Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-Maritim virksomhet og offshore operasjoner

Effektiv og sikker farled - PES

Tildelt: kr 0,15 mill.

Det er i de siste 10-15 år gjort mye for å konkretisere alle forhold rundt risiko, risikoaksept og risikostyring i farleder med tanke på økt effektivitet og sikkerhet. Miljøsikkerhetsrapportene av 1991 (NOU 1991:15) og 1993 (Miljøsikkerhet i farleder) var de første skritt i retning av en systematisk gjennomgang av alle faktorer som påvirker risikoen i sjøtransporten Det er en kjensgjerning at det har blitt og utføres risikostudier i en rekke internasjonale og nasjonale fora og prosjekt. Dette arbeidet er støttet av Forskningsrådet, EU og norske maritime myndigheter og industri med betydelige midler. Ved å dra nytte av det som er utviklet de siste 10-15 år og integrere det i nye konsepter kan en oppnå fordeler innen effektiv og sikker sjjøtransport. Forpro sjektet gjøres i tre deler Konstitusjon: En vil først ha en kort innledende fase der en planlegger i detalj den videre timeplan for aktivitetene i forprosjektet og setter opp arbeidsgrupper, workshops etc. Målsetninger og omfang av hovedprosjekt: En ønsk er å avholde en workshop ved oppstarten av denne fasen for å diskutere overordnede føringer. Fasen ellers skal brukes til å utarbeide målsetninger (leveranser) og omfang i det videre søknadsarbeidet. Dette vil gjøres med utgangspunkt i bakgrunnsdokumenter omtalt i kap. 1 og i ?state of the art? beskrivelsen som ble laget for MARUT forprosjektet samt en mer detaljert analyse av hva som er de mest sannsynlige drivkreftene og teknologiutfordringene de neste fem til ti årene.. Fasen avsluttes med en workshop hvor resultater diskuteres i plenum og hvor det blir etablert enighet om deltagelse i hovedprosjektet. Søknad: Denne fasen vil bli brukt sammen med en korrespondansegruppe til å ferdigstille søknaden.

Budsjettformål:

MAROFF-Maritim virksomhet og offshore operasjoner

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet