Tilbake til søkeresultatene

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Barnehagens rom - materialitet, læring og meningsskaping. Rommets betydning for barnehagens pedagogiske virksomhet

Tildelt: kr 4,5 mill.

Prosjektet vil utvikle kunnskap om og forståelse for den materielle kontekstens betydning for barns læring og meningsskaping i barnehagen. Prosjektets tre delmål omfatter ni forskningsspørsmål (forkortet gjengivelse): 1.1 Hvilke lek- og aktivitetsformer inviterer barnhagens inne- og uterom til? 1.2 Hvilken betydning tilskrives ulike rom (objekter i rommet) av barna og personalet? 1.3 Hvilken rommessige forutsetninger ivaretar best barnehagens samfunnsoppdrag og barns deltakelse og medvirkning? 2.1 Hvilk en betydning har organisering og utforming av rom for barns handlings- og erfaringsmuligheter og dermed for deres læring og meningsskaping? 2.2 Hvordan lærer barna og hvordan skaper de mening gjennom sin bruk av rommet? 2.3 Hvilken betydning har samspil let mellom aktørene for å utnytte rommets potensial for læring og meningsskaping? 3.1 Hvilken betydning tilskriver personalet rommet i forhold til barnehagens samfunnsoppdrag (ped. mål)? 3.2 Inngår rommet i personalets planlegging, gjennomføring og vurder ing av det pedagogiske arbeidet med barn? 3.3 Involverer personalet barna i vurdering, planlegging, organisering og utforming av rom, og i tilfelle hvordan? Prosjektet bygger på ulike teoretiske tilnærminger (fenomenologi, sosialkonstruktivistisk teori, arkitekturteori, virksomhetsteori, psykologisk teori) for å trekke veksler på fagenes ulike syn på rom, materialitet, læring og meningsskaping. En transdisiplinær tilnærming impliserer en kompleks metodisk fremgangsmåte (mixed method approach). Designet v il derfor være sammensatt av tverrsnittsstudier for tilstandsbeskrivelser, gjentatte undersøkelser for å dokumentere endring samt casestudier og aksjonsforskning. Datainnsamlingen vil bygge på både kvantitative (vesentlig spørreskjemaundersøkelse) og kval itative metoder (individuelle og gruppeintervjuer, barnesamtaler, observasjon). Undersøkelsesenheter er barnehagenes fysiske utforming og organisering, personalet, barn og barnehagemyndigheter

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Finansieringskilder