Tilbake til søkeresultatene

SMARTRANS-Næringslivets transp. og ITS

Verdikjeder, logistikkløsninger og miljø ved distribusjon av drikkevarer

Tildelt: kr 1,2 mill.

Formålet med prosjektet er å bestemme hvordan drikkevarer kan distribueres billigst mulig fra produsent til butikker og HORECA (hoteller, restauranter, storhusholdning og kiosker) innenfor et miljøvennlig og effektivt logistikk¬system. Det innebærer at vi skal bestemme hva som er det mest kost¬nadseffektive og miljøvennlige logistikksystemet for distribusjon og returlogistikk innenfor øl-, vann- og brusmarkedet; direkte produsentdistribusjon eller grossist¬distribusjon. Analysene gjennomføres for verdikje der med dagens produksjons¬struktur og bruk av emballasje og for en forventet situasjon med endret produk¬sjonsstruktur og endret bruk av drikkevareemballasje. Bryggeribransjen i Norge er inne i en periode hvor det forventes strukturendringer både med hen syn til produksjon og bruk av emballasje. Samtidig preges dagens distribusjon av øl, vann og brus av at de største produsentene har direktedistribusjon til butikker og storhusholdninger, mens en del små og mellom- store produsenter distribuerer helt eller delvis gjennom dagligvarekjedenes grossistdistribusjon. Det er også en komplisert samkjøring av leveranser til dagligvare- og HORECA- markedet. En utfordring er å beskrive en ny produksjonsstruktur og bruk av emballasje for øl, vann og brus i Norge på 5- 10 års sikt. For den nye strukturen skal det gjennomføres en verdikjedeanalyse som bestemmer hva som er det mest kostnadseffektive og miljøvennlige logistikksystemet for distribusjon og returlogistikk av drikkevarer. Prosjektet er et bransjeprosjekt hvor bedrifter som til daglig konkurrerer skal utvikle logistikkløsninger for hele bransjen heller enn å legge grunnen for eksklusive løsninger for den enkelte produsent og dagligvarekjede. I internasjonal sammenheng er dette unikt. Resultatene fra prosjektet vil bli brukt i øl-, vann- og brusbransjens beslutning om bruk av en¬gangs- eller flerbruksflasker og valg av logistikkløsning for dist¬ribusjon og returlogistikk mellom pro¬dusent, butikker og HORECA.

Budsjettformål:

SMARTRANS-Næringslivets transp. og ITS

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet