Tilbake til søkeresultatene

SIP-Strategiske instituttprogram

Matematikkdidaktikk. Videreføring av prosjekt 132898/V10.

Tildelt: kr 1,6 mill.

Telemarksforsking-Notodden ønsker å videreføre det eksisterende instituttprogrammet i matematikkdidaktikk med tanke på å styrke instituttets kompetanse både i bredde og dybde på dette området. Planlagte virkemidler er: - Tilsetting av en ny doktorgradsst ipendiater i matematikkdidaktikk. - Videreutvikling av vårt internasjonale forskernettverk på området. Tematisk ønsker vi å fokusere på innhold og arbeidsmåter i matematikkundervisningen. Vi ønsker å gjennomføre en kritisk vurdering av faginnholdet ved en komparativ studie av læreplaner i matematikk fra ulike land og sammenholde dette med en historisk utvikling i norske lærerplaner i faget. I analysen vil vi legge vekt på planenes forhold til grunnleggende oppfatninger av matematikk som vitenskap, kont emporære fagdidaktiske teorier og noen nyere trekk i samfunnsutviklingen. Nasjonalt omfatter studien også innhold og arbeidsmåter i undervisningen i matematikkfaget, spesifikt knyttet til forholdet til "hverdagsmatematikk" i ungdomsskolen og første klasse i videregående skole. For å belyse valg av innhold og arbeidsmåter på skolenivå omfatter undersøkelsen kartlegging av lærernes holdninger til matematikk og deres syn på læring og undervisning. Studien vil omfatte intervju med lærere og elever, og observa sjon av skole- og klasseromspraksis. De ulike delene i undersøkelsen vil gi innsikt i lærernes syn på matematikk, læring og undervisning og klasseromspraksis og arbeidsmåter.

Budsjettformål:

SIP-Strategiske instituttprogram

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet