Tilbake til søkeresultatene

BIOMOL-Molekylær biovitenskap og bioteknologi

Isolation of a gene involved in developmental dyslexia

Tildelt: kr 2,4 mill.

Dysleksi er definert som spesifikke og betydelige lesevansker som rammer både barn og voksne uten andre nevrologiske skader, med normal intelligens og kognitive evner og med et tilstrekkelig læretilbud. Det er bevis for et betydelig genetisk bidrag til ut vikling av dysleksi, men det er samtidig klart at genetikken vil være kompleks og at flere gener sannsynligvis er involvert. Genetiske områder (loci) som inneholder et gen(er) assosiert med dysleksi er lokalisert til kromosom 1,2,3,6,15 og 18. Prosjektgr uppen har tidligere studert en stor norsk familie der dysleksi nedarves enkeltgen sykdom med dominant arvegang, og lokalisert det assosierte genet til et lite område på kromosom 2 (2p 15-p 16), kalt DYX3. Hovedmålet videre er derfor nå å isolere og karakt erisere det underliggende genet. Denne familien gir en unik mulighet til å nå dette målet. DYX3 består av omtrent 4.3 Mb DNA sekvens og inneholder 17 kjente og antatte gener. Prosjektet vil søke etter mutasjoner i kandidatgener lokalisert i DYX3 i den st ore norske familien som viser kobling til DYX3, og i tillegg inkludere andre familier med dysleksi fra Norge. Videre vil genvariasjoner bli testet for assosiasjon med dysleksi i ytterligere familier fra Storbritannia (89 familier) og USA (119 familier).

Budsjettformål:

BIOMOL-Molekylær biovitenskap og bioteknologi

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet