Tilbake til søkeresultatene

HOYKOM-Høyhastighetskommunikasjon

Felles fagsystemer via fiber (FFvF)

Tildelt: kr 1,4 mill.

Dette prosjektet, "Felles fagsystemer via fiber (FFvF)", er en del av "DIKT2010" som er en strategisk satsning på IKT og det digitale tjenestetilbud gjennom regionalt samarbeid mellom kommunene Eigersund, Bjerkreim, Lund og Sokndal. Prosjektet bygger na turlig på prosjektet Høyhastighetsnett i Dalane som ble kjørt i perioden 2000-2004 (sluttrapport vedlagt). Her ble det gjort en betydelig jobb for å få på plass nødvendig infrastruktur mellom kommunene. Dalanekommunene har nå derfor et av landets beste in terkommunale høyhastighetsnett på plass. Målet fremover er derfor å utnytte dette nettet med å øke samhandlingen mellom kommunene i regionen. Innføring av et felles saksbehandlingssystem i alle fire kommuner vil være således være et stort og naturlig steg videre. Ettersom det er viktig å ha kontinuitet i arbeidet med å samkjøring mellom kommunene vil det i tillegg utredes muligheter for innføring av fagsystemer innenfor flere områder. Kommunene er pr. idag én felles kunde på internettaksess, og samarbe ider også om publiseringsløsning på internett. Nå søkes det om midler til å ta i bruk mulighetene til interkommunalt samarbeid som fiberen gir, og innføre felles fagsystemer. I så måte er nytt saksbehandlingssystem meget aktuelt for de nevnte kommunene , og med bakgrunn i de tilbakemeldinger som er kommet i en eget arbeidsgruppe nedsatt for å vurdere interkommunalt samarbeid innen dette feltet, har en nå funnet grunnlag for å satse videre med felles HØYKOM-søknad om midler til dette arbeidet. Erfaringe ne fra dette første skrittet inn interkommunal applikasjonsdeling via fiber kan bli utslagsgivende for videre satsning. Av denne grunn er dette et spesielt viktig prosjekt å søke om støtte til ettersom godt forarbeide og en solid oppfølgingsplan er blant sukséfaktorene - også i et IKT-strategisk perspektiv.

Budsjettformål:

HOYKOM-Høyhastighetskommunikasjon

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet