Tilbake til søkeresultatene

HOYKOM-Høyhastighetskommunikasjon

Historisk kilde og kunnskapsbase for Trøndelag - digitalt læringsverktøy for grunnopplæringen

Tildelt: kr 3,6 mill.

Historisk kilde- og kunnskapsbase vil gi skolene en brukertilpasset inngang til sentrale tema, begreper og læringsressurser fra Trøndelag. Det blir etterspurt i den nye læreplanen. Det digitale læringsverktøyet skal enkelt kunne tas i bruk i skolen og vil være et bidrag til en læringsprosess der elever og lærer kan innhente og bearbeide ulike kilder og materialtyper som grunnlag for ny kunnskap. En rekke Stortingsmeldinger om kultur stiller krav om økt formidling og tilgjengeliggjøring av ressurser til barn og unge. IKT og bredbånd åpner for samordning og integrert tilgang til kunnskaps- og kulturressurser, tilgjengeliggjøring av ressurser til læring og framstilling av fagmateriale kontekstuelt. Et sentralt punkt er at elevene skal kunne videreutvikle t jenesten som aktive innholdsprodusenter. Samlet åpner dette for spennende læringsprosesser og digitalkompetanse i skolen, noe som er i tråd med kravene til en framtidsrettet og pedagogisk bruk av IKT i skolen. Historisk kilde- og kunnskapsbase skal gi økt tilgang til læringsressurser fra abm som bla. består av bilder, tekster, filmer, lyd, nettutstillinger og søkbare databaser. Verktøyet skal koble dette materialet sammen med temasider med sentral tematikk, problemstillinger og brukerveiledninger. Læri ngsverktøyet skal kombinere: a. fagtekster b. digitalt historisk kildemateriale c. vitenskapelig arbeidsmetode og kildekritikk. d. elever som historiefortellere (digital storytelling) e. Innhenting og bearbeiding av kilder og litteratur som grunnlag for ny kunnskap f. ny begrepsforståelse g. trening av informasjons- og digital kompetanse Det vil være vesentlig at man gjennom brukertesting (elever og lærere i målgruppen), sikrer at tjenesten kan brukes i undervisning, er tilpasset læreplanene og egner s eg til for- og etterarbeid i skolen.

Budsjettformål:

HOYKOM-Høyhastighetskommunikasjon

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet