Prosjektet skal ende opp med et forslag til et konsept som innebærer aumtomatisk styring av mindre fiskebåter i halingsfasen. Idag benyttes autopilot som styrer fartøyet etter fastsatt kurs. Posisjon til både fartøy og redskap kan imidlertid variere på gr unn av bølger og strøm, og det er ønskelig å kunne styre båten etter redskapens posisjon i sjøen. Det skal utarbeides kriterier for dynamiske posisjonering av fiskebåter da kravet til nøyaktighet er ikke like strengt for disse som for offshore-anlegg. Et testkonsept som baseres på modifisering av eksisterende utstyr for redskapshåndtering, skal utvikles. Matematiske modeller av fartøy og fiskeredskap implementeres og stimuleres for å evaluere konseptet. Teoretiske resultater benytes for å gjøre eventuelle modifikasjoner på komseptet. Modifisert modell skal til sist bli testet i modelltank for å verifisere teoretiske resultater. Dokumentasjon av konsept, samt resultater fra teoretiske simuleringer og modellforsøk blir gitt ut som en rapport og skal presenteres på en konferanse og/eller i en anerkjent journal.