Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-Maritim virksomhet og offshore operasjoner

Høykapasitet sjøverts logistikksystem for sjømat - Fresh Fish

Tildelt: kr 7,1 mill.

Norsk sjømatindustri eksporterer sjømat til mer enn 170 land men hele 55% av total-verdien på 30,6 mrd. NOK i 2001 gikk til EU; eksporvolumet til EU var i 2001 vel 900 tusen tonn, herav 265 tusen tonn fersk laksefisk og 24 tusen tonn fersk torskefisk. Eks porten av fersk torskefisk er ventet å øke kraftig. Så godt som all fersk-fiskeksport til EU transporteres i dag med lastebil – over 22.000 vogntog/år. Fra politisk hold i Norge og i EU er det fremmet sterke krav om å vri transporten fra vei og over på je rnbane og vann. For at sjømatprodusentene skal benytte et sjøverts transporttilbud må det være konkurransedyktig mht kostnader, frakttid og frekvens. Fra transportøren sin side kreves det forutsigbarhet mht inntektsgrunnlag (lastgrunnlag) og kostnadsnivå. En gjennomf ørbar løsning som kan sikre lastgrunnlag, lønnsomhet for begge parter og frekvens kan kun oppnås gjennom samarbeid mellom sjømatprodusenter. Dette innebærer et samlastbasert logistikksystem med et begrenset antall lastknutepunkt i Norge og helst bare et knutepunkt på kontinentet. En ytterligere bedring av lønnsomhet kan oppnås gjennom å optimalisere logistikkjeden og ved å utnytte/utvikle teknologi som reduserer driftskostnadene. De teknologiske løsningene består i å utvikle energivennlige og middels hur tiggående skip, effektive lasthåndteringssystemer, lette lastbærere og ny fryse- og kjøleteknologi. Den nye teknologien vil redusere investerings- og driftskostnader samtidig som at skipets fraktekapasitet vil øke betraktelig.

Budsjettformål:

MAROFF-Maritim virksomhet og offshore operasjoner

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet