Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Utvikle skipsbasert LNG lagringstank med patentsøkt fundamentering og spesialutviklet isolering som kan utnytte hele skipsrom volumet

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

192959

Prosjektperiode:

2009 - 2011

Prosjektet skal utvikle et konsept for trykksatt lagring av LNG drivstoff for skip der målet er å få så volumeffektiv lagring av LNG som mulig. Forskjellen mellom skipsvolumet som kreves for LNG i forhold til skipsvolumet som kreves for diesel skal gjøres så liten som mulig. For å oppnå dette skal vi utvikle en LNG-tank som plasseres inne i en skipstank (skipsrom). Tanken har stående sylinderform. Selv om tanken krymper ved nedkjøling av LNG og selv om tanken skal designes for rullebevegelser som oppstår på skip, skal oppstøttingen av tanken kun gjøres ved aksial oppstøtting mot skipsskroget. Med dette oppnår vi at rommet mellom skipstank og LNG-tank ikke behøver å ha tilgang for inspeksjon. På den måten utnyttes skipsvolumet optimalt. Vi skal ti lpasse vår patentsøkte fundamenteringsløsning for å oppnå kun aksial oppstøtting i skipsrommet. Vi må utvikle skreddersydde fundamentklosser som skal kunne maskineres etter angitte spesifikasjoner, være meget godt isolerende, ha tilstrekkelig hardhet og samtidig ikke være utsatt for sprøbrudd ved designtemperaturen minus 163 oC. Skipsrommet skal isoleres og denne isoleringen må spesialdesignes. Utfordringen ligger i at LNG tanken har termiske bevegelser og ligger nær skrogstrukturen. Samtidig er isol eringens flate avbrutt av fundamentklossene på skroget. Det skal hindres at skrogstrukturen kjøles ned. Prosjektresultatet vil gjøre at man langt på vei kan benytte dagens diesel brennstoffvolum for LNG brennstoff. Dermed fjernes en viktig barriere fo r å gå over til LNG-drift, både for nybygg og eksisterende skip.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2