Tilbake til søkeresultatene

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Historieundervisning og interkulturell læring.

Tildelt: kr 0,59 mill.

Prosjektet omfatter 4 faser: 1. Kort oversikt over sentrale problemstillinger knyttet til interkulturell historisk læring i vest-europeiske samfunn etter ca. 1990. Analyse av synet på interkulturell læring i Læreplan, generell del, for grunnskole, videregående opplæring og voksenopplæring og i fagplanene for historie i L 97 og i Læreplan for videregående opplæring. Eldre historie. Nyere historie. Felles allmennfag. 2. I del 2 av prosjektet vil hovedvekten bli lagt på å drøfte hvordan det legges til rette for interkulturell læring i et utvalg norske lærebøker i historie for grunnskole og videregående skole. 3. Tredje del av prosjektet omfatter observasjon av historieundervisning og intervjuer med lærere ved seks norske sko ler med ulik elevrekruttering. Hovedproblemstillingen i del tre gjelder lærernes syn på hvordan interkulturell historisk læring kan fremmes gjennom det gitte temavalget i lærebøkene som blir brukt, og deres vurdering av hvilket supplerende læremateriell o g hvilke læringsformer som kan bidra til interkulturell historisk læring. 4. I siste del av prosjektet blir alternative retningslinjer for interkulturell historisk læring oppsummert og drøftet med bakgrunn i norske og internasjonale erfaringer.

Budsjettformål:

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet