Tilbake til søkeresultatene

MARKSAM-Marked og samfunn

Teoriutvikling for bedre arealutnyttelse i havbruksnæringen.

Tildelt: kr 1,1 mill.

I havbruksnæringen er den kritiske naturressursen tilgang på egnede lokaliteter. Denne naturressursen er i ferd med å bli et stadig knappere gode, og arealtilgangen er nå trolig den viktigste begrensningen for økt verdiskapning i havbruksnæringen. Tildeli ngen av lokaliteter har så langt skjedd etter prinsippet ”først til mølla”, og har overhodet ikke vært forvaltet som de verdifulle og knappe naturressursen lokalitetene er. Etter mer enn 30 år med havbruk i Norge har skapt en situasjon som kan beskrives som en slags allmenningens tragedie. Mange og ukoordinerte individuelle valg og tilpasninger gjort av oppdretterne har ført til et aggregert kollektivt resultat som sannsynli gvis er svært underoptimalt for næringen som helhet. Om næringen skal nå sine ambisiøse verdiskapingsmål fordres en langt større oppmerksomhet mot arealbruk og arealforvaltning. Ambisjonen i dette prosjektet er gjennom empiriske studier og eksperimentelle spill og utvikle et teoriapparat for å beskrive og analysere arealbruken i et helhetlig perspektiv. slik at man blir bedre i stand til å vurdere hvor godt eller dårlig den havbr uksrelaterte arealutnyttelsen i et gitt kystområde er, samt å gi kunnskapsgrunnlag for eventuelle institusjonelle endringer.

Budsjettformål:

MARKSAM-Marked og samfunn

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet