Tilbake til søkeresultatene

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Å lære og lede i praksisfellesskaper- et aksjonsrettet læringsprogram for skoleledelse og skoleeier i Tromsø, Balsfjord, Karlsøy og Svalbard

Tildelt: kr 2,4 mill.

Forskningsprosjektet Å lære og lede i praksisfellesskaper er et samarbeidsprosjekt mellom lærerutdanningene ved Universitetet i Tromsø, Høgskolen i Tromsø og de tre kommunene Balsfjord, Karlsøy, og Tromsø. I tillegg er skoleledere fra Svalbard med. Forsk ningsarbeidet utføres i nært samarbeid med skoleeierne i de tre kommunene og deltakerne fra skole og skolefritidsordningen (SFO). Et viktig forskningsfokus vil være å se hvordan ledere utvikler ny kunnskap gjennom deltakelse i dialogkonferanser og nettver k, og hvilke typer kunnskap de utvikler. Det overordnede forskningsbegrepet er aksjonsforskning som konkretiseres gjennom dialogkonferanser og nettverk. Forskningen vil utvikle ny kunnskap om skolelederes håndtering av reformen på ulike skoler og hvorda n de arbeider med ulike modeller på egne skoler for implementering av Kunnskapsløftet. Et av forskningens mest interessante aspekt vil være det helhetlige grep som gjøres mellom skoleledelse, skolen som lærende organisasjon, Kunnskapsløftet og selve aksjo nsforskningsprosjektet. Forskerne fra de to lærerutdanningsinstitusjonene vil sammen med deltakerne produsere kunnskap som kan bidra til å forstå og håndtere reformarbeid i en mer helhetlig sammenheng. Utbyttet fra forskningsprosjektet skal ha både teoret isk og praktisk nytte. Det skal gi ny teoretisk innsikt i skoleledelse og skolen som lærende organisasjon, samt at redskapene i aksjonsforskning, dialogkonferanser og nettverksarbeid skal utforskes og vurderes som framtidige kompetanseutviklingsredskap i skolen.

Budsjettformål:

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Finansieringskilder