Tilbake til søkeresultatene

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Samarbeid for barnets helhetlige utbytte. Barnehagebarn med nedsatt funksjonsevne.

Tildelt: kr 2,1 mill.

Den overordnede problemstillingen prosjektet søker å belyse er: Hvordan konstrueres og ivaretas samarbeidsrelasjonene i forhold til barn med nedsatt funksjonsevne mellom barnehagen og barnets hjem og mellom barnehagen og det øvrige hjelpeapparatet? For å belyse denne problemstillingen vil vi studere samarbeidet rundt inntil seks barnehagebarn med nedsatt funksjonsevne som har individuell plan (IP). I en IP er samarbeidet i større grad definert og formalisert enn i andre samarbeidssammenhenger og denne avgrensningen betraktes derfor som fruktbar. Hvert barnehagebarn med nedsatt funksjonsevne vil inngå i et case bestående av representanter fra barnets barnehage, barnets foreldre, og de øvrige samarbeidsaktørene som er nedfelt i barnets IP (for eksempel r epresentanter fra PPT, fastlege eller lignende). Tilnærmingen vil være aksjonsforskningsorientert, og vi vil benytte oss av metoder som individuelle intervjuer, fokusgrupper og observasjon, vil konstruksjonen og ivaretakelsen av samarbeidsrelasjonene la ngs dimensjonene barnehage - hjem og barnehage - øvrig hjelpeapparat søkes belyst. Datainnsamlingen vil foregå i to faser; en kartleggingsfase og en refleksjons- og videreutviklingsfase. Hver fase vil avsluttes med et seminar der funnene fra datainnsaml ingen legges frem og diskuteres med de involverte aktørene. Disse seminarene kan både betraktes som en del av formidlingen fra prosjektet og som en del av selve datainnsamlingen.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Finansieringskilder