Tilbake til søkeresultatene

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagen som kunnskaps og læringsinstitusjon. Barns språk som grunnleggende ferdighet: Barns læring om språk og gjennom språk

Tildelt: kr 5,1 mill.

I dette prosjektet skal vi studere barns læring om språk og barns læring gjennom språk i språklig interaksjoner med voksne i barnehagen. Utgangspunktet er forskning som viser at barn lærer om språk når de aktivt bruker språk. Og de lærer om ulike fag og t ema i språklige interaksjoner med andre. Studien skal gjennomføres i barnehagen, og vi skal observere samtaler mellom voksne og barn i planlagte faglig aktiviteter og i samtaler om tema barn eller voksne spontant tar opp. Oppmerksomheten skal rettes mot h vordan voksne inviterer barn til språklig aktivitet, så som å fortelle, forklare eller beskrive. Vi er opptatt av voksnes varierte ordbruk og introduksjon av faglige begreper, samt deres bruk av ulike tekster i språkarbeid med barn. Samtidig skal barns sv ar på voksnes invitasjoner, barns egen språklige aktivitet, samtaleferdighet og opptak av ord og fagbegrep studeres. Førskolelæreres oppfatning av barns læring om og gjennom språk skal også undersøkes. Teoretisk bygger studien på sosiokulturelle teorier om at barn lærer gjennom samtaleerfaringer der samtalepartnere støtter barna i selv å dele erfaringer gjennom språk, og høre og lære av andres erfaringer. Voksnes samtalepraksis skaper således kontekst for barns læring. Forskning viser at barn som inviter es til deltakelse i samtaler om tema som ligger utenfor en her-og-nå situasjon, klarer seg godt senere i skolen. Også grunnlaget for et fagspråk legges tidlig ved at en samtaler og leser om ulike faglige emner, og tematiserer ord og begreper, bruker sjang erbetegnelser og slik legger til rette for metaspråklig og metatekstlig bevissthet. Data om voksne og barns samtaleinteraksjoner skal samles inn gjennom lydopptak og videoobservasjon i barnehagen. Førskolelæreres oppfatninger om barns læring om og gjen nom språk skal undersøkes gjennom intervju. Vi skal finne eksempler på vellykkede samtaleinvitasjoner som førskolelærere og studenter skal prøve ut sammen med barn. Disse interaksjonene skal så observeres.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Finansieringskilder