Tilbake til søkeresultatene

SIP-Strategiske instituttprogram

Nordområdenes territorielle dimensjoner. Videref. etter søknad 177655/V10 og 184690/V10.

Tildelt: kr 5,2 mill.

Gjennom langsiktig forskarutvikling (til og med 2008), gjennomføring av spesifikke empiriske studiar og nettverksbygging nasjonalt og internasjonalt, skal instituttet planmessig og systematisk arbeida for å bli dyktigare innan feltet "verkemiddel i region al utviking". Det generelle utgangspunktet for ISP'et er dei endringane som skjer innan offentleg politikk retta mot regional utvikling i form av ein "regionalisert næringspolitikk" . ISP'et skal gjennom ulike aktivitetar medverka til at tre hovedspørsmål (som alle også har relevans for anvendt regional-og næringspolitikk) blir belyst. Det er: 1. Politisk regimeskifte - kva kjenneteiknar offentlege styresmakter si rolle på ulike nivå i regional næringsutvikling? 2. Politikkens oversettelse - korle is skapa synergier mellom generelle (statlege) og selektive (regionale) verkemiddel i regional utvikling? 3. Politikkens utfordringar i ein regional kontekst -korleis skapa koplingar mellom økonomiske verkemiddel og nye utviklingsarenaer? Ved sida av å finansiera forskartid ved instituttet, vil 5 % av dei omsøkte midlane gå til å leiga inn førsteamanuensis Peter Arbo som vil få ei nøkkelrolle i utviklingsarbeidet. Hovudaktivitetar vil vera planlagt forskarutvikling i regi av Arbo, gjennomføring av em piriske analysar (minimum eitt kvart år) og utbygging av nasjonale og internasjonale nettverk. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Nytt prosjektsamandrag i samsvar med søknad 17 7655/V10: SIP'et vil fokusere på relasjonen mellom den generelle nordområdesatsingen, -politikken, -utviklingen og de særegne institusjonelle og arenamessige landskapene i nord. En av bakgrunnene for dette er at nordområdesatsingen sett fra nord også ka n synes å ha blitt en generell og også en i noen grad eksternt koordinert og styrt prosess. Vi vil gå fra policynivået og til det regionale virkefeltet. Nordområdepolitikken er avhengig av et regionalt mottaksapparat og bestemte aktørkonstellasjoner, fler e av dem spesifikke for nordområdene. Hvordan er dette i ferd med å endre seg? Hvilke nye aktører er i ferd med å bli aktivisert? Hva skjer med gamle nøkkelaktører? Den offentlige politikken skaper spesifikke forutsetninger for regional utvikling og den s tiller bestemte krav for at ressurser og ordninger skal kunne utnyttes. Hvem når nordområdepolitikken egentlig fram til? Medfører nordområdepolitikken rettet mot nordlige områders målgrupper og målsetninger en retur til en situasjon hvor formingen av ince ntiver flyttes fra regionale partnerskap for å igjen forankres i statlige institusjoner? Videre vil en slik politikk i store deler av nordområdene måtte forankres i utviklingsarenaer skapt i en region med en utypisk regional underinndeling ved at antallet bo- og arbeidsmarkedsregioner tilsvarer antallet kommuner: Det betyr at det tankegodset som ligger til grunn for den regionbaserte politikken (særlig ESDP-konseptet og en polysentrisk utvikling) kan trenge en spesiell tilpasning. En annen utfordring er a t Nord er en multietnisk region med rettighetsbaserte institusjoner basert på en etnisk inndeling. Det betyr at nordområdepolitikkens relasjoner til "rettighetsarenaer" som Sametinget og Finnmarkseiendommen er viktig. Med utgangpunkt i disse analysene vil vi arrangere en konferanse, hvor aktører fra regionale og nordlige utviklingsarenaer er målgruppe. Det siktes mot vitenskapelig produksjon fra denne. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- --------- Nytt prosjektsamandrag i samsvar med søknad 184690/V10: ISP'et vil faglig organiseres rundt noen sentrale spørsmål som reises av visjonen om vekst i nord og den norske norområdesatsingen. ISP'et vil vektlegge territorielle dimensjoner ved nordom rådene, dvs. Nords rolle og posisjon i de globale/europeiske systemer, hele Nordterritoriets utvikling og hvordan nordområdesatsingen samspiller med det regionale mottakerapparetet. I forhold til det siste er mange aktørskonstelasjoner i nord spesifikke f or disse områdene, nye aktører er i ferd med å aktiviseres og posisjonen til gamle aktører endres blant annet i kjølvannet av olje- og gassøkonomiens inntog. ISP'et skal særlig formidle regionale stemmer og regionale analyser til den statlige nordområdesa tsingen, f.eks. gjennom konferanser og publikasjoner derifra. ISP'et skal utvikle egen forskningskapasitet og nettverk som støtte til en sunn territoriell utvikling i kjølvannet nordområdesatsingen. I dette er å utvikle forskning om territorielle trender , indikatorer og utvikle evnen til å bruke kart og modellteknologi både ved instituttet og i de nettverkene vi har og som kan utvikles gjennom programmet. ISP'et skal arrangere en ny konferanse i 2009.

Budsjettformål:

SIP-Strategiske instituttprogram