Prosjektet skal bistå i utviklingen av prosjektsamarbeidet mellom AEM CPS. Hensikten med arbeidet er å få Cheng Low NOx (CLN) teknologien videreutviklet og implementert på gassturbiner i norsk industri. Innledende arbeider er påbegynt for å se på teknolog iens potensial i Norge og videreutvikling for kvalifisering på Rolls Royce Avon Mk 1535 i bruk på Kårstø.
Tester på videreutviklet brennkammer til RR Avon gjort i januar 2005 viste oppløftende resultater. NOx-nivå ble redusert fra 45 til 5 ppm (ved 15% O 2) med en betydelig reduksjon i CO-utslipp i tillegg.
Prinsippet i CLN er at vanndamp og fuel mikses til en homogen blanding før brennkammeret. Dette har i en rekke tester og installasjoner på industri-gassturbiner utført av CPS gitt stor reduksjon i NOx -utslipp. Når vanndampen samtidig produseres av eksosvarmen, reduseres fuelforbruk og CO2-utslipp samtidig.
På norske anlegg benyttes såkalte aeroderiverte gassturbiner. Resultater fra industrigassturbiner er ikke direkte overførbare til denne typen. Utf oringen nå er å videreutvikle og teste metoden i full skala i samarbeid med CPS. Dette må gjøres på et testanlegg som det finnes få av i verden. AEM har funnet ett anlegg der den aktuelle gassturbintypen kan testes.
Avtale må inngås om testing i prosjekt et. Møter med Gassco og Statoil for å etablere samarbeidsavtaler må også arrangeres. Testoppsett, akseptkriterier, pris og tidspunkt for testen må avtales med teststedet. Dampkjel må innleies spesielt til testene.
Det er offshore gassturbinene (mest GE L M2500) slipper ut det meste av NOx-en fra norsk olje- og gassvirksomhet. Egen kvalifisering må gjennomføres for disse turbinene.
Mulighetsstudier for bruk av CLN på spesielle, konkrete installasjoner er svært aktuelt.
Planleggingen av videre arbeid vil avhenge av hvor langt prosjektet kommer i 2005. Et prototypanlegg på LM2500 på Tjeldbergodden der ferskvann produseres fra sjøvann i en spesialkjel utviklet i samarbeid med Kanfa-Tek er en mulighet.