Tilbake til søkeresultatene

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Developing and sustaining successful school leadership

Tildelt: kr 2,7 mill.

Prosjektet inngår i det internasjonale forskningsprosjektet Successful School Leadership Project hvor forskere fra UK, Canada, USA, Australia, Hong Kong, Danmark, Sverige og Norge deltar. Hensikten har vært å: - Analysere den ledelsespraksis som manifeste rer seg i gode skoler - Utforske oppfatninger om og aspekter ved "godt lederskap" som begrep og praksis på tvers av skoler og land - Sammenligne internasjonale, nasjonale og lokale diskurser om skoleledelse - Identifisere hva som preger norske oppfatninge r i et internasjonalt perspektiv. For å belyse problemstillingene har vi valgt en kvalitativ tilnærming og valgt ut tolv skoler som vi har samhandlet med over et år. Studien har etnografiske trekk ved at vi har observert ulike sider ved skolens virksomhe t, gjennomført dokumentanalyser, og intervjuet ulike parter som alle er deltakere i skolens virksomhet. Ledelse i gode norske skoler varierer fra skole til skole, og i stor grad kan det forstås i lys av kulturelle og historiske forhold. Det er likevel no en felles trekk ved skolene: Ledelse er karakterisert ved utstrakt teamarbeid, og det fokuseres vedvarende på elevens og personalets læringsprosesser. De kjennetegnes også av at det er mange som utøver ledelse. Både formelle ledere, lærere og elever tar l edelsesinitiativ. Ekstern anerkjennelse har vært viktig for skolen utvikling.

Budsjettformål:

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet