Tilbake til søkeresultatene

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

The Nature and Development of Language and Language Disorders in Children

Tildelt: kr 8,1 mill.

Prosjektnummer:

185459

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2008 - 2016

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Prosjektet, The Nature and Development of Language and Language Disorders in Children, er en longitudinell studie av muntlig og skriftlig språkutvikling i typisk og forsinket utvikling i overgangen barnehage-skole (4-9 år). Den består av to komponenter. Del 1 omfatter longitudinelle prosjekter, der grupper av barn er blitt fulgt gjennom årlige kartlegginger, dvs. primært kvantitativt (barn i typisk utvikling, minoritetsspråklige barn, barn med Down syndrom, prelingvalt døve barn med tidlig cochleaimplantasjon og barn med forsinket språkutvikling, vurdert med screeningtesten SPRÅK4 som er i vanlig bruk ved norske helsestasjoner). Del 2 er case basert og omfatter små utvalg barn i samme språklige kategorier som i Del 1. Her har en studert samspill mellom barnehagelærer/lærer og barn i fem læringssituasjoner (boklesing (to ulike bøker), skriving, modell-konstruksjon, dyrelek). Designet har gitt mulighet til komparasjoner mellom typisk og forsinket utvikling og til komplementær utnyttelse av kvantitative og kvalitative data. Prosjektet er gjennomført av forskergruppen Child Language and Learning, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. http://www.uv.uio.no/english/research/groups/cll/ To hovedspørsmål har vært sentrale ved gjennomføringen av Del 1, å spore veksten i språklige og kognitivt relaterte ferdigheter, samt å identifisere de mekanismer som synes å hemme og fremme utviklingen. Vi har reist spørsmål som, hvilke trekk ved språkutviklingen skiller barn med språklige forsinkelser og avvik fra barn i typisk utvikling? Hvilke faktorer predikerer vekst i vokabular, i fonologiske og i syntaktiske ferdigheter, samt i ordavkoding og leseforståelse? Hva kjennetegner den språklige og kognitive utviklingen til barn som ved 4 år fungerte under kritisk grense på SPRÅK4? Gjennom en rekke studier, publisert i anerkjente internasjonale tidsskrift er utviklingsvekst så vel som forhold som predikerer språk- og leseutvikling blitt dokumentert. http://www.uv.uio.no/english/research/groups/cll/publications/ Flere metaanalyser er også gjennomført i løpet av prosjektperioden. Tematisk dekker de sentrale kunnskapsområder knyttet til barns språk og lesing: Én reiser spørsmål om trening av arbeidsminnet har en effekt på problemløsning og språk- og leseferdigheter. En annen fokuserer på forholdet mellom barns ordforråd ved fire år og senere ordavkoding og leseforståelse. Em tredje angår dysleksi og i hvilken grad fonologiske ferdigheter driver utviklingen av tidlige ferdigheter, og en fjerde tar opp arvelighet og dysleksi. De samspillsorientert studiene (Del 2) har overordnet hatt til hensikt å kaste lys over de sider ved samspillet mellom barnehagelærer/lærer og barn som synes å fremme og hemme problemløsning og språklæring. Det gjennomgående forskningsspørsmålet har vært: Hva kjennetegner samspillet mellom barnehagelærer/lærer og barn med ulike språklige forutsetninger i ulike læringssituasjoner. Del 2 har bestått av fem stipendiatdrevne prosjekter, hvert prosjekt har fokusert på én av språkgruppene nevnt over (typiske barn, minoritetspråklige barn, spesifikke språkvansker, Down syndrom, hørselshemning). Resultatene er dels publisert i anerkjente internasjonale tidsskrift http://www.uv.uio.no/english/research/groups/cll/publications/, og dels utarbeidet som monografier. Noen av prosjektene er forsinket, og resultatene er derfor ikke offentlig tilgjengelige i det sluttrapporten utformes. Både kunnskapsoppsummeringene og de empiriske delstudiene antas å ha stor og direkte nytteverdi både for barnehager/skoler, direktorat, departement og politikere. Ikke minst har mange av studiene relevans for veiledning og utdanning av barnehagelærere, lærere og spesialpedagoger, blant annet gjennom detaljerte beskrivelser av forhold som bidrar til hhv god og forsinket språkutvikling, beskrivelser av risikofaktorer for språk- og lese-/skrivevansker ved tidlig identifiserering av barn som vil profittere på forebyggende innsatser og beskrivelser av læringsfremmende trekk ved barnehagelærers og lærers måter å støtte barns læring på («mediering»). Forskerne/PhD-stipendiatene har videre vært metodologisk innovative, og den kunnskapen de har utviklet i løpet av prosjektet vil ventelig kunne bidra positivt inn i framtidig phd-utdanning, f.eks. ved temaer metaanalyse, avanserte kvantitative tilnærminger og kombinerte kvalitative og kvantitative tilnærminger («mixed method»).

The focus of this project is typical and delayed language development in children aged four through eight. Increased knowledge about this field of research is important both to theory, to kindergartens, schools and policy making. This knowledge will in tu rn provide a basis for constructing effective intervention programs which can prevent literacy failure and facilitate the development of oral language communication skills. The project?s aim is to meet these demands for knowledge by including both an uns elected sample of typically developing children and selected subgroups of children with specific challenges in developing language. Two main approaches will be utilized: 1: Longitudinal studies of typical and delayed language development, focusing on mil estones in individual children. Data is mainly quantitative and gathered through assessing different aspects of language repeatedly at different ages (4-8). 2: Studies of dialogues between child - teacher and child - peer in various pre-specified situa tions in (pre)schools. Single-case designs are planned for each subgroup in Part 1. Data is gathered primarily through observations and interviews. A major objective is to specify characteristics of ?good educational dialogues? with reference to typical a nd delayed/deviant development. Also, combining data from Parts 1 and 2 enables us to interpret descriptive information about (pre)school practice in the light of quantitative knowledge about developmental milestones and vice versa. Our project will add to knowledge about language and communication development in several ways by: a) comparing information on typical and delayed / deviant language development b) exploring the mechanisms that drive language development via comparative studies across subgrou ps, nations and orthographies c) combining data which enables us to study kindergartens/classrooms with a broader than typical approach.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam