Vi er en gruppe forskere fra Samisk høgskole som planlegger å organisere workshop på utdanningskonferansen for urfolk på New Zealand i nov d.å.
Vårt seminar vil fokusere på skoleforskning og skoleutvikling på samiske skoler og under arbeidstittelen; "Indi genizing schools - research & development projects" inviteres andre forskere til å bidra med presentasjoner. Vi ser på dette som en mulighet til å formidle kunnskap om forskning som skjer i det samiske samfunnet og samtidig orientere oss om hva som skjer i andre urfolksområder på dette forskningsfeltet. Ikke minst er det viktig å etablere internasjonale nettverk slik at vi kan dra nytte av hverandres kompetanser og erfaringer for å bedre og oppdatere kvaliteten på den forskning som vi utøver.
Vi har fåt t invitasjon fra arrangørene av WIPCE til å delta og vi må levere inn våre abstracts senest 28.02.05, vi påtar oss ansvar for å lede seminaret, være med å planlegge det etter at abstracts er levert og sammen med andre bidra med kommentarer til presentasj onene.
Tema for presentasjonene:
Högskolelektor Pigga Lauhamaa: Children Learning Reading and Writing in Sámi Language.
-dr.gradsstipendiat.
Högskolelektor Grete Bergstrøm, Indigenous cultural capabilities for (political) citizenship:
Saami narrative s about civic virtues and cosmopolitism.
-inngår i forskerprosjekt tildelt midler over KULFO-programmet, Norges forskningsråd.
Högskolelektor, cand.polit. Kristine Nystad: The Man Between Myth and the Modernity
Førsteamanuensis, fil.dr. Vuokko Hirvone n: How to Build a Bridge Between the Real, the Ideal, and the Curriculum?s School - A Sámi Case
Førsteamanuensis Asta Balto har to presentasjoner:
1. A Sámi Pedagogy Based on Traditional Childrearing.
2. Indigenous Perspective on Educational Developme nt and Research sammen med prof. Gunilla Johansson, Utbildningsvetenskap, Luleå tekniska universitet, Sverige
I tillegg må en fra administrasjonen være med for å bistå under seminaret.