Det planlagte elektroniske samhandlingsprosjektet i Folloregionen vil ha en rekke aktiviteter i grensesnittet mellom innbyggernes og næringslivets behov for moderniserte kommunale tjenester og de kommunale saksbehandlernes utnyttelse av nye regelstyrte sa kssystemer. Prosjektet vil levere en realisering og utrulling av elektroniske selvbetjeningsløsninger i Samfunnsportalen i Follo (Folloportalen) og dekke en befolkning på ca. 120 000 innbyggere i tillegg til det omfattende regionale næringslivet og et sto rt antall sivile organisasjoner.
I tilknytning til realiseringen vil det være av avgjørende betydning at det hurtig tilbys tjenester som brukerne oppfatter som godt tilrettelagt i forhold til behovene og ikke minst at tjenestene oppfattes som sikre og try gge å benytte seg av.
Konkrete resultater etter sluttført prosjektgjennomføring
For innbyggere og næringsliv:
- Selvbetjente løsninger vil gi publikum kommunale tjenester med utvidet åpningstid
- Tjenestene vil bli av bedre kvalitet og med kortere saksbe handlingstid
- Økte muligheter for innsyn i saker som gjelder en selv
- Bedret tilgang til informasjon fra det offentlige, med "MinSide"-funksjonalitet
For kommunal tjenesteytelse:
- Rasjonaliseringsgevinst ved overføring av skrankebaserte tjenester til s elvbetjening, ved at innbyggere og næringsliv "overtar" deler av saksbehandlingsarbeidet
- Interkommunalt samarbeid over felles samhandlingsplattform gir en bedre utnyttelse av regionenes totale saksbehandlerressurser, også kompetansemessig
- Redefinering av kommunale arbeidsprosesser
- Reduksjon i driftskostnader når nye samhandlingsløsninger medfører enklere og felles drift av fagsystemer og andre felles løsninger på tvers av kommunegrensene
Både offentlige og private aktører i flere kommuner deltar i prosjektet i tillegg til den planlagte prosjektdeltakelsen som er avtalt med kommuner i Hamarregion, Mosseregionen og Kommunenes Sentralforbunds Integrasjonsprosjekt.