mat fra sjø og land

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet