Tilbake til søkeresultatene

KULTUREN-Program for kulturforskning

Kunnskap og kultur i den øvre middelklassen i Norge

Tildelt: kr 3,8 mill.

Prosjektnummer:

166035

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2005 - 2008

Geografi:

Prosjektet tar for seg kunnskap og dannelseskultur i den norske, øvre middelklassen, dvs. de sosiale gruppene som for det meste består av lønnsmottakere eller små selvsysselsatte med høyere utdanning. Vi vil undersøke hvordan kunnskap og kunnskapsoppfatni ng i ekspertgruppene henger sammen med andre kulturelle og moralske verdsettinger, og hvordan de oppfatter sin egen rolle om 'kunnskapsarbeidere' og samfunnsdeltagere i dagens Norge. Tyngdepunktet i prosjektet ligger i et empirisk case-studie av grupper innen den høyt utdannete middelklassen (se punkt 3). Det legges opp til en analyse som kombinerer historiske og teoretiske perspektiver. Prosjektet har dermed tre faglige komponenter som henger sammen: 1. Et historisk sosiologisk perspektiv: Målet er h er å forstå kunnskapspolitikken og kunnskapens aktører i den norske moderniseringsprosessen i lys av teorier om sosiale klasser, profesjoner og eksperter i vestlig samfunnsvitenskap. 2. En kultur- og kunnskapssosiologisk analyse: Vi ønsker å bidra til ut viklingen av et perspektiv på forholdet mellom kunnskap og kultur (eller kunnskap som kulturelement) som (stikk-ordsmessig) er anti-essensialistisk, lingvistisk reflektert og pragmatistisk inspirert. 3. En empirisk sosiologisk studie (case studie) av et større utvalg av personer innen den øvre middelklassen basert på bruk av kvalitativ metode og dybdeintervjuer, og som fanger inn flere faggrupper, samfunnssektorer, generasjoner og kjønn.

Budsjettformål:

KULTUREN-Program for kulturforskning

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet