Tilbake til søkeresultatene

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Barnehagen som danningsarena Studier av barns meningsskaping, undervisningspraksis og vilkår

Tildelt: kr 4,6 mill.

Prosjektet Barnehagen som danningsarena er finansiert av Norges forskningsråd innenfor programmet Strategiske Høgskoleprogram. Det inngår i Høgskolen i Bergens strategiske forskningsprogram Lærerprofesjonalitet. Prosjektet er nå i sin siste avsluttende fase, med publiserte resultater, måloppfyllelse når det gjelder framdrift for kompetanseheving og nye knoppskytingsprosjekter gjennom etableringen av et produktivt og mer robust miljø. Prosjektet arbeider gjennom en rekke delstudier med å frambringe ny kunnskap om vilkår for barnehagens praksis og de prosesser som faktisk foregår der ved: å skape beskrivende kunnskap om barns danningsprosesser i institusjonen barnehage å skape reflekterende og teoretisk kunnskap om hvordan studere barnehagen som en danningsarena Danning er studert som små barns selviscenesettelser, deltakelse i samtalefortellinger og lek. I disse studiene beskrives hvordan barn bidrar til innholdssiden i barnehagen samtidig som de innvies i kulturelle tenke- samtale- og kroppslige måter å være på. Danning er også studert som førskolelæreres tenke- og handlingsmåter og dermed for hvordan disse skaper vilkår for barns danning, meningsskaping, identitet og læring. Prosjektet har identifisert noen spesifikke artefakter og stedspraksiser av spesiell interesse og studert hvordan disse blir tatt i bruk av barn og voksne i barnehagen. Det har vært språklige, medierende og kulturbærende artefakter som fortellinger, utvalgte leketøy, læremidler, materiell og objekter til bruk i musikk og naturfagsaktiviteter så vel som i medial bildeskaping og i barns lek. Noen av delstudier har studert dette med et kjønnet blikk, andre med blikk for komparasjon mellom barnehager i Norge og Kina, mens atter andre har studert bruken av enkelte artefakter og lærerprofesjonalitet i et historisk perspektiv. Prosjektet har hatt både nasjonal og internasjonal formidling til målgruppene forskerfeller, allmennheten og barnehagefolk. Gjennom ulike publikasjonskanaler har vi så langt i prosjektet beskrevet hvordan små barn bidrar til egne og andre danningsprosesser og hvordan barnehagen som institusjon inngår i videre sosiale kontakter som dermed skaper vilkår for barns deltakelse, meningsskaping og identitet og for personalets praksis og profesjonalitet. I arbeidet med å operasjonalisere «danning» (cultural formation), har prosjektet bidratt til ny kunnskap og innsikt gjennom rike beskrivelser, analyser og begrepsliggjøringer av «barns aktiviteter»/»agency», «artefakter», «identitering», «samtalefortellinger», «meningsskaping», «individualisering», «disiplinering», for å nevne noen sentrale begreper.

Hva utgjør, hvordan konstitueres barnehagen som danningsarena og hvordan forske på danningsprosesser? Dette er en studie om undervisningspraksis, vilkår for danning og barns formative erfaringer og som vil utforske hvordan man kan studere barnehagen som d anningsarena. I delprosjekt 1 vil vi gjennom empiriske studier studere barnehagen som danningsarena som et sosiokulturelt, ideologisk og fysisk rom der barn er i aktivitet og skaper mening og nye betydninger. Barnehagen kan forstås som en arena strukturer t av eksisterende kunnskap; av eventyr som er fortalt i generasjoner; av steder som oppsøkes; av leketøy og læremidler som er tilgjengelige; av måten ting gjøres og av tenkemåter som skaper vilkår for hva barn gjør og hva som er mulig å gjøre. Vi vil bidr a til nye innsikter om hvordan undervisningspraksis i vid forstand utfolder seg og ordnes. I delprosjekt 2 vil vi gjennom en metastudie bidra med forskningsteoretisk kunnskap om hvordan studere barnehagen som danningsarena. Denne studien henter opp erfar inger fra forskerprosesser i arbeidet med å frambringe det empiriske materialet og vil gjøre transparent hvordan arbeidet med analyse, skriving og formidling former kunnskap. Vi vil arbeide med å systematisere hvilket ideologisk grunnlag eksisterende kunn skap hviler på, for å kunne bidra med kritiske spørsmål og forslag til nye ordensmåter. Betydningen av og behovet for å studere barnehagen som danningsarena knyttes til behovet for forskingsbasert kunnskap. Vår studie retter seg inn mot identifiserte kun nskapshull og etterlysing av nye innsikter og kunnskap om barnehager som framkommer i tre forskningsoversikter om kunnskap på feltet. Vitenskapsteoretisk er prosjektet forankret i sosial epistemologi. Prosjektet er i samsvar med kriteriene i utlysningstek sten for strategiske høgskoleprogram ved å ha en klar forankring i strategiske planer for HiB og ved å bidra til å bygge opp lovende FoU-virksomhet og til internasjonalisering av forskningen.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Finansieringskilder