Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Ny kurs for grafisk bransje: fra kostnadsdrevet prosessinnovasjon til brukerdrevet tjenesteinnovasjon

Tildelt: kr 6,6 mill.

Globaliseringen av den grafiske industrien og teknologisk utvikling mot digitalisering av informasjon, mediekonvergens og utviklingen av Internett gir en nåsituasjon der grafiske produkter oftere kan kjøpes på verdensmarkedet av den som tilbyr lavest pris . Behovet for nyskaping er stort. VISKOM har i samarbeid med bransjen gjennomført utviklingsprosjekter der bransjen har demonstrert kompetanse til kostnads- og teknologidrevet prosessinnovasjon for å effektivisere produksjonsprosessene (BIT-Programmet/ver dikjedeprosjektet og KMB: KDIprosjektet). Dette utviklingsarbeidet har også avdekket utfordringer i bedriftene knyttet til brukerdrevet innovasjon. Utviklingsprosjektet Profil 2005 avdekket at kundene påpeker bedriftenes manglende evne til produktutviklin g, mens medarbeiderne i de samme bedriftene påpekte mangler i forhold til kompetanse og endringsvilje. Forskningsprosjektet «e-Gutenberg» konkluderte med at grafiske produkters relative andel i informasjonsprosessen har avtatt. Bedriftenes evne til å tilb y tjenester i tilknytning til de grafiske produktene er det som kommer til å gi verdi til kundene i fremtiden. Dette viser et behov for at bransjen nå dreier kursen fra kosnads- til brukerdrevet innovasjon. Basert på tidligere prosjekterfaringer anser VIS KOM nå deler av bransjen som moden til å bli med på dette, der teknologi også kan og må brukes for å utvikle nye, bedre og mer tjenestebaserte innovasjoner. En sentral problemstilling for bransjen er her samspillet mellom elektroniske og papirbaserte tjen ester, der temaer som komponentisering, personalisering og flermedialitet vil være sentrale innovasjonsområder. Bedriftene som vil delta i prosjektet erkjenner nå behovet for å utvikle nye tjenester, gjerne basert på eksisterende produktinnovasjoner, der innovasjoner integreres for å skape nye verdier for kundene. Og den grafiske industri i Norge trenger både faglig og finansiell støtte til å utvikle en metodikk for og teste ut dette.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena