Prosjektet vil drive systematisk vedlikehold, validering og utbygging av et eksisterende modellsystem for integrert arealbruks- og transportplanlegging, RETRO/lMREL, samt vurdere andre modellverktøy med sikte på å prøve ut flere av dem. Prosjektet vil ogs å utvikle ulike optimeringsalgoritmer som kan anvendes på slike modellsystemer, og prøve dem ut i konkrete analyser av transport- og arealbruksstrategier. Hovedsiktemålet er utvikling av modeller og modellsystemer som er enkle, raske å kjøre, konsistente og med klar økonomisk tolkning, og som derfor egner seg for økonomiske analyser på strategisk nivå. På dette grunnlag vil prosjektet angripe uløste metodeproblemer som for eksempel:
- brukernytteberegning i modellsystemer med tilpasning av både bilho ld og lokalisering
- videreutvikling av metodene for å ta hensyn til usikkerhet og opsjonsverdier i forhold til anbefalingene i Finansdepartementets rundskriv R 14-99
- samfunnsøkonomiske virkninger av alternative markedsregimer.
Prosjektet vil o gså delta aktivt i oppbygging og drift av en internettbasert internasjonal kunnskapsdatabase om bytransportpolitiske virkemidler og synergieffekter mellom dem, gjesteforskeropphold ved TØI og drive systematisk opplæring på universitetsnivå av egne medarbe idere.