Tilbake til søkeresultatene

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Digitalisering av fjernsynet- endringer i politikk, marked og tilbud

Tildelt: kr 2,1 mill.

Digitaliseringa av fjernsynet er nå i full gang. Kabel-og satellittnettene digitaliseres, breibåndsselskapene forbereder seg på å overføre fjernsyn over sine nett, og departementet skal lyse ut konsesjon på digitalisering av bakkenettet. Denne digitaliser inga er forventa å gi flere kanaler og åpne for nye og interaktive tjenester. Samtidig reiser det en rekke mediepolitiske utfordringer knytta til å sikre et landsdekkende tilbud, å unngå at konvergens og vertikal integrasjon medfører ny mediekonsentrasjon , samt å videreføre kulturpolitiske målsettinger i et globalisert mediemarked. Prosjektet vil ta for seg digitaliseringen av fjernsynet mens den pågår og vil studere hvordan politikere og myndigheter møter en ny situasjon, hvordan markedsaktørene posisjo nerer seg, samt hva som skjer med folks fjernsynstilbud. Prosjektet vil fokusere på utviklinga i Norge, men vil også trekke inn erfaringer fra andre europeiske land for å sette den norske utviklinga i perspektiv. De viktigste kildene vil være dokumenter, intervjuer, samt elektroniske programguider og kanalenes sendeskjema. Prosjektet er relatert til CCC (The Convergence, Communication & Competence Network) som sender egen søknad.

Budsjettformål:

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet